• Humlan1990

    Ny på jobbet - gravid v. 9/10

    Hjälp! Har sån ångest och stress över att jag precis börjat nytt jobb som jag verkligen trivs på och när jag fick jobbet berätta jag inte om min graviditet. Provanställningen går ut i samma veva som jag har BF.. Tips på att berätta det på ett bra sätt? Hjälper det att säga att vi vill dela på föräldrapenningen 50/50? Ska jag erbjuda mig att jobba några få timmar efter förlossningen? Eller är det dumt att lova? Samma med vabb, min sambo kan alla dagar utom 2 månader om året. Eller är det dumt att ta upp det redan nu? Någon med erfarenhet och tips på hur jag kan berätta det på bästa sätt? Känner också att det är "pinsamt" att bli anställd, va på upplärning av mina nya kollegor och sen visa de sig att jag är gravid och måste eventuellt lära upp mig på nytt när jag kommer tillbaka..

  • Svar på tråden Ny på jobbet - gravid v. 9/10
  • S23

    En rimlig arbetsgivare gratulerar och ser din anställning som långsiktig.

    En orimlig arbetsgivare som kan tänka sig att avsluta din provanställning pga graviditeten kommer troligen inte bry sig om huruvida du lovar att dela lika med din partner.

    Det jag vill råda dig till är att spela in alla möten med chef. Framförallt det där du berättar om din graviditet. Är det så att de framgår av inspelningen att de avbryter din provanställning pga graviditet så är det bra att ha bevis på denna diskriminering

  • bananmilkshake

    Var bara kort och enkel, börja inte dra in ert privatliv (hur ni ska dela upp dagarna) och lova framförallt inte att du kan komma in och jobba efter förlossningen! Du gör inget fel och det är inte du som ska lösa situationen. Grattis till graviditeten! :) 

Svar på tråden Ny på jobbet - gravid v. 9/10