• Anonym (TS)

Gravid och vill bryta kontakten helt med pappan?

Känner att det räcker nu.. jag är gravid i vecka 19..

Det har varit bråk med pappan från dag ett , jag kanske inte är den lättaste att komma överens med nu med hormoner och allt heller men han har betett sig riktigt illa..kallat mig för riktigt hemska saker bland annat.

Jag får inte ha sex sen några veckor pga grav. komplikationer , jag sa att det är ok att han har sex med andra men skyddat .. han berättade att han hade haft sex med en annan , först ljög han men erkände sen att det var oskyddat. Jag blir så äcklad så jag knappt klarar av att se honom längre.

Igår hotade han mig med att jag inte ska få amma barnet .. för att jag sa att jag inte vill träffa honom på ett tag och inte ville låna ut pengar till honom (han ska precis börja på ett nytt jobb). Jag har två barn sen innan som jag har ammat länge och det är jätteviktigt för mig..

Pappan och jag bor inte tillsammans och han dricker varje dag nu (ganska mycket) , han har sagt att han ska sluta snart men det har jag svårt att tro på.

Egentligen skulle jag behöva hjälp av honom eftersom jag inte får lyfta tungt osv och kanske hjälp ekonomiskt också sen .. men jag kan nog klara mig utan tror jag om jag får hjälp av vänner och familj.

Borde jag bryta kontakten helt med honom? Är det bättre att inte ha en pappa till barnet i magen än att ha en pappa som beter sig så här och bara får mig att må dåligt?

Hur skulle ni gjort?

Och vad kan han kräva sen? Jag vet att det är fel att försöka hindra honom helt från att träffa barnet även om det känns just nu som att det skulle vara bäst..

• Svar på tråden Gravid och vill bryta kontakten helt med pappan?
  • Anonym (TS)

Graviditeten var inte direkt planerad förresten men jag kände ändå att jag inte ville göra abort..

Innan har det ändå verkat som att han bryr sig om barnet fast jag och han inte kommer bra överens men när han sa det där om att jag inte skulle få amma.. det är så långt över gränsen och nu känns det som han bryr sig 1000 gånger mer om sig själv än om barnet .

Jag är så arg och äcklad och vill egentligen helst aldrig mer se honom.

Gör jag fel om jag säger upp kontakten med honom helt?

• Anonym (H)

Barnet har rätt till umgänge med sin pappa. Så länge inte familjerätten (eller rättsprocess) anser att han inte är totalt olämplig att träffa barnet. Det kan de anse om han är konstant onykter.

Så nej. Du har ingen rätt att hindra pappan från att lämna barnet.

En man som inte klarar sig utan sex i ett halvår när du är gravid är inget att ha. Inte en man som försöker bestämma att du inte får handla heller.

Så. Det finns inget annat alternativ än att lämna honom.

Kolla över dina möjligheter att få bostadsbidrag. Och möjligheterna till hjälp med att bära från granne/kompis osv.

Det jag inte skulle göra i ditt läge är att skriva på för gemensam vårdnad.

Risken är att han då vägrar vara föräldraledig och vägrar föra över dagar till dig. Då räcker inte dina dagar ett helt år, alltså inte ens till barnet börjar förskolan.

Dokumentera all er kommunikation som bevis för framtiden. Spara alla sms (på dator, USB-minne eller annan backup). Spela in alla era telefonsamtal och om han möter dig fysiskt så försök spela in samtalen även då.

• Anonym (Tänk dig för)

Han kan kräva umgänge, halva föräldraledigheten och längre fram halva boendet. Du har ju valt att göra ett barn som är till hälften honom och valt att ditt barn ska få just honom till pappa. Det går inte att ta tillbaka. )Även om jag kan tycka att det var oerhört själviskt av dig)

Du måste börja tänka mer på ditt blivande barn än dig själv. Ska du verkligen låta bli att amma för att han vill det? Lyfter du tungt trots att det inte är bra för barnet?

Börja spara pengar så du har råd att vara hemma med bebisen även om han vägrar ge dig hälften av föräldraledigheten. Jag gissar att risken är rätt stor att han kommer behålla dessa dagar och kräva täta umgängen så att boendet relativt tidigt kan bli delat. Behåll bevis på vad han gör men var saklig. Om du verkar hindra umgänge eller smutskasta pappan så kan du förlora på det. Det finns mammor som förlorat hela vårdnaden och boendet när dom försökt hindra barnen från att ha relation med pappan.

• Anonym (aaa)

Du behöver råd och stöd. Kontakta socialtjänsten innan barnet är fött och få en kontakt som kan stödja dig sen när du mer eller mindre kommer vara ensamförälder. Om det blir bråk (vilket det låter som om det kan bli) så behöver du hjälp av andra för att orka hantera mannen. 

Ett lite mer drastiskt råd är att flytta till annan ort så pass långt bort att det inte kommer vara möjligt md text varannan vecka när barnet blivit äldre. Då behöver du flytta innan barnet är fött för sen blir det krångligare. Du ska heller inte skriva under för gemensam vårdnad. Du får automatiskt enskild om man inte är gift. 

Du ska givetvis amma så länge du själv och barnet vill och det fungerar. 

• Anonym (aaa)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-14 06:36:32 följande:

Graviditeten var inte direkt planerad förresten men jag kände ändå att jag inte ville göra abort..

Innan har det ändå verkat som att han bryr sig om barnet fast jag och han inte kommer bra överens men när han sa det där om att jag inte skulle få amma.. det är så långt över gränsen och nu känns det som han bryr sig 1000 gånger mer om sig själv än om barnet .

Jag är så arg och äcklad och vill egentligen helst aldrig mer se honom.

Gör jag fel om jag säger upp kontakten med honom helt?

Det är så att så länge det inte finns ett barn kan du absolut göra precis vad du vill. Du behöver inte alls ha kontakt med honom nu, och då hinner du fundera över hur man kan göra när barnet väl finns där. Men du behöver garanterat vettigt folk att bolla med. 

Jag hoppas han inte har nyckel hem till dig, tex? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Tänk dig för) skrev 2021-09-14 06:46:11 följande:

Han kan kräva umgänge, halva föräldraledigheten och längre fram halva boendet. Du har ju valt att göra ett barn som är till hälften honom och valt att ditt barn ska få just honom till pappa. Det går inte att ta tillbaka. )Även om jag kan tycka att det var oerhört själviskt av dig)

Du måste börja tänka mer på ditt blivande barn än dig själv. Ska du verkligen låta bli att amma för att han vill det? Lyfter du tungt trots att det inte är bra för barnet?

Börja spara pengar så du har råd att vara hemma med bebisen även om han vägrar ge dig hälften av föräldraledigheten. Jag gissar att risken är rätt stor att han kommer behålla dessa dagar och kräva täta umgängen så att boendet relativt tidigt kan bli delat. Behåll bevis på vad han gör men var saklig. Om du verkar hindra umgänge eller smutskasta pappan så kan du förlora på det. Det finns mammor som förlorat hela vårdnaden och boendet när dom försökt hindra barnen från att ha relation med pappan.

Vad baserar du dessa förutsägelser på? Jag skulle säga att det är tämligen osannolikt att pappan skulle kräva halva föräldraledigheten med tanke på hur ointresserad han verkar vara redan nu i sitt kommande barn.

Du missar också den lilla detaljen att mamman automatiskt får ensam vårdnad när hon och pappan inte är gifta och säger hon nej måste han driva det i tingsrätten. Även det är osannolikt att han skulle göra, han visar ju noll intresse för sitt föräldraskap.

Och har en förälder ensam vårdnad så går föräldradagarna till den föräldern.

Det en förälder faktiskt har rätt till är umgänge och det kan han ju få. Om han nu bryr sig om att be om det vilket även det är osannolikt.

Det låter som att du bara hört märkliga historierna familjeliv och inte sett något av detta i verkligheten. Du behöver inte skrämma upp TS på det här viset, ta reda på fakta istället.

TS: självklart ska du inte försöka bilda familj med denna man. Kasta ut honom och lös det ekonomiskt osv för dig och dina barn. Den här mannen dricker, lånar pengar av dig, ligger med andra?vad är det du tror ska förändras?
  • Anonym (Q)

Du anser alltså att du har mer rätt till ditt barn än vad ditt barn har rätt till sin andra förälder?

Det finns många människor därute som är dåliga partners men otroligt bra föräldrar.

• Anonym (M)

Det finns ju ingen anledning att du har en relation med en man som du inte mår bra av och fortsätta i en destruktiv relation bara för att du är gravid. Du har ingen som heslt skyldighet att fortsätta en relation med honom.

Det du är skyldig till som förälder är döremot att samarbeta och samverka för att barnet ska få kontakt med båda sina föräldrar. Men det innebär inte på något som helst plan att ni behöver fortsätta vara tillsammans med personen eller ens umgås under graviditeten. Du behöver/ska inte heller ställa upp på diverse saker som villkor för att han ska träffa sitt barn, den drivkraften bör han ha på egen hand.

Du kan ju mejla honom info om graviditetens utveckling så att han får kännedom om det som gäller hans barn, det kan jag tycka är fint om han vill ha den infon. Och sen får ni ta hjälp av familjerätten för att hitta ett bra upplägg för barnets kontakt med båda föräldrarna.

Jag tycker att du ska kontakta någon, tex kurator via MVC, familjerätten eller liknande för att få stöd i din situation, både känslomässigt och hur du kan tänka rent praktiskt.

Om pappan har ett pågående alkoholmissbruk är det förstås något som ska spela in när man avgör kring boende, umgönge osv. Om pappan brister i sitt förälsraskap ska du också göra en orosanmälan till soc.

• Anonym (V)

Har du funderat på att adoptera bort barnet?

• Anonym (Tänk dig för)
    Anonym (Stina) skrev 2021-09-14 07:03:05 följande:

Vad baserar du dessa förutsägelser på? Jag skulle säga att det är tämligen osannolikt att pappan skulle kräva halva föräldraledigheten med tanke på hur ointresserad han verkar vara redan nu i sitt kommande barn.

Du missar också den lilla detaljen att mamman automatiskt får ensam vårdnad när hon och pappan inte är gifta och säger hon nej måste han driva det i tingsrätten. Även det är osannolikt att han skulle göra, han visar ju noll intresse för sitt föräldraskap.

Och har en förälder ensam vårdnad så går föräldradagarna till den föräldern.

Det en förälder faktiskt har rätt till är umgänge och det kan han ju få. Om han nu bryr sig om att be om det vilket även det är osannolikt.

Det låter som att du bara hört märkliga historierna familjeliv och inte sett något av detta i verkligheten. Du behöver inte skrämma upp TS på det här viset, ta reda på fakta istället.

TS: självklart ska du inte försöka bilda familj med denna man. Kasta ut honom och lös det ekonomiskt osv för dig och dina barn. Den här mannen dricker, lånar pengar av dig, ligger med andra?vad är det du tror ska förändras?

Jag baserar det på tidigare domar jag läst. Jag baserar det på motioner till regeringen där man just nu diskuterar att ge gemensam vårdnad per automatik istället för hur det ser ut nu. Det har även kommit krav på att det måste gå fortare att ge gemensam vårdnad när en förälder vill driva igenom det.

Vi vet inte vad pappan vill. Vi vet bara att pappan skiter i TS och det har han rätt att göra och ändå få gemensam vårdnad.
Svar på tråden Gravid och vill bryta kontakten helt med pappan?