• Ensammake

Hjälp mig att rädda mitt äktenskap

Jag har skapat det här kontot för att jag känner att jag behöver hjälp med att rädda mitt äktenskap, jag vet bara inte riktigt hur ännu. Kanske är det för att hjälpa mig att strukturera mina egna tankar och känslor, kanske är det för att ventilera eller för att söka råd.

Jag vet bara att jag älskar min fru, oerhört mycket och jag vet att hon älskar mig. Vi brukade vara varandras bästa vänner och vi gjorde allt för varandra. Numera provocerar vi bara varandra, bråkar ofta och säger taskiga och sårande saker, vi vet precis vad vi ska säga för att nå under bältet, ett lågintensivt krig som inte vill dö ut. Då och då säger någon att vi inte orkar mer eller att vi inte älskar den andra mer, att det är slut nu, kanske i kombination med någon dramatisk gest, men vi ångrar oss direkt, oftast i det tysta och berättar först att vi ångrade det vi sa när vi har blivit sams igen. Vårt sexliv är sargad men inte dött.

Utåt sett är vi det perfekta paret, starka, lojala, kärleksfulla, samspelta och ett stöd för vår omgivning. Ytterst få vet hur det ser ut bakom fasaden. Det är lätt att ge upp, men vi har båda satsat så mycket och ingen av oss vill ge upp, vi har ju lovat att finnas där i nöd och lust. Vi båda behöver varandra på olika sätt, på många sätt. Vi är så ensamma utan varandra och ibland även med varandra.

Det har varit en turbulent helg, värre än många innan. Båda sårade, förtvivlade och trötta. Men idag har jag bestämt mig för att den här trenden måste brytas annars kommer det så småningom inte finnas något vi kvar. Jag har tänkt så många gånger innan.

Jag har bestämt mig för att vinna tillbaka min fru och mitt äktenskap, jag har inte råd att förlora.

• Svar på tråden Hjälp mig att rädda mitt äktenskap
  • Anonym (.)

Har ni gått i familjeterapi?

• Jonnynilsson
    Anonym (.) skrev 2021-09-13 06:12:30 följande:

Har ni gått i familjeterapi?

Ja jag tror ni behöver professionell hjälp att kommunicera. 
  • Anonym (aaa)
    Ensammake skrev 2021-09-13 02:15:08 följande:

Jag har bestämt mig för att vinna tillbaka min fru och mitt äktenskap, jag har inte råd att förlora.

Har du sagt just detta till henne? Det kan bli vändningen ni behöver, men även jag tror ni behöver hjälp utifrån. 
  • Anonym (fråga)
    Anonym (aaa) skrev 2021-09-13 08:02:50 följande:
    Har du sagt just detta till henne? Det kan bli vändningen ni behöver, men även jag tror ni behöver hjälp utifrån. 
    Kanske snarare ställa frågan till frun? "Vill du vinna tillbaks mig och vårt äktenskap"?
    Om hon inte är inne på samma linje blir det lätt en knut om den ena "bestämt sig" för något som involverar bägge. Var är den andras viljan?
  • Anonym (erik)
    Anonym (fråga) skrev 2021-09-13 08:10:41 följande:

Kanske snarare ställa frågan till frun? "Vill du vinna tillbaks mig och vårt äktenskap"?

Om hon inte är inne på samma linje blir det lätt en knut om den ena "bestämt sig" för något som involverar bägge. Var är den andras viljan?

Det låter vekt. Väck ingenting som inte finns. Att vara ihop är inget man ifrågasätter. Om man gör bädet brukar det bli utfallet.
  • Anonym (erik)

Jag har skapat det här kontot för att jag känner att jag behöver hjälp med att rädda mitt äktenskap, jag vet bara inte riktigt hur ännu. Kanske är det för att hjälpa mig att strukturera mina egna tankar och känslor, kanske är det för att ventilera eller för att söka råd.

Jag vet bara att jag älskar min fru, oerhört mycket och jag vet att hon älskar mig. Vi brukade vara varandras bästa vänner och vi gjorde allt för varandra. Numera provocerar vi bara varandra, bråkar ofta och säger taskiga och sårande saker, vi vet precis vad vi ska säga för att nå under bältet, ett lågintensivt krig som inte vill dö ut. Då och då säger någon att vi inte orkar mer eller att vi inte älskar den andra mer, att det är slut nu, kanske i kombination med någon dramatisk gest, men vi ångrar oss direkt, oftast i det tysta och berättar först att vi ångrade det vi sa när vi har blivit sams igen. Vårt sexliv är sargad men inte dött.

Utåt sett är vi det perfekta paret, starka, lojala, kärleksfulla, samspelta och ett stöd för vår omgivning. Ytterst få vet hur det ser ut bakom fasaden. Det är lätt att ge upp, men vi har båda satsat så mycket och ingen av oss vill ge upp, vi har ju lovat att finnas där i nöd och lust. Vi båda behöver varandra på olika sätt, på många sätt. Vi är så ensamma utan varandra och ibland även med varandra.

Det har varit en turbulent helg, värre än många innan. Båda sårade, förtvivlade och trötta. Men idag har jag bestämt mig för att den här trenden måste brytas annars kommer det så småningom inte finnas något vi kvar. Jag har tänkt så många gånger innan.

Mina råd

* Ge varandra mer egen tid

* Fråga henne vad du kan göra för henne?

* Gör något varje dag för att göra henne glad. Kan var något så enkelt som att ge en bamsekrma varje dag ni träffas efter jobbet.

* Gå undan och ta inga diskussioner när ni är i affekt.
  • Anonym (erik)

* Börja meditera eller dylikt för att få ett större inre lugn.
  • Fjäril kär

Varför sårar ni varandra? Har det hänt något speciellt som gör att ni hamnat i krig?

Jag tror ni måste börja med att fundera över vad som utlöst kriget innan du ens tänker på om det faktiskt går att rädda.

Kärleken är både blind, döv, envis och dum i huvudet så man måste använda sunt förnuft för att kunna ta reda på om man ska stanna eller gå. Att älska varandra har liksom ingen betydelse i sammanhanget eftersom det i krig kan innebära att man håller varandra som gisslan för egna syften och få sin vilja fram istället för att tänka förnuftigt.

• Allmänt undrande

Usch vad jobbigt. Någon utomstående som är professionell vore nog bra, men ansvaret för förändringen kan inte läggas på denna utan måste komma inifrån er själva.

En sak som är viktig i sånna här sammanhang är att släppa på sitt ego och tanken om rättvisa. "Om någon sårar mig har jag rätt att ge tillbaka"

Nu har du tagit det här initiativet, det är jättebra, gör allt du kan för att undvika en konflikt och börjar hon en tygla dina känslor och låt bli att ge igen. Kan du rentav avväpna hela situationen genom några mjuka ord eller en kram?

Om ni nu vill ha ett vi, så lägg undan era jag bara för en liten stund. Självklart ska ni vara egna individer i er relation men just precis nu så uppfattar jag dig som era jag står lite i vägen för erat vi.

Vad är ni för typ av personer, vad gillar ni att göra? Något fysiskt tillsammans kanske? Träning eller varför inte en cykeltur och lite enkel medhavd fika? Skaffa er nya delade upplevelser tillsammans. Göra något lite galet kanske? Kanske kallbada tillsammans? Höghöjdsbana?

Lite mer lugna typer? Gå på museum tillsammans nu när de har öppnat, kanske teater, läsa svår litteratur tillsammans och diskutera?

Har ni trädgård? Kanske börja odla tillsammans?

Gillar ni spel? Finns många bra spel idag där man sammarbetar och spelar mot spelet.

Jag nöjer mig där tillsvidare.

• Anonym (Oljebyte)

Så som du beskriver det så ser jag tyvärr ingen kärlek alls mellan er. Jag ser två sårade och sargade människor som beter sig respektlöst och empatilöst mot varandra och bara gör allt värre. Det är inte kärlek. Det känns som att ni slåss om vem som kan såra värst så det finns orsak att lämna.

Svar på tråden Hjälp mig att rädda mitt äktenskap