• anonym2005

Förskollärare, se hit!

Hej!

Jag har nyligen tagit examen som förskollärare (Jan 21), tidigare under studietiden har jag arbetat dels som vikarie i olika förskolor - samt som förskollärare på en fast förskola, där jag inte trivdes pga flera arbetsmiljöproblem.

När jag arbetade som vikarie och hoppade runt (2017) upplevde jag att det funkade bra och att jag trivdes, även under mina praktikperioder genom högskolan.
    Blev ju faktiskt godkänd och tog examen.

Nu till saken...

Jag sätter ofta alldeles för höga krav på mig själv och blir osäker när dessa inte uppfylls samt känner mig misslyckad. Jag är medveten om det, men gör det av gammal vana då jag vill visa att jag är bra och bli omtyckt. Detta slår ofta tillbaka med motsatt effekt. 

Jag går gärna in i en roll som inte är mitt riktiga jag, vilket också brukar sluta helt fel, just för att jag är rädd att ingen ska gilla mig eller tycka att jag är bra.

Jag känner mig även osäker om jag inte får någon positiv feedback eller liknande på min arbetsprestation åtminstone någon gång i veckan.

En annan sak jag har upptäckt att jag tycker är svår i yrket är att hitta min roll.

Man jobbar ju ofta 3 stycken, och vem gör vad då?
    Vem föreslår när man ska gå in/ut på gården?
    Vem föreslår vad man ska göra för aktiviteter?
    Hur kommer man överens om vem som tar vilan/disken?
    Vem pratar/bestämmer mest?

Självklart är det ju olika på olika arbetsplatser, jag undrar bara om ni har några råd hur man kan känna sig mer säker i sin roll och få ihop alla rutiner.

Jag har ofta upplevt att när jag försökt ta initiativ till en uppgift har jag blivit ombedd att vänta eller göra något annat först.
    Då blir jag lite rädd för att fortsätta ta initiativ, vilket sen ligger mig till last framöver då osäkerheten tar över.

Det här är vad jag vill göra!
    Jag är bra med barn, och jag trivs med dem.
    Det som är ett stort problem för mig är min osäkerhet, vad kan jag göra?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Förskollärare, se hit!
  • Anonym (Ylva)

Har ni inte planeringsmöten där ni bestämmer aktiviteter för veckan och fördelar arbetsuppgifter?

• Anonym (Ylva)

Ett generellt råd när man är ny på en arbetsplats är att lägga mycket krut på att sätta sig in i deras rutiner. I början är det oftast bättre att vara uppmärksam på hur de redan jobbar där, inte på vad för nytt man kan tillföra.

Fråga redan innan du börjar vad din roll och dina uppgifter är. Ställ frågor om verksamheten formulerade så att det märks att du kan själva jobbet, men vill veta rutinerna för just det här arbetslaget, för att kunna bli en effektiv kugge i det befintliga maskineriet.

Att få positiv feedback stup i kvarten kan du inte räkna med. Men var uppmärksam själv på när du märker att saker flyter på och ge dig själv en klapp på axeln. Vill du få mer positiv uppmärksamhet kan ett sätt vara att själv börja ge det till andra, i lagom mängd. På vissa arbetsplatser har man liksom glömt att peppa varandra och behöver påminnas. Men det ska vara ärligt och inte överdrivet.

Svar på tråden Förskollärare, se hit!