• Anonym (Jobb?)

Skatt och arbetsgivaravgift - hjälp!

Hejsan! Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag ska fakturera själv för, vilket innebär att både arbetsgivaravgift och skatt kommer att dras från lönen. Nu undrar jag hur man räknar ut vad man får netto? Lönen är 150kr/timme innan avdrag för skatt och arbetsgivaravgift.

• Svar på tråden Skatt och arbetsgivaravgift - hjälp!
  • Fontana

Det där låter ju inte helt seriöst. Låter lite tveksamt också hur det skulle fungera: ska du få lön eller ersättning? Den som betalar ut lön måste alltid dra skatt och betala sociala avgifter.

I alla fall: Skatten för de flesta ligger väl på 25 - 30 %. Arbetsgivaravgifter och social avgifter ligger på cirka 32 %. Utan att förstå hela upplägget och ha alla detaljer skulle jag säga att får ut mindre än hälften av de 150 kronorna, i bästa fall 70 kronor/timme. 

• Anonym (F)

Antingen så fakturerar du företaget. Såsom egenföretagare. Och då skall du ta MER i lön än vad du hade haft som anställd eftersom du då själv måste stå för skatter och sociala avgifter.

Om arbetsgivaren menar att detta kommer dras på lönen innan du får pengarna så är det bluff och båg. De försöker då anställa svart arbetskraft helt enkelt

• Anonym (F)

Din lön är som du ser på tidigare svar alldeles för låg. Dra sig ur detta

• Anonym (Jobb?)
    Fontana skrev 2021-09-14 16:20:48 följande:

Det där låter ju inte helt seriöst. Låter lite tveksamt också hur det skulle fungera: ska du få lön eller ersättning? Den som betalar ut lön måste alltid dra skatt och betala sociala avgifter.

I alla fall: Skatten för de flesta ligger väl på 25 - 30 %. Arbetsgivaravgifter och social avgifter ligger på cirka 32 %. Utan att förstå hela upplägget och ha alla detaljer skulle jag säga att får ut mindre än hälften av de 150 kronorna, i bästa fall 70 kronor/timme. 

Ok, då har jag tänkt rätt, och det låter ju som väldigt dåligt betalt... det är nog inget lurt med det egentligen, men det känns ändå som att det inte är värt besväret; för den "lönen" kan jag lika väl jobba med nåt roligare, haha. 

Tack för hjälpen!
  • Anonym (.)

Man brukar väl säga att ungefär hälften går bort i skatt och arbetsgivaravgift om man har enskild firma. Så vill du ha 150 kr netto så får du fakturera 300 kr plus moms. 

• Anonym (Jobb?)
    Anonym (F) skrev 2021-09-14 17:01:49 följande:

Antingen så fakturerar du företaget. Såsom egenföretagare. Och då skall du ta MER i lön än vad du hade haft som anställd eftersom du då själv måste stå för skatter och sociala avgifter.

Om arbetsgivaren menar att detta kommer dras på lönen innan du får pengarna så är det bluff och båg. De försöker då anställa svart arbetskraft helt enkelt

De skriver så här:

"Lönen är 150 kr/tim som du fakturerar till oss antingen via eget företag eller via en faktureringstjänst på nätet. Detta innebär att från den summan dras både arbetsgivaravgift och skatt."

Jag tolkar det som att både skatt och arbetsgivaravgift kommer att dras fr 150kr/timmen?
  • Anonym (Jobb?)
    Anonym (F) skrev 2021-09-14 17:02:25 följande:

Din lön är som du ser på tidigare svar alldeles för låg. Dra sig ur detta

Ja, jag kommer nog att göra det. Dra mig ur alltså
  • Anonym (.)
    Anonym (Jobb?) skrev 2021-09-14 17:14:37 följande:
    De skriver så här:

"Lönen är 150 kr/tim som du fakturerar till oss antingen via eget företag eller via en faktureringstjänst på nätet. Detta innebär att från den summan dras både arbetsgivaravgift och skatt."

Jag tolkar det som att både skatt och arbetsgivaravgift kommer att dras fr 150kr/timmen?
    Nja, jag tror inte du ska tolka det så. Eftersom du ska fakturera dom via eget företag, så ska de inte betala in skatt och arbetsgivaravgifter för dig. Utan du ska göra det själv. Så tolkar jag det. Men det är ju alldeles för lite ändå, då får du bara behålla 75 kr, vilket motsvarar en lön på cirka hundra kr i timmen om du varit anställd.
  • Anonym (.)
    Anonym (Jobb?) skrev 2021-09-14 17:15:15 följande:
    Ja, jag kommer nog att göra det. Dra mig ur alltså
    Bra. Vad är det för företag?
  • Anonym (Frida)

Det finns regler som arbetsgivare måste följa, som gör att de inte kan ha hur pissiga villkor som helst. Men de kan komma runt det genom att på det här viset få det att se ut som att de köper tjänsten från ett företag. Leta efter en arbetsgivare med kollektivavtal istället!

Svar på tråden Skatt och arbetsgivaravgift - hjälp!