• Anonym (Kluven)

    Gravid, mamma är periodare.

    Jag är så kluven.

    Är gravid i v12 snart o min mamma är alkolist. Hon har skitit i mig o mina bröder i stort sett hela vårat liv. Haft ett otroligt negativt inflytande på oss alla..vi snackar familjehem, hon lämnade allt ansvr till mig när jag var 10år att ta hand om mina nyfödda bröder så hon kunde supa. Hon lämnade oss ofta... ialf

    Nu är jag gravid o helt plötsligt ska hon leka duktig, komma med råd, bry sig o bla bla..jag har så svårt för detta. ÄR DET FÖRST NU HON SKA BRY SIG OM MIG!? Jag vet inte hur jag ska reagera eller känna. Mår mest illa.. i 34år har hon struntat i mig men nu ja nu ska hon vara en mamma.. bättre sent än aldrig eller?! Någon som varot med om samma?

  • Svar på tråden Gravid, mamma är periodare.
  • Anonym (Fiona)
    Anonym (Kluven) skrev 2021-09-13 12:37:14 följande:

    Jag är så kluven.

    Är gravid i v12 snart o min mamma är alkolist. Hon har skitit i mig o mina bröder i stort sett hela vårat liv. Haft ett otroligt negativt inflytande på oss alla..vi snackar familjehem, hon lämnade allt ansvr till mig när jag var 10år att ta hand om mina nyfödda bröder så hon kunde supa. Hon lämnade oss ofta... ialf

    Nu är jag gravid o helt plötsligt ska hon leka duktig, komma med råd, bry sig o bla bla..jag har så svårt för detta. ÄR DET FÖRST NU HON SKA BRY SIG OM MIG!? Jag vet inte hur jag ska reagera eller känna. Mår mest illa.. i 34år har hon struntat i mig men nu ja nu ska hon vara en mamma.. bättre sent än aldrig eller?! Någon som varot med om samma?


    Har hon varit borta ur ditt liv, och nu kommit tillbaka, eller har ni haft kontakt hela tiden? Är hon nykter alkoholist idag?

    Det känns som att du bär mkt ilska och sorg inom dig (med rätta, missförstå mig inte), som du behöver prata med någon om, en kurator eller psykolog. Samtidigt så är alkoholism en sjukdom, din mamma var/är sjuk, även om det  inte är en ursäkt för hur ni hade det när ni växte upp. Din mamma skulle också behöva prata med någon om hur hon ska förhålla sig till dig och ditt blivande barn, om hon ska vara en del av ert liv. Ni måste båda två hitta ett sätt att förhålla er till varandra, och det behöver ni hjälp med. 

    Beklagar din situation, detta är en fas i livet man så gärna vill känna lycka och dela med sin familj, så jag förstår att det känns hemskt, med tanke på din bakgrund. 
  • Anonym (Kluven)

    Hon har varit på ett flertal behandlingar och var nykter i 4år men föll tillbaka sen. Vi har haft kontakt i alla år mer eller mindre men det har varit mycket negativitet från hennea håll, många svek och sånt.. jag har inte många vänner och som att det endå är ens mamma så har jag inte kunnat el velat säga upp kontakten men nu när man är gravid har jag jättesvårt att veta hur man ska känna ang allt. Min mamma o jag har aldrig haft en känslosam relation. Hon har inte visat kärlekskänsöor till mig el stöttat mig i livets motgångar , snarare blivit elak om jag vänt mig till henne. Ja jag behöver kanske prata med någon om detta.

  • Anonym (Fiona)
    Anonym (Kluven) skrev 2021-09-13 13:15:56 följande:

    Hon har varit på ett flertal behandlingar och var nykter i 4år men föll tillbaka sen. Vi har haft kontakt i alla år mer eller mindre men det har varit mycket negativitet från hennea håll, många svek och sånt.. jag har inte många vänner och som att det endå är ens mamma så har jag inte kunnat el velat säga upp kontakten men nu när man är gravid har jag jättesvårt att veta hur man ska känna ang allt. Min mamma o jag har aldrig haft en känslosam relation. Hon har inte visat kärlekskänsöor till mig el stöttat mig i livets motgångar , snarare blivit elak om jag vänt mig till henne. Ja jag behöver kanske prata med någon om detta.


    Jag ber om ursäkt,  jag läste in din rubrik så noga, ser nu att hon fortfarande dricker, om än i perioder. 

    Ja, jag tror du behöver prata med någon. Bena ut dina tankar. Kanske ta avstånd från din mamma. Du har ingen skyldighet att ha kontakt med henne. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kluven) skrev 2021-09-13 13:15:56 följande:

    Hon har varit på ett flertal behandlingar och var nykter i 4år men föll tillbaka sen. Vi har haft kontakt i alla år mer eller mindre men det har varit mycket negativitet från hennea håll, många svek och sånt.. jag har inte många vänner och som att det endå är ens mamma så har jag inte kunnat el velat säga upp kontakten men nu när man är gravid har jag jättesvårt att veta hur man ska känna ang allt. Min mamma o jag har aldrig haft en känslosam relation. Hon har inte visat kärlekskänsöor till mig el stöttat mig i livets motgångar , snarare blivit elak om jag vänt mig till henne. Ja jag behöver kanske prata med någon om detta.


    Vilken jobbig situation. Kan du ta stöd av din pappa? Dina bröder? Jag tror också att det kan vara värdefullt för dig att prata med någon professionell så att du får hjälp med att bearbeta alla känslor du har inom dig.
  • Anonym (Svårt)

    Du behöver absolut inte känna att du måste låta henne finnas i ditt och ditt barns liv om du inte vill det och om du känner dig för sviken efter det hon åsamkat dig under uppväxten.

    Om du kan och vill så kanske du kan tala om för din mamma hur du känner. Om hon inser att hon försummat dig, är ångerfull och har ändrat sig så får du fundera på om du tycker hon är värd en andra chans. Men utgå ifrån vad DU känner. Om hon fortfarande dricker så borde du i vilket fall som helst inte låta henne vara i närheten av barnet.

Svar på tråden Gravid, mamma är periodare.