• Samasim

    Chefen stör medan man är sjuk

    Hej!

    Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

    Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

    Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig

  • Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk
  • Anonym (Nurse Ratched)

    Nej det är inte okej. Du är sjuk tills den dag du ringt för att friskanmäla dig, det skall vara underförstått. Olika arbetsplatser har olika rutiner, ibland är det luddigt. Finns det ingen rutin kring detta på din arbetsplats bör du ta upp det kommande APT där detta ska framgå.

  • Anonym (Känner igen)

    Känner igen detdär från tidigare arbetsplatser, har även varit med om att en chef har frågat: "När är du tillbaka?"

    Jag antar att de bara är stressade och inte kan tänka längre...

  • LadyJane

    Det är definitivt ingen nackdel att AG ringer, snarare tvärtom eftersom denne bryr sig. Trots allt är det nästan alltid värre med en AG som aldrig någonsin ringer.

    Det är inte alls självklart att man ska vara hemma ett visst antal dagar. Tänker man så finns det kanske anledning för AG och ringa och höra om det rör sig om sjukdom eller arbetsvägran tänker jag.

  • Anonym (Nurse Ratched)

    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.

  • Anonym (Norna)

    På mitt jobb vill de att man anmäler varje dag om man är sjuk eller inte.

    Väldigt irriterande att behöva ställa klockan och gå upp bara för att göra ett inlägg på jobbchatten när man är sjuk. Men jag förstår att de behöver veta.

  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:
    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.
    Kompisrelation?
    Vad är det för tramseri. Det är fullt möjligt att bry sig om människor som inte är ens kompisar, vänner eller släkt.
  • Anonym (H)

    Jobbade på en arbetsplats som var väldigt okänsliga i detta ämne.

    Jag ringde sa att jag var sjuk. De svarade , jaha, vad är det för fel då? I hård ton. Istället för krya på dig som man normalt säger..

    Jobbar ej där längre..

  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:
    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.
    Du har fel.
    Att en AG ringer har ingen korrelation till verksamheten. Det kan handla om en mängd olika saker.

    Du är inte fri att sjukskriva dig hur du vill utan det har AG med att göra i allra högsta grad. Du ska vara sjukskriven om du är sjuk. Gör du det utan att vara sjuk är det arbetsvägran.

    Det är inte alls bisarrt att försöka uppskatta när man är tillbaka. Det handlar om ömsesidigt ansvarstagande för att tex skaffa vikarier.
  • Anonym (Juli)

    Ringer din AG dig på din privata telefon? Låt bli att svara i så fall. Vill hen kolla om du är på jobbet får hen väl ringa till jobbet. Min chef (som på många andra sätt är en buffel, men här verkar poletten trillat ner!) brukar höra med kollegorna om den sjuka är tillbaka eller inte. Men det beror ju lite på hur jobbet är utformat om det är möjligt.

    Ett tips är att när du sjukanmäler dig berätta om du tror att det blir kort- eller långvarigt. Om du skriver att du fått en dunderförkylning tex fattar ju chefen att du kommer att vara borta flera dagar. Man får hjälpas åt lite. Chefen behöver trots allt kunna planera verksamheten.

  • Anonym (Nurse Ratched)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:04:06 följande:
    Du har fel.
    Att en AG ringer har ingen korrelation till verksamheten. Det kan handla om en mängd olika saker.

    Du är inte fri att sjukskriva dig hur du vill utan det har AG med att göra i allra högsta grad. Du ska vara sjukskriven om du är sjuk. Gör du det utan att vara sjuk är det arbetsvägran.

    Det är inte alls bisarrt att försöka uppskatta när man är tillbaka. Det handlar om ömsesidigt ansvarstagande för att tex skaffa vikarier.
    Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk