• Anonym (TS)

Trång förhud vuxen

Träffar en man (38år) med sen sexuell debut.

Han blev opererad som barn för trång förhud.

Vid stånd så är ollonet täckt av förhud och han säger att de borde tagit bort mer vid operationen som gjordes när han var barn. Han säger att han inte kan blotta ollonet vid stånd eftersom det för ont om han försöker dra bak förhuden och att den då kan fastna.

Han kan dra tillbaka förhuden vid slakt tillstånd så att han kan tvätta ollonet. När han tvättar penis ser förhuden ut som en slags röd ring bakom ollonet.

Vid samlag är inte ollonet blottat så han känner inte så mycket samt att han är rädd att förhuden skall spricka.

Jag har ingen erfarenhet kring detta tillstånd med trång förhud.

Vid sexuell upphetsning så får han väldigt mycket försats och när han onanerar kant inte förhuden blotta ollonet.

Han funderar på att vända sig till en urolog då han inte kan njuta av sex fullt ut eftersom det kan göra ont, men är rädd att bli omskuren.

Jag har för mig att jag läst något om dorsalklipp sv förhuden, men hur det ser egentligen ut?

Tacksam för lite tips kring detta med trång förhud vid vuxen ålder.

• Svar på tråden Trång förhud vuxen
  • Anonym (TS)

Ursäkta stavfel i föregående inlägg.

Förhuden täcker ollonet vid stånd och samlag.

• Anonym (man 50)

Han bör uppsöka läkare för att få hjälp. Det går att behandla med kortisonsalva och övningar som gör att huden spänns ut och går att dra ner. Är det väldigt trångt kan det opereras (typ som en omskärelse men man tar inte bort all förhud). Jag blev själv opererad som barn och är tacksam för det, hade varit enormt jobbigt att ha för trång förhud i vuxen ålder.

Det är lätt att åtgärda och inte ett dugg pinsamt, tyvärr rätt vanligt eftersom man numer tydligen inte opererar barn eftersom det ofta rättar till sig av sig självt.

• Anonym (man 50)

Missade att han hade blivit opererad redan. Verkar som de inte skar bort tillräckligt med förhud. Jag har fortfarande kvar förhuden, så det är inte som en omskärelse. Prata med urologen.

• Anonym (TS)

Tack för svar. Ska be honom göra detta. Tror han tycker det är genant, men bättre få det gjort. Förhuden täcker ollonet hela tiden.

• Tukt

Förhuden skiljer sig inte mycket från annan typ av hud, så den går att töja rätt mycket. Men det kräver en del träning, ansträngning såklart. Men ofta blir man rätt rädd när man känner det är något "fel" på en, så många vågar, orkar inte.
    Varför inte göra det till en sexuell lek att tänja... runka helt enkelt. Att han har mycket försats hjälper såklart att smörja på ett bra sätt.

Sedan ska man såklart inte förkasta läkare och operationer heller. Men eftersom allt sådant kan kännas än jobbigare kan man ju börja en smula mer lekfullt.

• Anonym (TS)

Han onanerar en hel del men huden går aldrig bakom ollonet utan håller sig innanför. Ska se om vi kan ? leka? lite tillsammans faktiskt, bra tips, tack!

• zz22zz

Säg åt honom att boka an tid på vårdcentralen. Läkaren där kan då bedöma om det ser ut som att man kan börja med att testa med en stark kortisonsalva och varsam töjning. Om jag minns rätt så brukar detta funka för ca 90 % av männen med trång förhud efter ett antal månaders behandling. Visserligen gäller nog det för tonåringar men det är ju ett bra tecken att han kan dra ned förhuden då han ör slak. Om distriktsläkaren bedömmer att det är oklart om det räcker med kortisonbehandling eller att det rör sig om en hudsjukdom som orsakat besväret remitterar man vidare. Att gå till läkaren behöver inte betyda att han måste omskära sig, han kan alltid tacka nej om de rekommenderar det. Säg dock åt honom att fråga om kortisonsalvan då jag är osäker på om de äldre läkarna har uppdaterad kunskap om att det ofta räcker med en sådan behandling. 

• Anonym (TS)

Tusen tack för bra information. Jag ska rekommendera honom att göra detta. Vore toppen om det fungerade med kortisonsalva än att behöva utföra ett ingrepp. Han har inte hud som hänger nedanför men tajt. Tack igen

Svar på tråden Trång förhud vuxen