• Kvinna1989

    Igångsättning, erfarenheter?!

    Snälla, berätta era erfarenheter om igångsättning:

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    - Första graviditet?

    - var ni öppna något alls?

    - Hur långt tid tog de?

    - Hur gick allt?

    Okej min historia så kort som möjligt.

    På Onsdag den 15:e September fick jag första dosen av tavletter ca kl 11:00 och fick tabletter genom munnen med 2 timmars mellanrum. Inget hände på dag 1 öppnade mig inte ens.

    Dag 2, Torsdag 16:e fortsatte vi med tabletter med 2 timmars mellanrum, vid ca 15 tiden fick jag regelbunda och onda värkar och var till och med öppen 1 cm. Wow tänkte jag, personalen sa också att de ser lovande ut. Dessa värkar höll på några timmar men.. avstannade sen på kvällen och hade inte en enda värk under heeeela natten.

    Dag 3 (Idag Fredag den 17:e) . Läkaren undersökte och var fortfarande bara öppen 1 cm, bebisen ligger så långt ner hon bara kan med huvudet så rätt håll iaf säger läkaren.. men vi byter taktik, dom lägger samma medicin fast större dos med 4 timmars mellanrum där nere. Har hunnit få 2 doser idag.

    Just nu känns de vara som om jag är super spänd nertill och tungt, känns obekvämt att ligga,sitta ja vet inte hur jag kan känna mig bekväm.. Men inga värkar som känns iaf, syns dock på CTG:n men känner ej..

    Hur länge är de värt att försöka såhär om de ändå i te verkar funka för mig, det är ju alltid risker med sånt här.. Jag har vart ganska lugn hittils, men nu börjar jag tappa tålamodet för det funkar ju inom ett dygn "för alla andra" på avdelningen.. :/

  • Svar på tråden Igångsättning, erfarenheter?!
  • Gasellen87

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    Igångsatt i v 42+0 pågrund av överburenhet.

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    Ballong som ramlade ut efter 6 h, sen tog de vattnet.

    - Första graviditet?

    Andra

    - var ni öppna något alls?

    Öppen 2 cm

    - Hur långt tid tog de?

    Kom in till förlossningen vid 07.00, de satte ballong vid 9, trillade ut vid 15. Tog vattnet strax efter 15.30, onda börjar från ca 16. Född 17.36.

    - Hur gick allt?

    Toppen, inte en skråma på varken mig eller bebis. Fruktansvärda värkar i ca 1 h och 40 min men sen va de över. Vet inte om det var för det var andra barnet som de gick snabbt. Har haft snabba förlossningar med alla tre barnen men denna var den bästa av mina tre.

  • Anonym (H)

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    40+6.

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    Hade börjat få lite värkar men de ville skynda på pga högt blodtryck. Tog hinnorna + satte värkstimulerande dropp.

    - Första graviditet?

    Nej, men första barnet.

    - var ni öppna något alls?

    2 cm, töjde till 3.

    - Hur långt tid tog de?

    12 tim.

    - Hur gick allt?

    Sugklocka, klipp, grad 3 bristning.

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    41+1

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    Tog hinnorna + satte dropp efter ett par timmar.

    - Första graviditet?

    Nej.

    - var ni öppna något alls?

    3 cm

    - Hur långt tid tog de?

    9 tim från de tog hinnorna, 6-7 tim från de satte droppet.

    - Hur gick allt?

    Grad 2 bristning.

  • fjanten

    -I vilken vecka blev ni igångsatta? 37+6. (Kontroll dagen innan, var ca 4 cm öppen med kort, mjuk tapp. Hinnsveptes.)

    - Metod, hur blev ni igångsatta? Kom in till förlossningen på morgonen runt 08. Vägdes, bytte kläder, undersöktes. Var ca 4,5 cm öppen. Hinnorna togs runt 10. Kl 11 ungefär hade jag värkar. Runt 12 kontrollerades jag, ca 5-6 cm öppen.

    - Första graviditet? Nej, tredje.

    - var ni öppna något alls? Ja.

    - Hur långt tid tog de? Vid 17:40 föddes min stora, fina pojke. Så det tog ungefär 7,5 timmar efter att hinnorna togs.

    - Hur gick allt? Efter kontrollen vid 12 sattes värkstimulerande på ca 40 %. Hade lustgas och då gick det bra. Var fullt öppen vid 15 ungefär, men han var STOR (4,8 kg, med stort huvud och breda axlar) så det tog tid för honom att ta sig ner hela vägen i kanalen. Började krysta vid 17:30. Han fastnade med axeln p.g.a. storleken. Jag sänktes i ryggen, benen drogs upp, en barnmorska gav yttre press på magen, andra försökte lirka ut honom, medan jag krystade för kung och fosterland. Han kom ut. Han fick tyvärr en plexusskada som han opererats för. Vet ännu inte riktigt hur prognosen ser ut för honom (han fick den värsta sorten som bara ca 5 bebisar/år i Sverige får). Jag klarade mig utan en skråma.

    Själva förlossningen i sig var den bästa av fyra, men inte sonens skada såklart. Hade lustgas tills han kommit ut.

  • Anonym (C)

    Jag blev igångsatt med båda mina barn

    Med första

    I v 38

    Metod

    Prostaglandin som inlägg i slidan

    Livmodertappen helt omogen, inte i närheten av en naturlig förlossning alltså. Fick värkar nästan direkt och utan avbrott vilket fick hjärtljuden på bebis att försvinna så det hela slutade i akut snitt. Allt gick väldigt fort, blev igångsatt vid 13 och kl 14.34 var han född.

    Med andra

    I v 37

    Metod

    Omogen livmodertapp.

    Prostaglandin som inlägg i slidan, pga av tidigare förlossning användes dock en mindre dos vilket gjorde att det hela också gick långsammare. Till slut var jag öppen 4 cm och då satte man in en ballong, när den åkt ut tog man hål på hinnorna vilket inte fick någon vidare fart på det ändå och man satte in värkstimulerande dropp. Blev igångsatt fredag ca kl 15.00 och hon var ute söndag kl 10.12

  • awesomesauce
    - I vilken vecka blev ni igångsatta?
    37+5

    - Metod, hur blev ni igångsatta?
    Tabletter

    - Första graviditet?
    Ja.

    - var ni öppna något alls?
    Tror inte det.

    - Hur långt tid tog de?
    5dagar.

    - Hur gick allt?
    Dag 1: Tabletter 
    Dag 2: Ballong
    Dag 3: Tabletter igen
    Dag 4: Tog hål på hinnorna och fick värkstimulerande
    Dag 5: Värkstimulerande och till sist kejsarsnitt på kvällen pga barnets hjärtljud gick ner efter varje värk. 

  • Anonym (Hallah)

    Tre gånger.

    Första gången ballong + tog vattnet + dropp v42

    Andra gången cytotec + tog vattnet + dropp v39

    Tredje gången samma v39

    Gick bra.

  • Anonym (Hallah)

    Flesta gången 10 h

    Andra gången 17 h

    Sista gången 19 h

  • Anonym (S)

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    40+3

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    Tabletter

    - Första graviditet?

    Ja

    - var ni öppna något alls?

    Nej men mjuk

    - Hur långt tid tog de?

    2 dygn

    - Hur gick allt?

    Först ballong 1 dygn, hände inget. Sen tabletter varannan timme från 10-19 sen började värkarna men avtog efter 3 st. Ny tablett vid 21, sen regelbundna kraftiga värkar var 3e minut från 22 tills att han var ute vid 6 morgonen därpå.

    Antar att du fått barn nu, hoppas allt gick bra. :)

  • Anonym (2)

    Två gånger har jag blivit igångsatt

    - I vilken vecka blev ni igångsatta?

    40+4 med båda

    - Metod, hur blev ni igångsatta?

    Första med prostagladin och andra med cytostek (stavning?) shottar.

    - Första graviditet?

    Andra och tredje

    - var ni öppna något alls?

    Första nej, andra 2 cm

    - Hur långt tid tog de?

    Första 15 timmar men 2 timmar från första värken och andra 16 timmar men 5 timmar från första värken

    - Hur gick allt?

    Med första gick det inte bra. Jag fick intensiva värkar utan paus, kunde inte sluta krysta, obeskrivlig smärta i magen, ryggen och benen som inte går att jämföra med en normal förlossning. Fick inget smärtstillande då läkaren var upptagen, morfin hjälpte inte alls och lustgas klarade jag inte att ta pga av jag var paralyserad av smärtan samt att det var ingen paus i värkarna. Bebis kom för snabbt så jag sprack helt och fick efteråt sövas och opereras. Det var en riktig mardröm och jag fick ptsd efteråt.

    Med andra gick det riktigt bra! Jag fick bra stöd från Specialmödravården och jag valde att föda naturligt trots att jag blev erbjuden snitt. Jag fick en bra plan med smärtlindring och förlossningen var helt underbar och smärtfri.

    Jag hoppas det gått bra för dig och att du har din bebis i famnen nu <3

  • Kvinna1989

    Tack alla för era svar :)

    Fick tillslut ut lillan, det funkade på dag 4..

    Från att vattnet gick tills hon var ute tog de 15 timmar, men behövde bara krysta i 15 minuter så det kändes bra tillslut :) var dock svårt eftersom jag inte kände något på slutet, men de funkade när dom sa "låtsas/försök bajsa" haha :)

  • Anonym (2)
    Kvinna1989 skrev 2021-09-20 06:18:10 följande:

    Tack alla för era svar :)

    Fick tillslut ut lillan, det funkade på dag 4..

    Från att vattnet gick tills hon var ute tog de 15 timmar, men behövde bara krysta i 15 minuter så det kändes bra tillslut :) var dock svårt eftersom jag inte kände något på slutet, men de funkade när dom sa "låtsas/försök bajsa" haha :)


    Grattis :)
Svar på tråden Igångsättning, erfarenheter?!