• Vanillapuff

    Svårigheter med pottan

    Min son är nu 3,5 år och har inte lärt sig att gå på pottan än.

    Jag har honom varannan vecka och pappan är inte så engagerad att försöka med potträning ens så jag försöker själv på mina veckor.

    Det ända som har funkat är att vecka honom på morgonen, då har han ibland kissat i pottan.

    Han säger inte till när han behöver kissa eller bajsa och när jag testat ta bort blöjan helt och han bara fått gå i kalsonger så har han kissat igenom den på golvet och bara fortsatt att leka som att han inte bryr sig om att han blir blöt ens.

    Jag har testat att muta med att om han kissar eller bajsar i pottan så får han en godis och då blir han jätte glad och försöker men det kommer ingenting och han verkar inte förstå hur man gör.

    Hans bonus pappa har även försökt säga att han inte får bajsa och kissa i blöjan och att om han gör det så får han gå och sova.

    Den typ av "straff" taktiken gillar jag inte och har bett honom att sluta. Känns fel att straffa någon bara för att den inte förstår.

    Någon som har tips för hur jag ska lyckas med att få han blöjfri?

  • Svar på tråden Svårigheter med pottan
  • sextiotalist
    Vanillapuff skrev 2021-09-13 08:23:43 följande:

    Min son är nu 3,5 år och har inte lärt sig att gå på pottan än.

    Jag har honom varannan vecka och pappan är inte så engagerad att försöka med potträning ens så jag försöker själv på mina veckor.

    Det ända som har funkat är att vecka honom på morgonen, då har han ibland kissat i pottan.

    Han säger inte till när han behöver kissa eller bajsa och när jag testat ta bort blöjan helt och han bara fått gå i kalsonger så har han kissat igenom den på golvet och bara fortsatt att leka som att han inte bryr sig om att han blir blöt ens.

    Jag har testat att muta med att om han kissar eller bajsar i pottan så får han en godis och då blir han jätte glad och försöker men det kommer ingenting och han verkar inte förstå hur man gör.

    Hans bonus pappa har även försökt säga att han inte får bajsa och kissa i blöjan och att om han gör det så får han gå och sova.

    Den typ av "straff" taktiken gillar jag inte och har bett honom att sluta. Känns fel att straffa någon bara för att den inte förstår.

    Någon som har tips för hur jag ska lyckas med att få han blöjfri?


    Kolla vilken ställning han har när han tex bajsar. Sonen halvstod när han bajsade i blöjan och stod när han kissade. Att sitta så lågt ner som på en potta fungerade inte (han avskydde pottan). När han fick stå och kissa och vara halvstående och bajsa vid toan så gick det bättre.
  • Anonym (toalett)

    För mig är pottan för små 2åringar.
    Om din son är normalstor borde han kunna använda vanliga toan, kanske med extra sittring till.
    Ni vuxna måste samarbeta.
    Ha vatten eller saftkalas, det innebär att barnet dricker så mycket att det måste kissa ofta och ni är med så att han använder potta eller toaletten under hela dagen.
    Belöningar är okej men aldrig hot.

  • Cizi

    Kalsonger känns som blöja. Naken på underkroppen under potträning underlättar för barnet

  • Anonym (Lycka till)

    Hej, ett tips är att använda potträningsbyxor. Där känner han när det blir en liten olycka. Eftersom dagens blöjor är så bra kände inte vår son av när olyckor hade skett.

    Sedan använde vi en pottkalender som vi köpte i bokhandel. Sedan la vi till roliga belöningar, ex. finfika, badhusbesök.

    Hor och bestraffningar låter däremot inte som en bra lösning. Han är ju ett litet barn som behöver känna trygghet för att våga göra saker, som att använda pottan.

Svar på tråden Svårigheter med pottan