• Jenniepennie031

    Blanda Lutinus och Cyklogest?

    Hej!

    För att göra en lång historia så kort det går.

    Jag har fyra missfall i bagaget och fick efter många om och men Lutinus utskrivet av den läkare som hade hand om Cytotec-behandlingen av mitt senaste MF. Har tidigare varit svårt att få någon att skriva ut detta. När jag hämtade ut det såg jag att det jag fått var 60 vagitorier och där man skulle ta 3 st om dagen från plus - vilket ju då betyder att detta borde räcka i endast ca 3 veckor vilket väl är för kort tid? Vad jag läst mig till ska man väl helst ta det upp till vecka 12?

    Iaf så tog jag då kontakt med min vanliga gyn (som tidigare inte velat skriva ut någonting) och frågade om han kunde tänka sig att skriva ut mer eftersom jag ändå tänkte testa vid nästa graviditet - så lika bra att göra det ordentligt isåfall. Efter lite tjat gick han tillslut med på det - men när jag nu hämtar ut det så är det Cyklogest och inte Lutinus.

    Så min fråga är egentligen - har dessa två samma effekt och går de att blanda? Om inte får jag såklart försöka få tag på någon av de två läkarna och försöka få mer Lutinus - men som säkert många vet så blir man rätt trött på att jaga läkare efter ett tag?. Ska tilläggas att jag inte är gravid ännu utan detta är mer i förebyggande syfte för att ha inför nästa gång. Jag har inte heller haft några problem att bli gravid och tycker det verkar som man främst använder Cyklogest när man genomgår IVF för att ägget ska fästa - men kanske funkar efter plus också?

  • Svar på tråden Blanda Lutinus och Cyklogest?
  • Jag är bara jag

    Egentligen borde du fråga en läkare. Jag kan bara gissa egentligen. Båda är progesteron, men inte alls samma sort så dosen skiljer sig förmodligen. Blanda skulle inte jag gjort alltså utan tagit en sort först tills den är slut och sen den andra. Du borde fått testa fler mediciner också som tex Trombyl.

  • Jenniepennie031
    Jag är bara jag skrev 2021-09-14 18:40:54 följande:

    Egentligen borde du fråga en läkare. Jag kan bara gissa egentligen. Båda är progesteron, men inte alls samma sort så dosen skiljer sig förmodligen. Blanda skulle inte jag gjort alltså utan tagit en sort först tills den är slut och sen den andra. Du borde fått testa fler mediciner också som tex Trombyl.


    Tack för svar! Ja jag menade nog att ta det först och andra sen - men som du säger så skiljer sig nog dosen, och det känns nästa som alla man läser om tar Cyklogest främst vid IVF av nån anledning. Jag fick faktiskt Trombyl utskrivet av samma läkare som skrev ut Lutinus så ska testa det också nästa gång!
  • Jag är bara jag

    Cyklogest är en ganska ny medicin som jag inte ens hört talas om. Gjort många IVF.er själv och tatt oerhörda mängder progesteron. Men prog. är prog. oavsett vad den används till. IVF,ÄD eller upprepade m.f. Det funkar likadant. Ta dom efter varann du. + Trombyl. Låter som ett bra upplägg nästa graviditet. Lycka till! Jag hade 4 m.f före jag fick barn så jag vet hur kämpigt det är.

  • Jenniepennie031
    Jag är bara jag skrev 2021-09-14 21:07:22 följande:

    Cyklogest är en ganska ny medicin som jag inte ens hört talas om. Gjort många IVF.er själv och tatt oerhörda mängder progesteron. Men prog. är prog. oavsett vad den används till. IVF,ÄD eller upprepade m.f. Det funkar likadant. Ta dom efter varann du. + Trombyl. Låter som ett bra upplägg nästa graviditet. Lycka till! Jag hade 4 m.f före jag fick barn så jag vet hur kämpigt det är.


    Ja precis - borde ju inte vara nåt problem egentligen. Tack att du delar med dig och vad härligt att det gick bra för dig tillslut - hoppas på samma tur en dag.
  • Jag är bara jag
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-15 11:17:34 följande:
    Ja precis - borde ju inte vara nåt problem egentligen. Tack att du delar med dig och vad härligt att det gick bra för dig tillslut - hoppas på samma tur en dag.
    Jag håller tummen! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Blanda Lutinus och Cyklogest?