• Linnisd87

    Olika kön efter utomkvedshavandeskap

    Hej! Ni som har opererat bort en äggledare och fått barn efter det, har ni fått barn med samma kön eller olika kön ?

  • Svar på tråden Olika kön efter utomkvedshavandeskap
  • Vittring89

    Könet bestäms av spermien som befruktar ägget (Y-kromosom = pojke, X-kromosom = flicka). Det spelar ingen roll vilken äggstock som släpper ägget eller vilken äggledare som befruktningen sker i. När en äggledare opereras bort kan ofta den kvarvarande äggledaren fånga upp ägg från den motsatta äggstocken också. Du har alltså samma sannolikhet att få barn med samma/olika kön vid olika graviditeter som vilken kvinna som helst.

  • Linnisd87

    Min barnmorska sa att ofta åker då det ägget ut i buken för att det inte finns någon ?led? som hjälper det befruktade ägget till livmodern. Sedan har jag läst mycket om the Ramzi teorin, där pojkar fäster på höger sida och flickor på vänster sida. Jag har operation bort vänster äggledare, och har 3 pojkar. Tänkte om det hör ihop, att mina chanser att få en flicka är kört eftersom jag inte har en vänster äggledare. Där av min fundering kring om de som bara har en äggledare fått barn med olika kön.

  • Vittring89

    Ägget kan försvinna ut i bukhålan, men den kan också fångas upp av äggledaren på motsatt sida (som då "sveper" över livmodern till andra sidan). Befruktningen sker i äggledaren, men själva ägget fäster ju in i livmodern och då spelar det ju ingen roll vilken äggledare som plockat upp ägget. Har inte hört om Ramzi-teorin innan men det handlar ju om vilken sida av livmodern ägget fäster i, den säger ju ingenting om äggledare.
    Att du fått 3 pojkar tidigare har nog mer att göra med slumpen.
    Det finns också en teori som säger att spermier med Y-kromosomer är lite snabbare men mindre tåliga, så ju närmare ägglossning man ligger desto större chans/risk för pojkar. Om spermierna måste vänta några dagar på att ägget lossar finns det fler tåliga X-spermier kvar och chansen för en flicka ökar.

  • Linnisd87

    Tack snälla för det svaret, det gör mig väldigt lättad ????, då kanske jag har tur någon gång i framtiden att chanserna för flicka inte är helt borta ????????! Detta har grämt mig länge!

Svar på tråden Olika kön efter utomkvedshavandeskap