• StephanieH

    journal anteckningar

    hej allihopa!

    Jag har googlat som en dåre och frågat runt men det är inget som kunnat hjälpa mig. så jag tänker att jag försöker här.

    Jag har sökt hjälp hos gynekolog för smärta och onormala blödningar, gjorde ett besök i juli där hon kolla med ultraljud och jag kunde då läsa i min journalanteckning att det enda hon hittade var "en vätskespalt 2 mm upp i fundus"

    sen gjorde jag ytterligare en undersökning i augusti och sen när jag kolla min journal så här han hittat något men dom döljer just det ordet för mig. Jag kan inte se vad det står.

    någon som förstår detta eller varit med om liknande?

  • Svar på tråden journal anteckningar
  • Anonym (I)

    Före har läkare brukat diktera och om den som sedan överför detta till skrift inte hör vad läkaren skriver så kan det bli på detta sätt.

    Tror dock inte att man använder sig av sekreterare på detta sätt längre. Du får nog ringa mottagningen och fråga

  • Anonym (Jean)

    Googla fossa Doglasii. Det är en ficka i bukhinnan.


    Anonym (I) skrev 2021-09-13 11:31:15 följande:

    Före har läkare brukat diktera och om den som sedan överför detta till skrift inte hör vad läkaren skriver så kan det bli på detta sätt.

    Tror dock inte att man använder sig av sekreterare på detta sätt längre. Du får nog ringa mottagningen och fråga


    Det är en riktig benämning. Och jo, det är vårdadministratörer som skriver journalerna.
  • StephanieH

    men varför får jag inte se ordet?

    synliga /..../ ?

    Ja, synliga vadå?

    ingen berättar för mig, jag väntar nu tid förhysteroskopi.

    bifogar bild.

  • caveat emptor
    StephanieH skrev 2021-09-13 12:57:30 följande:

    men varför får jag inte se ordet?

    synliga /..../ ?

    Ja, synliga vadå?

    ingen berättar för mig, jag väntar nu tid förhysteroskopi.

    bifogar bild.


    Det är en sekreterare som har skrivit anteckningen i din journal. Den personen har inte hört vad läkaren har sagt och därför skrivit /..../. Det är meningen att läkaren ska fylla i såna luckor när de signerar sina anteckningar men det är ofta luckorna blir kvar. Du behöver kontakta läkaren för att få veta vad det ska stå.
  • Anonym (Jean)
    Anonym (I) skrev 2021-09-13 11:31:15 följande:

    Före har läkare brukat diktera och om den som sedan överför detta till skrift inte hör vad läkaren skriver så kan det bli på detta sätt.

    Tror dock inte att man använder sig av sekreterare på detta sätt längre. Du får nog ringa mottagningen och fråga


    Förlåt missförstod ditt inlägg!
  • StephanieH

    när jag ringer ber dom mig ta upp detta vid nästa besök. och jag har inte ens fått en tid till hysteroskopin ännu..

    är det möjligtvis någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara för ord?

    vad ska stå?

    förlåt, men hatar denna känsla av kontrollförlust.

  • Anonym (I)
    StephanieH skrev 2021-09-13 13:21:26 följande:

    när jag ringer ber dom mig ta upp detta vid nästa besök. och jag har inte ens fått en tid till hysteroskopin ännu..

    är det möjligtvis någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara för ord?

    vad ska stå?

    förlåt, men hatar denna känsla av kontrollförlust.


    Det är ingen som kan svara på det.

    Anmäl till patientnämnden. Skicka meddelande till enheten via 1177 och kräv helt enkelt din rätt till en fullständig journal
Svar på tråden journal anteckningar