• lafille95

    Från kollegor till vänner på kort tid

    Jobbade som sommarvikarie förra året på ett jobb. Var där i 6 veckor och under 3 av de veckorna jobbade en annan tjej i min ålder där (jag är 26). Återkom till jobbet och jobbade då 2 dagar i veckan under våren-21, samt under sommaren i år. Pga pandemin jobbade de flesta kollegorna hemma, så träffade nästan enbart min mentor.

    Från mitten av juni och fram till början av juli var det nästan enbart jag, chefen och denna kollega på jobbet. Vi skrev massor till varann på Teams dagarna i ända medan vi jobbade och mestadels på hennes initiativ. Vi lunchade varje dag hon var på jobbet under dessa veckor och det kändes som att umgås med en nära vän. Vi hade så kul ihop även om vi inte träffats särskilt mycket eller känt varann särkilt länge. Det kändes bara så självklart. Har aldrig kommit så nära en kollega på så kort tid och har nog aldrig klickar så bra nånsin med någon.

    Så skulle kollegan ha semester och av personliga omständigheter var jag tvungen att säga upp mig flera veckor innan min anställning löpte ut. Jag och kollegan hade ingen privat kontakt via sociala medier/telefon när hon gick på semester, men i och med att jag behövde säga upp mig tidigare än jag skulle avsluta min anställning så hade kollegan hört av en annan kollega till oss om vad som hänt mig. Till saken hör att kollegan under en lunch sa till mig att det tog ett bra tag innan hon och den andra kollegan blev vänner.. de har jobbat ihop i 2 år. Kollegan i fråga sa även att hon inte har något direkt behov av att bli vän med kollegor. Trots detta, la hon direkt till mig på instagram och skrev till mig där när hon hörde av andra kollegan att jag avslutat min anställning. Sedan skrev hon att hon finns för mig och att hon stöttar mig och att det bara är att höra av sig när jag vill. Vi pratade i telefon för några veckor sen i 3 h och då sa kollegan i fråga att hon VERKLIGEN vill att vi håller kontakten och att vi borde ses något snarast. Jag blev såå såå glad för det är verkligen ömsesidigt. Har som sagt aldrig klickat så bra med en vän förut och vill inget annat än att behålla henne i mitt liv. Nu var det 2 veckor sen vi pratade i telefon och vi har hörts lite grann sen dess, men inget om att ses ännu. Vi båda har heltidsjobb och jag vill verkligen träffas snart. Skulle ni avvakta lite med att fråga eller hur skulle ni göra? Har ganska dålig självkänsla när det kommer till vänskap och tänker att i och med att fd kollegan så gärna ville behålla kontakten trots att vi egentligen inte känt varandra länge och inte alls setts mycket på jobbet, så tänker jag att hon verkligen kände att hon klickade med mig. Vad tror ni? Hon borde ju inte sagt detta och velat hålla kontakten om hon inte kände så? Ska jag avvakta lite och fråga om att ses om ett par veckor? Vad skulle ni ha gjort? Hur skulle ni tolkat detta?

  • Svar på tråden Från kollegor till vänner på kort tid
  • Tvillingarna14

    Grattis till din nya vän. Inte så vanligt att träffa någon man klickar med som du gjort. Hör av dig till henne och föreslå en fika.

  • Anonym (Kul)

    Vad kul!! Hör av dig & föreslå en fika tycker jag med!

Svar på tråden Från kollegor till vänner på kort tid