• Nettisplettis

    Ont satan i tandköttet. Gravid i v 30

    Är gravid i vecka 30 och har sedan en vecka tillbaka haft superont i munnen. Var hos tandläkaren för några dagar sedan och gjorde rent men hade inga hål eller så i mina tänder. Däremot en ordentlig tandköttsinflammation. Jag ska borsta ordentligt och använda tandtråd och munskölj. Det blir dock bara värre och värre och snart vet jag inte vad jag ska göra. Det gör så ont i käften att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Ringde till tandläkaren idag igen och fick tips om ett bakteriedödande munskölj jag skulle testa en vecka . Någon med erfarenhet? När går detta elände över? Hjälper munsköljet eller kan jag kräva penicillin för att få bort detta?

  • Svar på tråden Ont satan i tandköttet. Gravid i v 30
  • Anonym (Tandsköterska)
    Nettisplettis skrev 2021-09-16 16:54:41 följande:

    Är gravid i vecka 30 och har sedan en vecka tillbaka haft superont i munnen. Var hos tandläkaren för några dagar sedan och gjorde rent men hade inga hål eller så i mina tänder. Däremot en ordentlig tandköttsinflammation. Jag ska borsta ordentligt och använda tandtråd och munskölj. Det blir dock bara värre och värre och snart vet jag inte vad jag ska göra. Det gör så ont i käften att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Ringde till tandläkaren idag igen och fick tips om ett bakteriedödande munskölj jag skulle testa en vecka . Någon med erfarenhet? När går detta elände över? Hjälper munsköljet eller kan jag kräva penicillin för att få bort detta?


    Penicillin kommer inte att hjälpa.

    Kanske för stunden, men så fort kuren är över så kommer det komma tillbaka.

    Fortsätt med de råd tandläkaren har gett dig och köp Paroex. Finns långtidsbehandling eller korttidsbehandling, jag hade nog kört på korttidsbehandling.

    Finns även som tandkräm
  • Anonym (Samma här)

    Vet inte om det hjälper dig, men...

    Jag hade väldigt ont i tänderna på ett liknande sätt som du. Jag blev också ordinerad "starkt" munsköljmedel.

    Men det som i slutänden hjälpte var att använda tandtråd eller tandpinnar, något jag inte hade tänkt på att pröva. Hade säkert lite bakterier mellan tänderna som tandborsten inte kom åt...

Svar på tråden Ont satan i tandköttet. Gravid i v 30