• Mon 13 Sep 2021 08:25
    1139 visningar
    3 svar
    3
    1139

    Få undersöka sig offentligt efter 40?

    Det verkar inte finnas någon möjlighet efter 40 att få undersöka sig hos gynekolog för att se hur allt står till. Det måste ha gått 6 månader sedan man menstruerade även om det är långa intervall mellan och vill man bli gravid ska man söka privat.
    Har ni fått en gynekologundersökning av offentlig vård efter 40, isf på gynekologmottagning eller vanlig undersökning hos barnmorska på hälsocentral?
    Känns verkligen som offentliga vården lämnar en åt sitt öde efter 40.
    Hur är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Få undersöka sig offentligt efter 40?
  • Mon 13 Sep 2021 09:30
    #1

    Vad är det du vill kolla upp?

    Har du någon typ av besvär är det bara att boka tid. Gäller det en fertilitetsutredning och du har barn sen förut får du söka privat. Har du inga barn tror jag gränsen går vid 42.

  • Mon 13 Sep 2021 09:58
    #2

    Oregelbunden mens är problemet, de sa att jag måste haft 6 månader utan mens för att kunna få tid på gynekologmottagningen. Vill jag ha barn så hänvisar de privat och att de utreder där. Så vet inte om barnmorskor på vanlig hälsocentral kan göra något i sitt ställe? Var har ni över 40+ vänt er för undersökning?

  • Mon 13 Sep 2021 10:10
    #3
    Teamaker skrev 2021-09-13 09:58:38 följande:

    Oregelbunden mens är problemet, de sa att jag måste haft 6 månader utan mens för att kunna få tid på gynekologmottagningen. Vill jag ha barn så hänvisar de privat och att de utreder där. Så vet inte om barnmorskor på vanlig hälsocentral kan göra något i sitt ställe? Var har ni över 40+ vänt er för undersökning?


    Om du inte försöker bli gravid och inte har några andra problem än oregelbunden mens, så är det säkert som de säger. Det är inte konstigt/onormalt med oregelbunden mens efter 40.

    Men om du i tillägg har tex ständiga spottings eller smärta, så borde du kunna boka en tid.
Svar på tråden Få undersöka sig offentligt efter 40?