• Anonym (SthlmC)

Vad vill mitt Ex?

Hej,

För en månad sedan valde min sambo att avsluta vår relation. Vi skulle gift oss med stort bröllop nästa vår och vi var precis påväg att köpa hus samt planerat när vi skulle börja försöka bli gravida. Själva avslutet kom efter att det varit dåligt en period med relativt banala problem som vi försökte reda ut men inte lyckades. Sedan dess har hon uppvisat ett ambivalent beteende, där hon sagt att hon ångrar att det blivit såhär, samtidigt som vi bestämt hon ska flytta ut från vår gemensamma lägenhet och vi har börjat bodelning och snart försäljning av lägenhet. Däremellan så har hon flera gångar sagt att det kan bli vi igen men att det är bestämt så här nu, utan att jag frågar eller tar upp det. Jag är helt med på hennes beslut att lämna och tycker snarare att det är bra att det sker nu och inte när vi är gifta och har barn.

Jag har dock lite svårt att förstå hennes beteende då det var hon som ville lämna och nu när jag är nöjd med det så slänger hon ut krokar om att det kan bli vi igen osv. Någon som varit med om likande? Känns lite som hon säger det här för att ha en reservplan framåt?

• Svar på tråden Vad vill mitt Ex?
  • Anonym (B52)

Gräset var kanske inte grönare på andra sidan!?

• Anonym (Hm)

Kanske blev jobbigt när gon såg att du blev okej med att ni inte är tillsammans?

• Anonym (So)

Oj jag kommer låta hård nu men är ärlig om vad jag tror.

Jag tror att hon vill leka lite, att hon vill ligga med andra men få dig att ha förhoppningar om att ni kan ha en framtid ihop ifall hon ångrar sig.

Om jag var i din sits och om min sambo skulle sagt och gjort så. Skulle jag säga. "Ja jag accepterar att du vill separera men om du flyttar kommer jag gå vidare och då finns det ingen chans att det blir vi igen, vill du vara ihop så fortdätter vi vara sambo men blir inget giftemål. Varför lova att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer oss åt om du väljer att göra slut i bröllopsplanerna?"

Varför lägga ner energi på någon som vill leka av sig med andra? Då är man nog inte tillräckligt kär. Om det blir ni igen kanske hon gör slut fler gånger för att leka med andra.

• Anonym (Mats48)
    Anonym (So) skrev 2021-09-18 06:28:34 följande:

Oj jag kommer låta hård nu men är ärlig om vad jag tror.

Jag tror att hon vill leka lite, att hon vill ligga med andra men få dig att ha förhoppningar om att ni kan ha en framtid ihop ifall hon ångrar sig.

Om jag var i din sits och om min sambo skulle sagt och gjort så. Skulle jag säga. "Ja jag accepterar att du vill separera men om du flyttar kommer jag gå vidare och då finns det ingen chans att det blir vi igen, vill du vara ihop så fortdätter vi vara sambo men blir inget giftemål. Varför lova att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer oss åt om du väljer att göra slut i bröllopsplanerna?"

Varför lägga ner energi på någon som vill leka av sig med andra? Då är man nog inte tillräckligt kär. Om det blir ni igen kanske hon gör slut fler gånger för att leka med andra.

Håller med till fullo och varit med om liknande. Blir bara värre om du visar att du är okej med hennes resonemang. Var glad att du inte skaffa barn och gifte dig med denna tjejen. Du finns kvar endast som en livboj om inte hon hittar annan.

Var tydlig och säg att det inte finns nån framtid och hon inte gjort slut om det var rätt. Trodde väl säkert att hon var hetare i dejtingdjungeln. 
  • Anonym (Jenny)

Av egen erfarenhet då jag varit i liknande situation.

Hon älskar dig. Men det finns för mkt negativt som gör att hon lämnar dig. Men nånstans inne i hennes hjärta hoppas hon att era problem ska lösas (det kommer dom inte) och därför säger hon att hon hoppas det ska bli ni igen. Hon vill ändå att du ska vänta på henne ifall era problem skulle försvinna. För hoppet är det sista som överger en.

Släpp taget om henne.

• Robert 558

Hon strular med någon annan, alternativt vill göra det. Du är en trygg hamn som hon kan behandla lite som hon vill. Släpp henne, det är nog det mest effektiva sättet att få tillbaka henne. Kapa kontakten så mycket som möjligt och låt henne se att du har det väldigt bra utan henne. 

• Anonym (Kenya)

Inte mycket till sambo att hänga i granen..

• Anonym (Bytt är bytt)

Hon vill leka runt och ha kvar dig som en fallback position. Ett andrahandsval som duger ibland. Låt dig inte behandlas som en dörrmatta, gå vidare och var glad över att ni inte har barn tillsammans.

• Anonym (A)
    Anonym (B52) skrev 2021-09-18 01:16:45 följande:
    Gräset var kanske inte grönare på andra sidan!?
    Sant
Svar på tråden Vad vill mitt Ex?