• Lollas84

    Vägglöss eller myggbett?



    Hej,

    Vi bor just nu i lägenhet I Spanien och min kille har fått som röda utslag på armar och axlar. Totalt 5 st, varav 4 st sitter som i 2 områden ganska nära varandra. Dock har varken jag eller vår son några utslag trots att vi delar säng. Har undersökt sängen och ser inget konstigt eller minsta tecken på insekter eller vägglöss. Kan det vara vanliga myggbett?

    Det enda som finns är svarta urtvättade fläckar på lakanen Vi har, dvs de är inte nya fläckar utan ser gamla ut. Men vad kan det vara för fläckar?
  • Svar på tråden Vägglöss eller myggbett?
  • 100wfs

    Mycket möjligt att det är vägglöss. Vi hade vägglöss på hotellet när vi var i Italien. Vaknade första morgonen med små kliande myggbetsliknande märken på benen. Och sen dök det upp nya varje morgon efter det.

    Tror inte ni kommer se dom med blotta ögat dagtid eftersom dom kommer fram för att käka på natten. 

    Läs på om hur ni ska hantera kläder och packning vid hemkomst. Jag var supernoga när jag kom hem och drog inte med mig några vägglöss. Exempelvis så tog jag aldrig in resväskan utan direkt när jag kom hem öppnade jag den utomhus (det var vinter och ca 15 minusgrader), lät den ligga ett dygn, sen tog jag allt av tyg i en påse till tvättstugan, kastade in i tvättmaskinen, tvättade, sen in i torkskåpet på full effekt. Allt annat i resväskan t.ex. necessär och liknande, kastade jag i frysboxen i en vecka. Resväskan fick stå ute några dagar, sen satte jag den i torkskåpet på full effekt några timmar. 

  • Lollas84
    100wfs skrev 2021-09-12 16:09:44 följande:

    Mycket möjligt att det är vägglöss. Vi hade vägglöss på hotellet när vi var i Italien. Vaknade första morgonen med små kliande myggbetsliknande märken på benen. Och sen dök det upp nya varje morgon efter det.

    Tror inte ni kommer se dom med blotta ögat dagtid eftersom dom kommer fram för att käka på natten. 

    Läs på om hur ni ska hantera kläder och packning vid hemkomst. Jag var supernoga när jag kom hem och drog inte med mig några vägglöss. Exempelvis så tog jag aldrig in resväskan utan direkt när jag kom hem öppnade jag den utomhus (det var vinter och ca 15 minusgrader), lät den ligga ett dygn, sen tog jag allt av tyg i en påse till tvättstugan, kastade in i tvättmaskinen, tvättade, sen in i torkskåpet på full effekt. Allt annat i resväskan t.ex. necessär och liknande, kastade jag i frysboxen i en vecka. Resväskan fick stå ute några dagar, sen satte jag den i torkskåpet på full effekt några timmar. 


    Ja vi har planerat det hemma att verkligen tvätta allt i 60 grader, alt frysa in. Våra resväskor planerar vi att spola igenom med hett vatten, tex från tekokare så allt eventuellt dör.

    Såg ni något i er säng eller var det endast utslagen ni kunde se?
  • Sisisisi

    Har ni undersökt sängen med ficklampa? Svårt att se annars.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lollas84
    Sisisisi skrev 2021-09-12 17:07:36 följande:

    Har ni undersökt sängen med ficklampa? Svårt att se annars.


    Nej inte dagtid men kikat noggrant i alla skarvar av madrassen, även kikat vid listerna och sängborden nära sängen. Även kollat efter den svarta spillning men ingenting. Nattetid har jag lyst ibland med ficklampa om jag tycker att jag känt något men inget som synts
  • 100wfs
    Lollas84 skrev 2021-09-12 17:03:29 följande:
    Ja vi har planerat det hemma att verkligen tvätta allt i 60 grader, alt frysa in. Våra resväskor planerar vi att spola igenom med hett vatten, tex från tekokare så allt eventuellt dör.

    Såg ni något i er säng eller var det endast utslagen ni kunde se?
    Vi såg inga löss men vi letade inte heller eftersom vi fattade rätt snabbt att det var just vägglöss och behövde inte några fler bevis. 

    Skulle låta resväskorna stå ute ett tag även efter att ni tvättat av dom för säkerhets skull. 
  • TL12

    Vänd på sängen , titta efter små svarta prickar på trät om det finns trä , det är vägglöss skit

    De kryper in i gömmor å sprickor å kommer fram när det blir mörkt , förmodligen sängen full

Svar på tråden Vägglöss eller myggbett?