• Mon 13 Sep 2021 15:19
    1102 visningar
    15 svar
    15
    1102

    Min dotter har brutit kontakten?

    För 3 månader sedan pratade jag med min dotter mamma till mina 2 barbarn 5 och 10 år gamla, och vi planerade en resa till Sverige från Paris där de bor, när barnbarnen hade 2 veckor ledigt från skolan, hon med sina 2 barn.

    Vi skulle undersöka karantänstider och villkor både här och i Frankrike på returen samt en massa annat, t ex tester i Frankrike och Sverige, eftersom deltavarianten just hade kommit till Frankrike med Paris som epicentrum. Av min läkare fick jag rådet att det var ingen bra idé, ungarna kan smitta utan att ha symptomer, kollade med familjen och de tyckte också att det inte var en bra ide.

    Så meddelade jag det till henne i nästa samtal, sa att jag kunde skicka henne pengar motsvarande flygbiljetter samt mer så de kunde gå på Disney.

    Hon var som att vända på en hand, som att jämföra varmt och kallt, blev jätteotrevlig (jag tror att när hon ringde till mig för att förslå möjligheten sa hon till ungarna att resan var ett faktum) och sa att hon inte behövde några pengar, att hon inte kunde underhålla 2 barn i 2 veckor med en summa pengar, etc. Hon la på förbannad.

    Sedan dess har jag skrivit till henne på whatsapp och ringt utan att hon tar telefonen. Jag fortsätter att skriva i superlugn ton, trevlig och försonande, att hon ska ta den tid det tar och att jag kommer att vara där för henne.

    Jag skildes från hennes mamma när hon var liten och relationen med min dotter har aldrig varit som vanligt, trots att hon var hos oss sedan hon var liten minst 2 ggr per år men hon har ganska toxisk humör. Hon har aldrig haft några långa relationer ens med pappan till barnen.

    Jag tänker fortsätta att vara en klippa för henne och inte låta mig beröras av hennes humörsvängningar och trots att jag inte tycker att man ska smeka sånt där beteende medhårs. Hade det varit en annan person hade jag bett henne fara dit de eldar bra.

    Tacksam för tips och idéer om hur agera.

    Jag förstår att pandemin har satt nerverna på prov hos alla människor och att hennes relation med barnens pappa inte direkt hjälper.

    PS: Med mamman har jag supergo relation och det är via henne jag får veta om mina barnbarn. Jag pratar med henne ca 1 gång i månaden, oftare nu.

  • Svar på tråden Min dotter har brutit kontakten?
  • Mon 13 Sep 2021 16:16
    #1

    Alltså, du planera ett besök av din dotter och dina barnbarn, sedan ställa du in det. Och nu är förundrad över att dottern är förbannad? Menar du allvar?

  • Magica­l
    Mon 13 Sep 2021 17:53
    #3
    Tecum skrev 2021-09-13 17:48:20 följande:
    Men hur är det med läsförståelsen, det var ju på läkares inrådan han ställde in! Felet är isf att de aldrig skulle planerat in en resa under pågående pandemi. 
    Dottern verkar knäpp, lättkränkt och egoistisk till max.
    Fast det verkar inte dottern tagit in. Hon tolkar det säkert som att TS ångrat sig och inte ville de skulle komma. Det ligger nog mycket bakom här som vi in känner till. Kanske har TS ställt in saker förr tex? Kanske tror dottern att det där med läkaren bara är ett svepskäl? 
  • Mon 13 Sep 2021 18:21
    #4
    lillebrorsan skrev 2021-09-13 15:19:05 följande:

    För 3 månader sedan pratade jag med min dotter mamma till mina 2 barbarn 5 och 10 år gamla, och vi planerade en resa till Sverige från Paris där de bor, när barnbarnen hade 2 veckor ledigt från skolan, hon med sina 2 barn.

    Vi skulle undersöka karantänstider och villkor både här och i Frankrike på returen samt en massa annat, t ex tester i Frankrike och Sverige, eftersom deltavarianten just hade kommit till Frankrike med Paris som epicentrum. Av min läkare fick jag rådet att det var ingen bra idé, ungarna kan smitta utan att ha symptomer, kollade med familjen och de tyckte också att det inte var en bra ide.

    Så meddelade jag det till henne i nästa samtal, sa att jag kunde skicka henne pengar motsvarande flygbiljetter samt mer så de kunde gå på Disney.

    Hon var som att vända på en hand, som att jämföra varmt och kallt, blev jätteotrevlig (jag tror att när hon ringde till mig för att förslå möjligheten sa hon till ungarna att resan var ett faktum) och sa att hon inte behövde några pengar, att hon inte kunde underhålla 2 barn i 2 veckor med en summa pengar, etc. Hon la på förbannad.

    Sedan dess har jag skrivit till henne på whatsapp och ringt utan att hon tar telefonen. Jag fortsätter att skriva i superlugn ton, trevlig och försonande, att hon ska ta den tid det tar och att jag kommer att vara där för henne.

    Jag skildes från hennes mamma när hon var liten och relationen med min dotter har aldrig varit som vanligt, trots att hon var hos oss sedan hon var liten minst 2 ggr per år men hon har ganska toxisk humör. Hon har aldrig haft några långa relationer ens med pappan till barnen.

    Jag tänker fortsätta att vara en klippa för henne och inte låta mig beröras av hennes humörsvängningar och trots att jag inte tycker att man ska smeka sånt där beteende medhårs. Hade det varit en annan person hade jag bett henne fara dit de eldar bra.

    Tacksam för tips och idéer om hur agera.

    Jag förstår att pandemin har satt nerverna på prov hos alla människor och att hennes relation med barnens pappa inte direkt hjälper.

    PS: Med mamman har jag supergo relation och det är via henne jag får veta om mina barnbarn. Jag pratar med henne ca 1 gång i månaden, oftare nu.


    Trots att hon var hos er minst två gånger per år sen hon var liten.

    Allt är relativt och att träffa sitt lilla barn två gånger om året kan somliga uppfatta som sällan.

    Nu har det ju bara gått tre månader så varför denna brådska med kontakt?
  • Mon 13 Sep 2021 18:32
    #5
    Tecum skrev 2021-09-13 17:48:20 följande:
    Men hur är det med läsförståelsen, det var ju på läkares inrådan han ställde in! Felet är isf att de aldrig skulle planerat in en resa under pågående pandemi. 
    Dottern verkar knäpp, lättkränkt och egoistisk till max.
    Pandemin har pågått i 1 1/2 år. Resan bestämmdes för 3 månader sedan. Dvs. TS har haft mer än ett år på sig att få reda hur riskant sjukdomen är för honom. Att bestämma med dottern att hon och barnbarnen ska komma på besök och sedan blir överraskad av att läkaren avråder, känns inte alls rimlig.
    Antingen har han missat i mer än ett 
    år att det finns en pandemi eller så ändrade han sig och ville inte ha dottern och barnbarnen där.
  • Mon 13 Sep 2021 18:52
    #6

    jag är själv pappa och skulle aldrig kalla mina barn för toxiska eller till någon annan påstå att jag ibland skulle vilja be dem fara åt helvete - men att jag är den klippa de kan luta sig mot och därför inte gör detta.

    Jag tolkar texten som att pappan och dottern har haft en mycket sporadisk kontakt under hela hennes liv - att resan till Sverige kanske av dottern sågs som ett försök till nystart.

    Och så fick hon beskedet att han ställer in och som lök på laxen ett erbjudande om pengar i stället.

  • Mon 13 Sep 2021 19:01
    #7
    Spucks skrev 2021-09-13 18:32:20 följande:
    Pandemin har pågått i 1 1/2 år. Resan bestämmdes för 3 månader sedan. Dvs. TS har haft mer än ett år på sig att få reda hur riskant sjukdomen är för honom. Att bestämma med dottern att hon och barnbarnen ska komma på besök och sedan blir överraskad av att läkaren avråder, känns inte alls rimlig.
    Antingen har han missat i mer än ett år att det finns en pandemi eller så ändrade han sig och ville inte ha dottern och barnbarnen där.
    Men han skriver ju att den nya deltavarianten blossat upp (vilket skedde ungefär då) och att det var därför han avstod.
  • Mon 13 Sep 2021 19:02
    #8
    FDFMGA skrev 2021-09-13 18:52:57 följande:
    jag är själv pappa och skulle aldrig kalla mina barn för toxiska eller till någon annan påstå att jag ibland skulle vilja be dem fara åt helvete - men att jag är den klippa de kan luta sig mot och därför inte gör detta.

    Jag tolkar texten som att pappan och dottern har haft en mycket sporadisk kontakt under hela hennes liv - att resan till Sverige kanske av dottern sågs som ett försök till nystart.

    Och så fick hon beskedet att han ställer in och som lök på laxen ett erbjudande om pengar i stället.
    Pengarna var ju till flygbiljetter och varför är det fel att ge pengar till barnbarn?
  • Mon 13 Sep 2021 20:11
    #9
    Tecum skrev 2021-09-13 19:01:22 följande:
    Men han skriver ju att den nya deltavarianten blossat upp (vilket skedde ungefär då) och att det var därför han avstod.

    Ja, det var därför de kollade vilka (nya) restriktioner som gäller. Delta är mer smittsam men inte farligare.
    Om han är i riskgrupp borde han ha vetat det långt innan han planerade besöket. Om han inte är i riskgrupp och är vaccinerad är risken för allvarliga följder liten. Om han inte är vaccinerad bryr han sig nog ändå inte.
    Det finns ingenting som har förändrads inom de sista 3 m
    ånder när det gäller sjukdomen. Ingen som helst anledning att först planera ett besök och sedan ställer in den pga faran.


    Han vill tydligen inte har dem på besök.

  • Mon 13 Sep 2021 20:22
    #10
    Tecum skrev 2021-09-13 19:02:52 följande:
    Pengarna var ju till flygbiljetter och varför är det fel att ge pengar till barnbarn?
    Pengarna var väl i stället för flygbiljetter, plus lite till så de kunde åka till Disney - men dottern nobbade pengarna.

    Det har jag mycket stor förståelse för.

    Tycker du att det är okej att skriva att ens barn har ett toxiskt humör eller att om det inte var ens barn skulle man ha bett en sådan person fara åt helvete? Och tycker du att man kan bedöma en sådan sak för ett barn som är som ens främling.

    Träffats minst två gånger om året när dottern var liten. Klart dottern blev upprörd när hennes pappa svek igen.
  • Mon 13 Sep 2021 21:18
    #11

    Va tråkigt att hon bröt kontakten men är det inte bara tillfälligt? Tänker att besvikelsen över att resan inte blir av, att det lägger sig.... förstår om du blev arg över hennes beteende samtidigt som ...resan kanske inte borde ha planerats alls så hade detta inte behövt inträffa...  men lätt o va efterklok...  jag tänker att man kan visa förståelse till henne, men samtidigt inte ta åt sig ...  att man visar att man förstår att hon är besviken och att det blir jobbigt att ta hand om barnen själv men att man inte kan skuldbelägga dig för att corona läget förändrats... 
    Men jag tänker att du kan inte vara för på  med att ta kontakt utan bara vänta och se vad som händer.... om ditt ex har kontakt kan du ju få veta hur det är med dottern i alla fall, om allt verkar okej... kanske du kan hälsa via henne....


    va jobbigt
  • Thu 16 Sep 2021 16:50
    #11
    Magical skrev 2021-09-13 17:53:17 följande:
    Fast det verkar inte dottern tagit in. Hon tolkar det säkert som att TS ångrat sig och inte ville de skulle komma. Det ligger nog mycket bakom här som vi in känner till. Kanske har TS ställt in saker förr tex? Kanske tror dottern att det där med läkaren bara är ett svepskäl? 
    Tack för ett bra svar. Under första samtalet snackade vi om en eventuell resa men givet alla svårigheter sa vi LÅT OSS UNDERSÖKA. Det var karantäner, (som kanske var 80% av tiden i Sverige) min doktor hon sa 'det är ingen bra idé om du frågar mig', delta varianten hade precis briserat i Paris, jag frågade familj och vänner och alla höll med doktorn.

    Men förmodligen tolkade hon som att resan var ett faktum och berättade för barnbarnen. När vi bestämde oss för att skjuta upp resan sa jag att hon kunde få biljettpengarna till att hitta på något i Paris.
  • Thu 16 Sep 2021 16:52
    #12
    Earlgrey skrev 2021-09-13 21:18:17 följande:

    Va tråkigt att hon bröt kontakten men är det inte bara tillfälligt? Tänker att besvikelsen över att resan inte blir av, att det lägger sig.... förstår om du blev arg över hennes beteende samtidigt som ...resan kanske inte borde ha planerats alls så hade detta inte behövt inträffa...  men lätt o va efterklok...  jag tänker att man kan visa förståelse till henne, men samtidigt inte ta åt sig ...  att man visar att man förstår att hon är besviken och att det blir jobbigt att ta hand om barnen själv men att man inte kan skuldbelägga dig för att corona läget förändrats... 
    Men jag tänker att du kan inte vara för på  med att ta kontakt utan bara vänta och se vad som händer.... om ditt ex har kontakt kan du ju få veta hur det är med dottern i alla fall, om allt verkar okej... kanske du kan hälsa via henne....


    Resan var inte klappat o klart, vi sa att vi skulle undersöka alla för- och nackdelar med att ha en resa mitt i pandemin, vi avtalade att jag i Sverige och hon i Paris skulle undersöka vad som gällde. Pandemin är något stort utanför min kontroll, att deltavarianten kom till Paris dagarna innan var också en stor grej och ingen ville ha de besöket pga smittan.

    Nu blev hon förbannad men om jag och familj hade blivit smittade och kanske allvarligt sjuka, vems skulle felet vara?
  • Thu 16 Sep 2021 16:57
    #13
    Earlgrey skrev 2021-09-13 21:18:17 följande:

    Men jag tänker att du kan inte vara för på  med att ta kontakt utan bara vänta och se vad som händer.... om ditt ex har kontakt kan du ju få veta hur det är med dottern i alla fall, om allt verkar okej... kanske du kan hälsa via henne....


    Absolut, tack för ditt förstående svar, kommer inte att vara på. Jag vet att det kommer att gå över men tycker att det är tråkigt för det kan knappast finnas mer giltig anledning än en pandemi som har tagit livet av närmre 15.000 svenskar, 110.000+ fransmän och miljoner på världsplan. Jag känner att jag inte ska belastas för det.
  • Thu 16 Sep 2021 17:07
    #14
    Magical skrev 2021-09-13 17:53:17 följande:
    Fast det verkar inte dottern tagit in. Hon tolkar det säkert som att TS ångrat sig och inte ville de skulle komma. Det ligger nog mycket bakom här som vi in känner till. Kanske har TS ställt in saker förr tex? Kanske tror dottern att det där med läkaren bara är ett svepskäl? 
    Du läser helt korrekt, hon tar inte in det. Det fanns ingen ånger från min sida, hor kontaktade mig och frågade hur skulle det vara med ett besök, jag sa låt oss undersöka först hur det är både i Frankrike och i Sverige. Läkaren avrådde mig från besöket och sa att ifall jag ändå skulle bestämma för att göra det att vi skulle hålla avstånd för barn i den åldern smittar som bara den. Deltavarianten hade kommit strax innan till Frankrike. Alla hemma kände sig illa till mods för om de kom skulle vi inte ha kunnat ha någon fysiskt kontakt.

     Om någon i min familj hade blivit allvarligt sjuk hade jag fått enorma samvetskval något som professionella tyckare på tråden bryr sig inte om.

    Jag älskar min dotter men det finns en anledning till att hon blir förbannad på mig när det pågår en pandemi på världsplan. Alla hennes relationer med män inklusive pappan till barn avslutades tidigt.
  • Thu 16 Sep 2021 23:07
    #15

    Min inställning är att man inte ska jaga efter explosiva personligheter.

    Låt dem svalna av en tid innan du försöker, du gör dig bara svag och löjlig i hennes ögon om du försöker släta över när det faktiskt var hon som blev förbannad och la på.

    Den som bryter kontakten har ansvaret för att ta upp den igen.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Min dotter har brutit kontakten?