• Njaaa2009

Ilningar i tänderna

Sedan jag fick mitt andra barn för några veckor sedan har det, varje gång jag äter eller dricker något som är rumstemperatur eller kallare ilat i mina tänder. Jag vill inte äta eller dricka något som är kallt och det börjar bli riktigt jobbigt.

Det kom nästan över en natt - kan inte knyta det till något jag gör annorlunda nu än tidigare förutom att jag ammar. Men kan amning verkligen orsaka ilningar i tänderna när man äter? Känns långsökt men vem vet? Hade inte nåt liknande när jag ammade första barnet.

Min barnmorska har inte hört talas om detta och inte heller min tandläkare men vad säger familjeliv? ;)

• Svar på tråden Ilningar i tänderna
  • Anonym (Vet ej)

Vet tyvärr inget samband, men jag har alltid haft ilningar o sensodyne hjälper mig

• Fotella

Hej! Har precis samma problem nu efter mitt andra barn. Jag vet itne heller varför men min sambo tror det har med spänningshuvudvärk och göra och att jag skadat emaljen.

• Dr tandläkare

Hej,

Tänk på att du gör dig av med mycket kalcium när du ammar. Kalcium i kroppen är mer eller mindre enbart lagrad i skelett och tänder. Eventuell kalciumbrist kan påverka tändernas styrka. Därför kan du uppleva ilningar. Se till att få i dig bra med kalcium genom mat och ta evt. tillskott av kalcium när du ammar????????

• Dr tandläkare

Hej,

Tänk på att du gör dig av med mycket kalcium när du ammar. Kalcium i kroppen är mer eller mindre enbart lagrad i skelett och tänder. Eventuell kalciumbrist kan påverka tändernas styrka. Därför kan du uppleva ilningar. Se till att få i dig bra med kalcium genom mat och ta evt. tillskott av kalcium när du ammar:)

• Bubbiexo

Hej! Också tdl här ???? Nej dina illningar beror EJ på kalkbrist. Kalken som används till fostret kommer EJ från tänderna, den kommer från din kost. Du förlorar EJ kalk. Visst man kan ha kalkbrist utan att det påverkar tänderna (bara Om man har kalkbrist när tänderna bildas).

Troligen har man ändrat kostvanor när man är gravid eller ammar. Jag vet själv att jag äter mera söt. Men kan bero på även att man små äter ofta (även om det är frukt) eller att man äter mitt i natten sedan lägger man sig. Altså syran från kolhydrater omvandlas till syra av S. Mutans och andra bakterier som kan orsaka hål I tänderna. Även om man inte får ?hål? så kan syran frätta emaljen och orsaka illningarna. Kanske du har/haft sura uppstöttningar? Kanske du har tappat en lagning utan att märka? Kanske du borstar tänderna för hård? Med hård tb?

Jag rekommenderar dig boka en undersökning så får du svar till varför det ilar i tänderna ????????

• Bubbiexo

Dör haha läste för fort ser nu du har redan varit hos tdl. Jag fastnade bara på övan två kommentater ang ammning och kalkbristen. När du ammar du blir inte avv med kalk från tänderna.

Jag misstänker du är kanske mer stressad med två barn och pressar/gnisslar mer, som kan också göra att tänderna kan vara känsligare/illar.

• Njaaa2009

Tack för alla svar! Det har efter några månader blivit betydligt bättre. Vet inte vad det berodde på vilket är synd eftersom jag var nära vanvett ett tag innan det vände ???? hoppas det aldrig kommer tillbaka!

Svar på tråden Ilningar i tänderna