• Anonym (Rädd)

Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.

Hej!

Har skrivit i en annan tråd men nu har det tillkommit annat som jag vill rådfråga er om för jag har aldrig varit i en sådan situation innan.

Jag har fött barn vaginalt innan. Denna bebis ligger i säte. Gravid v 37. Ett vändningsförsök gjordes igår. Jag har gallsten och vändnings försöker gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek och grät. Efter 2 försök gav vi upp. Bebis vände sig tillbaka.

Bebis hjärtljud steg och jag fick panik ångest av all hjärtklappning.

Läkaren var hård och kall . Därefter skulle vi ha ett möte.

Hon förklarar då att det finns två alternativ .

1 föda i säte

2 göra samma vändningsförsök medan dom tar hål på vattnet.

För hon tyckte inte ett snitt var aktuellt då jag fött barn innan och det gått så bra samt att ett snitt är en stor operation.

Jag hann inte ens säga att jag ville ha ett planerat snitt då hon såga det så hårt.

Ska tillbaka på samtal om 1.5 vecka.

Är livrädd att det ska vara samma läkare.

Vad har jag för rättigheter i denna situation?

Byta läkare ?

Byta BB?

Jag har haft sån ångest i ett dygn nu gör jag vill inte vrida om bebis igen och verkligen inte föda henne i säte.

Jag har haft komplikationer i hela graviditeten och ätit smärtstillande. Jag får stora bebisar och skulle därför sättas i gång i v 38 , som i min förra graviditet.

Ni känns det som att allt stoppas upp och att det kommer skita sig.

Är livrädd! Känner mig så stressad. Den kalla hårda läkaren hade noll förståelse över min komplikation fyllda graviditet heller trots all tid jag varit inlagt på sjukhus och allt min BM skrivit.

Hur skulle ni gå till väga från och med nu?

• Svar på tråden Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.
  • Anonym (Gallsten)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-18 07:26:55 följande:

Hej!

Har skrivit i en annan tråd men nu har det tillkommit annat som jag vill rådfråga er om för jag har aldrig varit i en sådan situation innan.

Jag har fött barn vaginalt innan. Denna bebis ligger i säte. Gravid v 37. Ett vändningsförsök gjordes igår. Jag har gallsten och vändnings försöker gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek och grät. Efter 2 försök gav vi upp. Bebis vände sig tillbaka.

Bebis hjärtljud steg och jag fick panik ångest av all hjärtklappning.

Läkaren var hård och kall . Därefter skulle vi ha ett möte.

Hon förklarar då att det finns två alternativ .

1 föda i säte

2 göra samma vändningsförsök medan dom tar hål på vattnet.

För hon tyckte inte ett snitt var aktuellt då jag fött barn innan och det gått så bra samt att ett snitt är en stor operation.

Jag hann inte ens säga att jag ville ha ett planerat snitt då hon såga det så hårt.

Ska tillbaka på samtal om 1.5 vecka.

Är livrädd att det ska vara samma läkare.

Vad har jag för rättigheter i denna situation?

Byta läkare ?

Byta BB?

Jag har haft sån ångest i ett dygn nu gör jag vill inte vrida om bebis igen och verkligen inte föda henne i säte.

Jag har haft komplikationer i hela graviditeten och ätit smärtstillande. Jag får stora bebisar och skulle därför sättas i gång i v 38 , som i min förra graviditet.

Ni känns det som att allt stoppas upp och att det kommer skita sig.

Är livrädd! Känner mig så stressad. Den kalla hårda läkaren hade noll förståelse över min komplikation fyllda graviditet heller trots all tid jag varit inlagt på sjukhus och allt min BM skrivit.

Hur skulle ni gå till väga från och med nu?

Hejsan!!

Jag har fött två barn i säte och det har gått jättebra. Men då har dom mätt mitt bäcken och gjort tul innan.

Har dom gjort det på dig?

Jag hade aldrig gjort k.snitt om jag hade gallsten!! Gör fruktansvärt ont efter op, så om ditt bäcken och om tul ser bra ut så hade jag definitivt fött i säte.

För tyckte du att vändningsförsöket gjorde ont pga gallsten, då vet du inte vad du kanske ger dig in i med k.snitt. Det kan ju gå bra men inget jag hade riskerat (men jag har ju som sagt ett bra bäcken)

Byt läkare redan nu och tala om din situation, be om mätning och tul men prata även om alternativ förlossning med k.snitt också, men ta upp detta med sin gallsten då så du får rätt info
  • Anonym (G)

Jag har följt din förra tråd och skrivit där men fortsätter här.

Jag hade missat att du ska sättas igång pga stora barn.

Som jag förstår det gör man INTE igångsättning när barnet ligger i säte. Mao finns om bebis inte vänder sig några andra alternativ än kejsarsnitt.

För de kan knappast mena att de skall vänta och låta dig föda spontant i säte när du föder så stora barn att planen sedan tidigare är igångsättning.

Ring och be om en annan läkare redan nu eftersom det är så långt till din nästa tid.

Jag skrev i din andra tråd att om det är östra i Göteborg du tillhör så är det en god idé att byta förlossning.

Stå på dig!

• Anonym (G)

bbstockholm.se/content/satesfodsel

Här kan du se vad bbstolcholm säger. Bebis skall få väga under 4 kg. Bäckenmätnong skall ha gjorts om man gör INTE igångsättning utan förlossningen skall komma igång spontant

• Anonym (Rädd)
    Anonym (G) skrev 2021-09-18 07:43:13 följande:

Jag har följt din förra tråd och skrivit där men fortsätter här.

Jag hade missat att du ska sättas igång pga stora barn.

Som jag förstår det gör man INTE igångsättning när barnet ligger i säte. Mao finns om bebis inte vänder sig några andra alternativ än kejsarsnitt.

För de kan knappast mena att de skall vänta och låta dig föda spontant i säte när du föder så stora barn att planen sedan tidigare är igångsättning.

Ring och be om en annan läkare redan nu eftersom det är så långt till din nästa tid.

Jag skrev i din andra tråd att om det är östra i Göteborg du tillhör så är det en god idé att byta förlossning.

Stå på dig!

Tack för att du tar dig tid : )

Detta gäller i Stockholm , måste ha med själva läkaren att göra då jag aldrig hört något likande på detta sjukhus.

Borde jag ringa förlossningen , byta tid eller läkare. Eller vänta till mitt bm besök på torsdag? Tänker om man måste gå via bm?
  • Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-18 07:54:45 följande:

Tack för att du tar dig tid : )

Detta gäller i Stockholm , måste ha med själva läkaren att göra då jag aldrig hört något likande på detta sjukhus.

Borde jag ringa förlossningen , byta tid eller läkare. Eller vänta till mitt bm besök på torsdag? Tänker om man måste gå via bm?

Du behöver ringa. Din bm har inget mandat alls gällande tiden på förlossningen.

Googla på säteförlossning och den förlossning du tillhör. Det kan hända att du får upp sjukhusets egna riktlinjer.

Ring så snart du kan.
  • Anonym (Rädd)

Jag fick gallsten under graviditeten, dom tror att den är graviditets relaterad . Och min läkare på mödravården sa inget om att ett snitt ska göra mer ont. Så fort han fick reda på att bebis låg i säte rekommenderade han snitt.

Men det var som sagt läkaren på mödravården.

Anonym (Gallsten) skrev 2021-09-18 07:42:24 följande:

Hejsan!!

Jag har fött två barn i säte och det har gått jättebra. Men då har dom mätt mitt bäcken och gjort tul innan.

Har dom gjort det på dig?

Jag hade aldrig gjort k.snitt om jag hade gallsten!! Gör fruktansvärt ont efter op, så om ditt bäcken och om tul ser bra ut så hade jag definitivt fött i säte.

För tyckte du att vändningsförsöket gjorde ont pga gallsten, då vet du inte vad du kanske ger dig in i med k.snitt. Det kan ju gå bra men inget jag hade riskerat (men jag har ju som sagt ett bra bäcken)

Byt läkare redan nu och tala om din situation, be om mätning och tul men prata även om alternativ förlossning med k.snitt också, men ta upp detta med sin gallsten då så du får rätt info

• Anonym (Byt)

Du kan gå med i Rätten till att välja kejsarsnitt på Facebook och söka i gruppen efter läkare som är snitt-vänliga i din region.

• Anonym (G)

Ts jag vill också råda dig att försöka få tid med annan läkare tidigt nästa vecka (som second opinion på besöket du hade igår). Iom hur detta påverkar fig psykiskt så känns det inte rimligt att du skall behöva vänta 1,5 vecka på att träffa annan läkare

• Anonym (Gallsten)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-18 07:59:16 följande:

Jag fick gallsten under graviditeten, dom tror att den är graviditets relaterad . Och min läkare på mödravården sa inget om att ett snitt ska göra mer ont. Så fort han fick reda på att bebis låg i säte rekommenderade han snitt.

Men det var som sagt läkaren på mödravården.

Det är efter snittet men läkningen när tarmarna ska börja fungera, men som sagt kolla upp det också för det behöver inte göra ont och bli jobbigt men om du reagerade så starkt på vändningsförsöket så skulle jag ta upp den frågan.

Men du ska absolut ta upp det med en ny läkare, alltså att du överväger k.snitt men kolla ifall det finns något som skulle kunna hjälpa mot ev smärta efteråt
Svar på tråden Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.