• Wed 15 Sep 2021 20:47
    2869 visningar
    6 svar
    6
    2869

    BOKFÖRING HJÄLP

    Jag skulle behöva lite hjälp, sitter med en skoluppgift och har fastnat totalt..

    Denna uppgift ska bokföras i t-konton. Beloppen är i mkr. 

    "
    Konsultarvodena under året är jämnt fördelade och uppgår totalt till 1200 + moms. En del av december månads fakturerade arvode (60 + moms) avser uppdrag som ska utföras i januari år 10, vilket medför att en interimsskuld uppstår. Betalningsvillkoren är 30 dagar netto, vilket leder till att de arvoden som faktureras i december inte hinner erhållas före årsskiftet."

    Bokförs hela arvodet som en intäkt direkt eller endast den del som hinner bli betald? samt hur gör man med momsen på interimskulden? 

    Kontona jag tänker är aktuella är arvoden, utgående moms, interimskulder, bank.

    Håller tummarna att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig lite på traven! 
  • Svar på tråden BOKFÖRING HJÄLP
  • Anonym (sambo­n kanske kan)
    Wed 15 Sep 2021 20:53
    #1

    Kan fråga min sambo när han kommer hem imorgon!

  • Wed 15 Sep 2021 21:02
    #2

    Åh det får du mer än gärna göra!
    Supertacksam ifall du gör det. :)

  • Anonym (sambo­n kanske kan)
    Sun 19 Sep 2021 21:01
    #3
    Pernsti skrev 2021-09-15 20:47:58 följande:
    Jag skulle behöva lite hjälp, sitter med en skoluppgift och har fastnat totalt..

    Denna uppgift ska bokföras i t-konton. Beloppen är i mkr. 

    "Konsultarvodena under året är jämnt fördelade och uppgår totalt till 1200 + moms. En del av december månads fakturerade arvode (60 + moms) avser uppdrag som ska utföras i januari år 10, vilket medför att en interimsskuld uppstår. Betalningsvillkoren är 30 dagar netto, vilket leder till att de arvoden som faktureras i december inte hinner erhållas före årsskiftet."

    Bokförs hela arvodet som en intäkt direkt eller endast den del som hinner bli betald? samt hur gör man med momsen på interimskulden? 

    Kontona jag tänker är aktuella är arvoden, utgående moms, interimskulder, bank.

    Håller tummarna att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig lite på traven! 
    1. Den del av arvodet som hinner bli betald bokförs som en intäkt.
    2. Momsen på interimskulden borde väl också bli en skuld, den kan ju inte bokföras förrän den blivit en intäkt? 

    Sambon och jag diskuterade ihop och tänkte typ som ovan. Vet inte om det hjälper...
  • Anonym (sambo­n kanske kan)
    Sun 19 Sep 2021 21:03
    #4

    eller nu säger sambon att momsen borde bli en interimsfordran.

  • Anonym (sambo­n kanske kan)
    Sun 19 Sep 2021 21:03
    #5

    äh fan. sorry vi kanske inte kunde hjälpa dig.

    Lycka till!

  • Draktr­änaren
    Thu 3 Feb 2022 16:48
    #6

    hej löste du denna uppgiften? Jag sitter med denna nu, blir inte klok på den riktigt. Tacksam för svar. =)

Svar på tråden BOKFÖRING HJÄLP