• Anonym (Rädd)

Tog för gammal Bricanyl-tablett..

Är gravid i vecka 18+6 och har fått cerklage för 3 veckor sen .. för nån timme sen bråkade jag ordentligt med pappan till barnet , han var inte våldsam men jag fick sammandragningar och ont av stressen ..

När jag väntade barn sist fick jag Bricanyl (tabletter) utskrivet mot sammandragningar. Fick panik nu och tog en av tabletterna som jag hade kvar men såg sen att de gick ut hösten 2018.

Sammandragningarna har lugnat sig nu men jag känner av biverkningarna som man brukar få av Bricanyl (darrig osv) och mår inte speciellt bra.. och barnet rör på sig jättemycket. Är rädd för att hans eller hennes puls har gått upp också.

Tror ni att det är farligt? Vad ska jag göra?

Tog ju Bricanyl ofta förra graviditeten men blir lite rädd eftersom de var för gamla nu..

• Svar på tråden Tog för gammal Bricanyl-tablett..
  • Anonym (J)

De är inte farliga för att de var för gamla men du ska såklart inte äta tabletter som var ämnade för förra graviditeten. Bricanyl som tablett får inte ens ges ut längre där jag jobbar. Så sluta ta dom!

Att få enstaka sammandragningar är inte farligt!

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2021-09-16 19:13:59 följande:
    De är inte farliga för att de var för gamla men du ska såklart inte äta tabletter som var ämnade för förra graviditeten. Bricanyl som tablett får inte ens ges ut längre där jag jobbar. Så sluta ta dom!

+1
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2021-09-16 19:13:59 följande:

Tack för svaret!

Nej det var väldigt dumt och jag ska inte ta det igen.. fick panik bara och blev rädd att jag skulle få missfall.. men tror du att det är farligt för barnet nu att jag har tagit det en gång?

Frågade om det innan jag fick cerklaget och då sa läkaren att de inte finns längre men förstod inte att det var för att de kan vara farliga ..
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-16 19:29:42 följande:

Tack för svaret!

Nej det var väldigt dumt och jag ska inte ta det igen.. fick panik bara och blev rädd att jag skulle få missfall.. men tror du att det är farligt för barnet nu att jag har tagit det en gång?

Frågade om det innan jag fick cerklaget och då sa läkaren att de inte finns längre men förstod inte att det var för att de kan vara farliga ..

Nej det är absolut ingen fara för barnet. Släpp det nu :).
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2021-09-16 21:47:26 följande:

Nej det är absolut ingen fara för barnet. Släpp det nu :).

Tack för svaret :)
Svar på tråden Tog för gammal Bricanyl-tablett..