• Anonym (Hjälp­!)
    Thu 16 Sep 2021 17:54
    5439 visningar
    43 svar
    +1
    43
    5439

    Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)

    Hej.

    Vi har en bil om båda har betalat häften, bilen står registrerat på mitt namn,  hon har tagit båda nycklar och vägrar låta mig använda bilen (nu i 14 dagar) . Hon vägrar betalat sin del för att köpa mig ut utan hittar på massa med konstiga förslag för att slipa betalat.  så det som går att göra är :
    1.- Anmäla den stulet hos polisen???? 
    2.- Avställa bilen så att det blir körförbud. 
    3.- Anlita jurist som kräver betald (dvs stämma henne via domstol) men det kommer att ta tid och kostar.

    Hur skulle ni har gjort?? kanske någon som har varit i samma situation som vet??

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 16 Sep 2021 17:57
    #1

    Jag skulle ha ringt polisen om olaga tillgrepp av fordon. Det är din bil. Vad hade du gjort om det vore en kompis eller ytlig bekant eller granne som hade gjort samma sak...? Eller för den delen en fullständig främling.

    Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.

    Pengarna kan du begära ut via Kf, det vore bra om du hade sms med exakt summa där hon erkänner att hon är skyldig dig pengarna. Kostar några hundra att dra igång ärendet om jag minns rätt.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 16 Sep 2021 17:57
    #2
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-16 17:57:20 följande:

    Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.


    HENNE och HON skulle det stå så klart........
  • Anonym (Hjälp­!) Trådstartaren
    Thu 16 Sep 2021 18:08
    #3
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-16 17:57:20 följande:

    Jag skulle ha ringt polisen om olaga tillgrepp av fordon. Det är din bil. Vad hade du gjort om det vore en kompis eller ytlig bekant eller granne som hade gjort samma sak...? Eller för den delen en fullständig främling.

    Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.

    Pengarna kan du begära ut via Kf, det vore bra om du hade sms med exakt summa där hon erkänner att hon är skyldig dig pengarna. Kostar några hundra att dra igång ärendet om jag minns rätt.


    Ja men vi har betalat häften var så det är också hennes bil, men den står registrerad på mig så det är jag som står som ägaren, tror du man kan anmäla bilen som stulet fast min sambo äger hälften?? angående pengarna vi har betalat hälften var, jag sa till henne att i så fall vi för sälja bilen och delat på summan. men hon vägrar. Hon hittar på massa med konstiga förslag om att jag ska ta lampor, tallrikar mm och därför tar hon bilen?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 16 Sep 2021 18:13
    #4
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 18:08:13 följande:
    Ja men vi har betalat häften var så det är också hennes bil, men den står registrerad på mig så det är jag som står som ägaren, tror du man kan anmäla bilen som stulet fast min sambo äger hälften?? angående pengarna vi har betalat hälften var, jag sa till henne att i så fall vi för sälja bilen och delat på summan. men hon vägrar. Hon hittar på massa med konstiga förslag om att jag ska ta lampor, tallrikar mm och därför tar hon bilen?
    Den som står som registrerad ägare är den enda ägaren i lagens mening.
  • Anonym (oooo)
    Thu 16 Sep 2021 18:13
    #5
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 18:08:13 följande:
    Ja men vi har betalat häften var så det är också hennes bil, men den står registrerad på mig så det är jag som står som ägaren, tror du man kan anmäla bilen som stulet fast min sambo äger hälften?? angående pengarna vi har betalat hälften var, jag sa till henne att i så fall vi för sälja bilen och delat på summan. men hon vägrar. Hon hittar på massa med konstiga förslag om att jag ska ta lampor, tallrikar mm och därför tar hon bilen?
    Enbart en kan stå som ägare på bilar så ja, du är ägaren officiellt. 
    Visst kan man dela upp saker på annat vis för samma värde, men vill du inte göra så, så har du ett starkare "case" än hon vad gäller bilen.

    Var har hon nycklarna då? Kan du komma åt dem?  
  • Thu 16 Sep 2021 18:20
    #6

    Ställ av den direkt innan hon får böter eller krashar den, du är ansvarig.

  • Thu 16 Sep 2021 18:23
    #7
    +1
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 17:54:12 följande:

    Hej.

    Vi har en bil om båda har betalat häften, bilen står registrerat på mitt namn,  hon har tagit båda nycklar och vägrar låta mig använda bilen (nu i 14 dagar) . Hon vägrar betalat sin del för att köpa mig ut utan hittar på massa med konstiga förslag för att slipa betalat.  så det som går att göra är :
    1.- Anmäla den stulet hos polisen???? 
    2.- Avställa bilen så att det blir körförbud. 
    3.- Anlita jurist som kräver betald (dvs stämma henne via domstol) men det kommer att ta tid och kostar.

    Hur skulle ni har gjort?? kanske någon som har varit i samma situation som vet??

    Tack på förhand!


    1. Anmäl den. Drar hon på sig p-böter så kommer du inte undan betalningsansvaret annars.

    2. Nej. Ställer du av den gäller inte försäkringen och då drabbas du om hon krockar. Kan bli riktigt dyrt. 

    3. Vinnaren i tvister likt dessa är inte sällan juristen, så det är inte den bästa lösningen och det kommer som du påpekar att ta tid.  

    Det är din bil. Har du nycklarna, så hämta den. Har du inga nycklar, kontakta generalagenten och beställ en ny. Sälj sedan bilen och ge x:et hennes del minus värdeminskning och för tiden hon nu brukat den.
  • Anonym (Hjälp­!) Trådstartaren
    Thu 16 Sep 2021 20:44
    #8
    Robert 558 skrev 2021-09-16 18:23:44 följande:
    1. Anmäl den. Drar hon på sig p-böter så kommer du inte undan betalningsansvaret annars.

    2. Nej. Ställer du av den gäller inte försäkringen och då drabbas du om hon krockar. Kan bli riktigt dyrt. 

    3. Vinnaren i tvister likt dessa är inte sällan juristen, så det är inte den bästa lösningen och det kommer som du påpekar att ta tid.  

    Det är din bil. Har du nycklarna, så hämta den. Har du inga nycklar, kontakta generalagenten och beställ en ny. Sälj sedan bilen och ge x:et hennes del minus värdeminskning och för tiden hon nu brukat den.
    1.- Du menar att jag ska anmäla den stulet hos polisen? 
    2.- men då är det körförbud om hon krockar i den det är väl hon som kör bilen och som blir ansvarigt??
    3.- nya nycklar kostar 9000SEK, onödigt dyrt. Jag vill ge henne chansen att göra rätt.

    Jag meddelar henne att hon har till nästa vecka på att betala min del, gör hon inte det då måste jag tyvärr anmäla bilen som stulet hos polisen.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 16 Sep 2021 20:53
    #9
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 20:44:18 följande:
    1.- Du menar att jag ska anmäla den stulet hos polisen? 
    2.- men då är det körförbud om hon krockar i den det är väl hon som kör bilen och som blir ansvarigt??
    3.- nya nycklar kostar 9000SEK, onödigt dyrt. Jag vill ge henne chansen att göra rätt.

    Jag meddelar henne att hon har till nästa vecka på att betala min del, gör hon inte det då måste jag tyvärr anmäla bilen som stulet hos polisen.
    (Svarar fast det inte var mig du citerade)

    1) Ja
    2) Ja, det ska vara föraren in första hand men om bilen är avställd verkar det som att ägaren (konstigt nog) också kan åka på böter (länkar nedan)

    Bra val du har kommit fram till iaf.

    www.dt.se/artikel/vems-ansvar-foraren-eller-agaren
    lawline.se/answers/11466
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 16 Sep 2021 20:56
    #10

    Länkarna har fått nån konstig smurfsjuka! Men de finns där under iaf.

Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)