• Anonym (Aldrig varit student)

”Fuskar” studenter så här pass?

Jag har ingen aning om hur studentlivet funkar, eftersom jag började jobba väldigt ung.

Och nu arbetar jag på en arbetsplats med så gott som enbart akademisk utbildade. De jobbar nu alltså och tjänat bra lön.

Och det är hör min fundering kommer in. På jobb kom vi in på att diskutera studentbostäder och annat, och det visade sig att de var många som fortfarande bodde i deras studentlägenhet för att få billigare hyra, men för att bo där krävs att man är student. De sa då att de skrev in sig på kurser, men struntade i att gå eller liknande.

De hade även rabatter och andra fördelar och bidrag när de var studenter.

Detta gjorde mig irriterad. Så många studenter som faktiskt studerar som inte har råd för att de inte kan hitta bostäder.

Hur vanligt är detta? Kan någon berätta mer?

• Svar på tråden ”Fuskar” studenter så här pass?
  • Anonym (pppp)

Gissar att det är rätt vanligt faktiskt. Trist om de behåller studentlägenheter längre än de borde för det betyder ju att någon annan som behöver inte kan få den lägenheten. Man får ett kort som heter Mecenat när man är student och genom det får man en del studentrabatter. 

• LadyJane

Man kan inte bara skriva in sig på kurser, man måste ta poäng också.
    Tar du inte poäng så åker du ut förr eller senare.
    Så de fuskar inte, de utnyttjar systemet eftersom det inte finns andra alternativ.

LadyJane skrev 2021-09-12 17:36:28 följande:

Man kan inte bara skriva in sig på kurser, man måste ta poäng också.

Tar du inte poäng så åker du ut förr eller senare.

Så de fuskar inte, de utnyttjar systemet eftersom det inte finns andra alternativ.

Alternativet är att låta studenterna bo i studentbostaden och de själva som nu tjänar 35k+ varje månad får flytta till en vanlig bostad som alla andra?? Eller? Varför behöver de ha kvar bostaden?
  • LadyJane
    Anonym (Aldrig varit student) skrev 2021-09-12 17:46:52 följande:
    Alternativet är att låta studenterna bo i studentbostaden och de själva som nu tjänar 35k+ varje månad får flytta till en vanlig bostad som alla andra?? Eller? Varför behöver de ha kvar bostaden?
    Nu krävs det att man faktiskt studerar, det brukar vara minst halvtid. Så de är studenter även om de också har ett arbete.

Det är mycket vanligt att studenter har ett arbete vid sidan om sina studier. De både arbetar och studerar.
    Det gemensamma är studier vilket kontrolleras varje termin.

Jag är glad att reglerna är baserat på fakta (studiepoäng) och inte människor  olika moraluppfattning (vad man bör eller inte bör göra).

Men eftersom du verkar tycka att detta system är fel så antar jag att du lobbar hos politikerna att det ska byggas mer vanliga bostäder?
  • Anonym (klo)

Jag vet några stycken som fuskar med studentbostäder. De jag känner skriver inte ens in sig på kurser (man måste ju ändå klara en del av dem för att få bo kvar). En av dem hyr i andrahand av en kompis som fortfarande pluggar men som flyttat ihop med sin flickvän, och två av dem passar på att bo kvar tills någon (vilka de nu är) kollar upp om de har rätt att bo där (dvs om de pluggar och har tagit tillräckligt många poäng). Den ena har inte pluggat de senaste två åren men har fortfarande inte flyttat ut.

Hur vanligt det är att skriva in sig på kurser bara för att få stundentkort och använda rabatter vet jag inte. Jag känner inte till någon i min umgängeskrets som gör det i alla fall. Får man jobb så påverkar ju de där rabatterna inte ens personliga ekonomi så värst mycket.  

• Drottningen1970
    LadyJane skrev 2021-09-12 17:52:33 följande:

Nu krävs det att man faktiskt studerar, det brukar vara minst halvtid. Så de är studenter även om de också har ett arbete.

Det är mycket vanligt att studenter har ett arbete vid sidan om sina studier. De både arbetar och studerar.

Jag är glad att reglerna är baserat på fakta (studiepoäng) och inte människor  olika moraluppfattning (vad man bör eller inte bör göra).

Men eftersom du verkar tycka att detta system är fel så antar jag att du lobbar hos politikerna att det ska byggas mer vanliga bostäder?

Fast nu pratar ju TS inte om studenter som arbetar extra, utan om folk som arbetar men skriver in sig på onödiga kurser enbart för att kunna behålla studentbostaden så varför börjar du prata om nåt annat?

Och systemet att man även måste TA poängen är ju något som uppdagas först i efterhand så ett extra år i stundenbostad kan man komma undan med. Jag har viss förståelse för att man fuskar i desperation när det är skriande bostadsbrist. Då hjälper det ju inte att ha en hyfsad inkomst ändå.

Det är i slutändan ändå givetvis inte ok.
  • Elin pelin

Jag studerade halvtid och jobbade halvtid för ett par år sedan och då fick jag inget mecenatkort pga att jag inte tog studielån/studiebidrag.

Jag misstänker att fusket är mest utbrett i städer där det är svårt att få annan bostad, och det kan man väl förstå även om det är fel mot de studenter som inte får bostad.

LadyJane skrev 2021-09-12 17:52:33 följande:

Precis som signaturen Drottningen under dig skrev så är det ju människor som är färdiga med sin utbildning och som nu arbetar med detta, som fortfarande bor i studentbostad och utnyttjar rabatter.

Och som signaturen, klo, skriver så hyr många även i andra hand och några pluggar inte ens.

Det rör inte mig personligen, så jag behöver inte lägga nån särskild värdering i detta, men jag blir irriterad för att jag tycker det är moraliskt fel mot de som hade kunnat utbilda sig men inte kan för att det inte finns studentbostäder. Det betyder att färre utbildar sig och får arbete.
    Elin pelin skrev 2021-09-12 19:01:54 följande:

Jag studerade halvtid och jobbade halvtid för ett par år sedan och då fick jag inget mecenatkort pga att jag inte tog studielån/studiebidrag.

Jag misstänker att fusket är mest utbrett i städer där det är svårt att få annan bostad, och det kan man väl förstå även om det är fel mot de studenter som inte får bostad.

Är detta kortet väldigt fördelaktigt?
  • Anonym (F)
    Anonym (Aldrig varit student) skrev 2021-09-12 19:58:03 följande:
    Precis som signaturen Drottningen under dig skrev så är det ju människor som är färdiga med sin utbildning och som nu arbetar med detta, som fortfarande bor i studentbostad och utnyttjar rabatter.

Och som signaturen, klo, skriver så hyr många även i andra hand och några pluggar inte ens.

Det rör inte mig personligen, så jag behöver inte lägga nån särskild värdering i detta, men jag blir irriterad för att jag tycker det är moraliskt fel mot de som hade kunnat utbilda sig men inte kan för att det inte finns studentbostäder. Det betyder att färre utbildar sig och får arbete.
    Källa på att färre utbildar sig? Det jag läst är att fler utbildar sig.
Svar på tråden ”Fuskar” studenter så här pass?