• Anonym (Rödöga)

Hur länge hemma från fsk med ögoninflammation?

Det känns inte som vi gjort annat än vabbat den här hösten. Nu smsade förskolan att ena barnet har ögoninflammation. Vi har sluppit det hittills. Hur länge brukar man behöva vara hemma för en sådan?

• Svar på tråden Hur länge hemma från fsk med ögoninflammation?
  • untilthemorning

Fascinerande hur folk lyckas skapa ett helt ämne om saken här på Familjeliv, men inte ids googla ordet "ögoninflammation" där absolut första träffen ger ett mycket utförligt svar på exakt vad som gäller kring förskola och barn med ögoninflammation.

Kort och gott: ögoninflammation brukar läka av sig själv inom 5 dagar. Först när inflammationen är läkt och ögat/ögonen slutat vara = tillbaka till förskola. INTE innan dess, då ögoninflammation är mycket smittsamt, framförallt bland barn.

• Anonym (Rödöga)
    untilthemorning skrev 2021-09-15 15:45:34 följande:

Fascinerande hur folk lyckas skapa ett helt ämne om saken här på Familjeliv, men inte ids googla ordet "ögoninflammation" där absolut första träffen ger ett mycket utförligt svar på exakt vad som gäller kring förskola och barn med ögoninflammation.

Kort och gott: ögoninflammation brukar läka av sig själv inom 5 dagar. Först när inflammationen är läkt och ögat/ögonen slutat vara = tillbaka till förskola. INTE innan dess, då ögoninflammation är mycket smittsamt, framförallt bland barn.

Jag visste att det svaret skulle komma. Jag har googlat väldigt mycket. Det står allt mellan fem dagar till en till två veckor. Därför sökte jag andras erfarenhet. Men tack för din "trevliga" input.
  • untilthemorning
    Anonym (Rödöga) skrev 2021-09-15 15:47:54 följande:
    Jag visste att det svaret skulle komma. Jag har googlat väldigt mycket. Det står allt mellan fem dagar till en till två veckor. Därför sökte jag andras erfarenhet. Men tack för din "trevliga" input.
    Varsågod, det var så lite :)

Anekdotisk bevisföring i form av "andras erfarenheter" kommer inte hjälpa dig, utan du kommer antagligen få flera svar som pushar för att det är helt OK att skicka tillbaka sina barnen till förskolan snarast, "för deras barn blev minsann friska efter 2 dagar".

Som jag skrev ovan så gäller tumregeln:

Läkt inflammation och inget var = tillbaka till förskolan. Inte innan dess.

Hur lång tid det tagit för någon annan att bli frisk spelar ju absolut ingen roll.

Du har fått ett svar - men tyckte inte om det, så du bytte fokus till att jag var "otrevlig", vilket du gärna får tycka, men det indikerar också att du inte är ute efter ett riktigt svar, utan du vill ha medhåll i idén om att ögoninflammation inte är så farligt, och att du gärna kan skicka tillbaka dina ungar till förskolan redan imorgon, för att på så sätt slippa vabba.
  • Anonym (Rödöga)

Du kan ta och lägga ner. Jag har ingen intention att slippa vabba, men ville veta andras erfarenheter för egen planerings skull.

Jag noterar att du verkar en smula grälsjuk. Gå och skrik i en kudde istället för att ta ut det på mig!

• Anonym (Löjrom)
    Anonym (Rödöga) skrev 2021-09-15 15:47:54 följande:
    Och det korrekta svaret är mellan 5 dagar och 14 dagar cirka, dvs det finns inget exakt svar. Och om 5 st mammor svarar i tråden max en vecka, så säger det inget om ditt barns ögoninflammation. 
  • Anonym (Löjrom)
    Anonym (Rödöga) skrev 2021-09-15 16:49:57 följande:

Du kan ta och lägga ner. Jag har ingen intention att slippa vabba, men ville veta andras erfarenheter för egen planerings skull.

Jag noterar att du verkar en smula grälsjuk. Gå och skrik i en kudde istället för att ta ut det på mig!

Fast du kan inte planera efter andras erfarenheter, de gäller ju inte för ditt barn. 

Du kan planera för en vecka, men vara beredd på två veckor. Har du tur är barnet friskt efter 5 dagar. 
  • Anonym (Rödöga)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-15 17:16:10 följande:
    Och det korrekta svaret är mellan 5 dagar och 14 dagar cirka, dvs det finns inget exakt svar. Och om 5 st mammor svarar i tråden max en vecka, så säger det inget om ditt barns ögoninflammation. 
    Har du också tuggat taggtråd? Jag sökte erfarenheter. Jag är inte dum i huvudet, men har faktiskt varit förskonad från just ögoninflammationer genom åren. Min enda egna erfarenhet drog ut flera månader på tiden. 
  • Anonym (Löjrom)
    Anonym (Rödöga) skrev 2021-09-15 17:26:20 följande:
    Har du också tuggat taggtråd? Jag sökte erfarenheter. Jag är inte dum i huvudet, men har faktiskt varit förskonad från just ögoninflammationer genom åren. Min enda egna erfarenhet drog ut flera månader på tiden. 
    OK, om min erfarenhet är 9 dagar, vad säger det då dig, som du inte redan vet?
  • untilthemorning
    Anonym (Rödöga) skrev 2021-09-15 16:49:57 följande:

Återigen, andras erfarenheter säger ingenting om hur du behöver planera.

Du slår ifrån dig svar du inte vill ha genom att kalla mig "grälsjuk".
    Kom med faktisk kritik istället; har jag fel i det jag sagt?
    Eller var det bara inte inlindat i tillräckligt mycket bomull?

Du har fått faktiska, riktiga svar på din fråga, men du är inte nöjd med TONEN, och går därför i polemik kring det med alla som svarar. Vem är grälsjuk egentligen?
  • Anonym (Rödöga)
    untilthemorning skrev 2021-09-16 12:21:52 följande:

Återigen, andras erfarenheter säger ingenting om hur du behöver planera.

Du slår ifrån dig svar du inte vill ha genom att kalla mig "grälsjuk".

Kom med faktisk kritik istället; har jag fel i det jag sagt?

Eller var det bara inte inlindat i tillräckligt mycket bomull?

Du har fått faktiska, riktiga svar på din fråga, men du är inte nöjd med TONEN, och går därför i polemik kring det med alla som svarar. Vem är grälsjuk egentligen?

Men snälla människa, jag efterfrågar andras erfarenheter. Om det inte passar att svara, så svara inte då. Varför detta behov att svara på helt andra saker än frågan? Och att börja anklaga mig för att vilja slippa undan vab? Vad är det för attityd?

Så ja, du har väldigt fel i det du skrev.
Svar på tråden Hur länge hemma från fsk med ögoninflammation?