• Sun 12 Sep 2021 13:21
    2702 visningar
    9 svar
    9
    2702

    Öka chanser för graviditet inför nästa insättning/ivf

    Hej! Efter missfall och negativa resultat efterfrågar jag tips på hur man kan öka sina chanser att bli gravid inför insättning av embryo när genomgår ivf!

    Svårt få uppfattning om vad som är bra att göra - så snälla skriv om ni känner igen eller om ni har gjort ngt annat! Gärna vad det kostat och om ni har kliniker att rekommendera, tack. 

    * HYSTEROSKOPI?

    * Skicka MENSBLODSTEST för "infection screening" till klinik i Aten?
    Dock tyckte läste på IVFserum:s hemsida att ej går att skicka med post längre? Ngn annan klinik går att göra detta till isf?

    * MEDICIN för att öka chanserna att det ska fästa / inte få missfall?
    - lutinus (tagit själv)?
    - prednisolon (Kortisontabletter)?
    - Trombyl?
    - Fragmin?
    - Prednisolon? 
    - Humira?
    - Neupogen?
    - Levaxin?
    - Solvezink och Emgesan?
    coenzym Q10?
    - bisolvon?
    - INTRALIPID-DROPP? (hittade att kliniken FertilitetPlus i sthlm använder)

    * AKUPUNKTUR? (ngn har nämnt Susana Quintela)

    * EMBRACE-test? 

    * ERA-test?

    * EMMA-test (Endometrial Microbiome Metagenomic Analysis)?


    * ALICE-test (Analysis of Infectious Chronic Endometritis)?

    * Embryoglue? 

    * PGS/PGTa-test - har jag förstått är superbra för att välja bort embryon med kromosomfel men ej går att göra i Sverige. Läst om OLGA clinic men även närmre som i Riga/Finland. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-12 15:22
    Även dessa mediciner:
    - DHEA behandling (prasteron)?
    - E-vitaminen Equiday?
    - Inofolic?
  • Svar på tråden Öka chanser för graviditet inför nästa insättning/ivf
  • Sun 12 Sep 2021 13:23
    #1

    Prednisolon. Det hjälpte mig efter 4 missfall- även efter ED. Dock mycket svårt få utskrivet i Sverige för få läkare tror på det. Utomlands en vanlig medicin och alltid vid ÄD/ED.

  • Anonym (Hej)
    Sun 12 Sep 2021 16:05
    #2

    Många läkare rekommenderar Levaxin om TSH >2.0. I vanliga fall skall TSH vara <4.0 men vid fertilitetsproblem kan det alltså ibland hjälpa med Levaxin om TSH är mellan 2-4.

  • Sun 12 Sep 2021 17:11
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2021-09-12 16:05:55 följande:
    Många läkare rekommenderar Levaxin om TSH >2.0. I vanliga fall skall TSH vara <4.0 men vid fertilitetsproblem kan det alltså ibland hjälpa med Levaxin om TSH är mellan 2-4.
    Dock inte vanliga läkare. Min spec.mvc.läkare tyckte gränsen skulle gå på 3,5! Jag höjde ändå när det översteg 2,1  samråd med min klinik.
  • Sun 12 Sep 2021 19:30
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2021-09-12 16:05:55 följande:

    Många läkare rekommenderar Levaxin om TSH >2.0. I vanliga fall skall TSH vara <4.0 men vid fertilitetsproblem kan det alltså ibland hjälpa med Levaxin om TSH är mellan 2-4.


    Hur menar du? Om TSH är över 2 och det i vanliga fall ska vara under 4, o det vid ivf är bäst om ligger mellan 2 och 4, varför behöver man göra något åt det? Då ligger det ju i det spannet som du säger är optimalt?
  • Sun 12 Sep 2021 19:38
    #5
    Buggan skrev 2021-09-12 19:30:52 följande:
    Hur menar du? Om TSH är över 2 och det i vanliga fall ska vara under 4, o det vid ivf är bäst om ligger mellan 2 och 4, varför behöver man göra något åt det? Då ligger det ju i det spannet som du säger är optimalt?
    Nej, TSH bör ligga under 2 vid IVF och gärna neråt 1.
  • Sun 12 Sep 2021 19:51
    #6
    Jag är bara jag skrev 2021-09-12 19:38:44 följande:

    Nej, TSH bör ligga under 2 vid IVF och gärna neråt 1.


    Då förstår jag. Tecknet före var åt fel håll så därför missförstods det. Men ok vad bra då är det ngt att kolla upp alltså!
  • Sun 12 Sep 2021 19:56
    #7
    Anonym (Hej) skrev 2021-09-12 16:05:55 följande:

    Många läkare rekommenderar Levaxin om TSH >2.0. I vanliga fall skall TSH vara <4.0 men vid fertilitetsproblem kan det alltså ibland hjälpa med Levaxin om TSH är mellan 2-4.


    Nu fattar jag! Sorry jag var väldigt trög :)
  • Sun 12 Sep 2021 19:59
    #8
    Jag är bara jag skrev 2021-09-12 13:23:39 följande:

    Prednisolon. Det hjälpte mig efter 4 missfall- även efter ED. Dock mycket svårt få utskrivet i Sverige för få läkare tror på det. Utomlands en vanlig medicin och alltid vid ÄD/ED.


    Vad innebär det att ta det? Vad är det just den medicinen ska göra?
  • Sun 12 Sep 2021 20:46
    #9
    Buggan skrev 2021-09-12 19:59:51 följande:
    Vad innebär det att ta det? Vad är det just den medicinen ska göra?
    Det är steroider som dämpar immunförsvaret. För bra immunförsvar tros vara en orsak till att man antingen inte blir gravid eller får upprepade m.f.
Svar på tråden Öka chanser för graviditet inför nästa insättning/ivf