• Anonym (Hjälp!!!)

    Min ex stack med vår son, jag har inte träffat honom på 18 dagar

    Hej.

    Min ex stack hemifrån med vår 15 månader gammal son och vägrar låta mig träffa honom, hon krånglar med allt vi gemensam äger och när hon inte fick som hon ville gjorde hon en anmälan på soc för våld i hemmet (lögner)  och vägrar låta träffat mig honom.  När jag var på möte i veckan hos soc frågade jag  dem vad hade dem för auktoritet att neka mig träffa min son (när dem ringde mig och informerade om orosanmälan sa dem att dem skulle starta en utrednings och att jag inte fick träffa min son??) (jag menar jag  är vårdnadshavare och det finns ingen interimistisk beslut från domstolen eller bevis att det som min ex säger är sann) och då ändrade soc sekreterare och sa att det bestämmer dem inte utan det är föräldrar själva som bestämmer, (min ex vägrar låta mig träffa honom och hänvisar till soc rekommendationer???).  Vad gör jag nu?? Det har gått 18 dagar och för en sån små barn är en evighet, han har nog glömt mig redan..  Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Min ex stack med vår son, jag har inte träffat honom på 18 dagar
  • Anonym (G)

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina rättigheter. Mer än att råda dig att spela in alla samtal och spara alla sms dig och mamman emellan där du naturligtvis ser till att ALLTID hålla vgod ton. Detta för att kunna visa på att det inte finns belägg för anklagelserna.

    Ditt barn har garanterat inte glömt dig

  • Anonym (Maskros)
    Anonym (Hjälp!!!) skrev 2021-09-18 13:31:17 följande:

    Hej.

    Min ex stack hemifrån med vår 15 månader gammal son och vägrar låta mig träffa honom, hon krånglar med allt vi gemensam äger och när hon inte fick som hon ville gjorde hon en anmälan på soc för våld i hemmet (lögner)  och vägrar låta träffat mig honom.  När jag var på möte i veckan hos soc frågade jag  dem vad hade dem för auktoritet att neka mig träffa min son (när dem ringde mig och informerade om orosanmälan sa dem att dem skulle starta en utrednings och att jag inte fick träffa min son??) (jag menar jag  är vårdnadshavare och det finns ingen interimistisk beslut från domstolen eller bevis att det som min ex säger är sann) och då ändrade soc sekreterare och sa att det bestämmer dem inte utan det är föräldrar själva som bestämmer, (min ex vägrar låta mig träffa honom och hänvisar till soc rekommendationer???).  Vad gör jag nu?? Det har gått 18 dagar och för en sån små barn är en evighet, han har nog glömt mig redan..  Tack på förhand. 


    Alltså, soc har all rätt att omhänderta barn om de misstänker att barnet är i akut fara; det behövs inga domstolsbeslut eller liknande på det. Om hon sa att det var upp till er som föräldrar att bestämma innebär det att de har gjort en preliminär bedömning att du inte utgör nåt hot mot barnet, vilket ju ändå är positivt.

    Vad gäller att ditt barn skulle ha glömt dig, så nej då! Han kommer kanske att vara lite avvaktande på sin höjd, när ni ses igen, men men glömt dig har han definitivt inte gjort (om du varit en aktiv del av hans liv fram till nu).

    I övrigt håller jag helt med (G) ovan: 
    Anonym (G) skrev 2021-09-18 14:40:24 följande:

    Mer än att råda dig att spela in alla samtal och spara alla sms dig och mamman emellan där du naturligtvis ser till att ALLTID hålla vgod ton. Detta för att kunna visa på att det inte finns belägg för anklagelserna.


    Detta är jätteviktigt - både att du alltid ser till att hålla god ton (alltså att du beter dig lugnt och sansat, och uttrycker dig på ett schysst sätt), och att du dokumenterar all kommunikation.

    Vet du vad det är som gör att ditt ex beter sig så här? Du skriver nåt om att hon inte fått som hon vill, men jag fattade inte riktigt vad det gällde? Vad är det hon inte fått som hon vill beträffande?

    Jag håller tummarna för dig - och din son!
  • Anonym (J.)

    Var det våld i eran relation?Tänkte om hon är rädd.

  • Anonym (aaa)

    Du startar tråd på tråd. Bättre om du fortsätter i den första så blir det inte så rörigt för oss som läser. Lättare att svara något när man vet hela bakgrunden. 

  • Anonym (Soc.)

    Det är föräldrarna som har ansvar. Det ansvaret kan även innebära att den ena föräldern skyddar barnet från den andra föräldern om det finns behov. Socialtjänsten har utifrån misstanke om våld rekommenderat men inte bestämt att mamman ska skydda barnet innan uttedningen visar vad som är vad. Om en förälder låter bli att skydda ett barn när det finns misstanke om våld kan även den förälderns omsorgsförmåga ifrågasättas.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-18 14:45:39 följande:

    Vad säger ditt juridiska ombud? 


    Varför utgår du ifrån att TS har ett juridiskt ombud? Det pågår ju ingen vårdnadstvist.
  • Anonym (??)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-09-18 16:22:17 följande:

    Varför utgår du ifrån att TS har ett juridiskt ombud? Det pågår ju ingen vårdnadstvist.


    Det är väl självklart att man kontaktar en familjejurist omedelbart om någon bara drar iväg med ens barn??
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (??) skrev 2021-09-18 16:31:27 följande:

    Det är väl självklart att man kontaktar en familjejurist omedelbart om någon bara drar iväg med ens barn??


    Visst om man vill ha juridiska råd om hur man går till väga med en stämningsansökan etc. Men annars har jag i detta skedet svårt att se vitsen. Mamma använder ju här sin skyldighet att skydda barnet, på inrådan av socialtjänsten som har en pågående utredning. En jurist kan inte hjälpa så vansinnigt mycket i det läget. Känns som pengar i sjön. De flesta kan själva googla eller fråga socialtjänsten om vad som gäller och hur barnet ska få sin rätt till umgänge tillgodosett under utredningstiden. Om socialtjänsten anser att all typ av umgänge i det här läget kan innebära fara för barnet så är det bättre att sammarbeta så det slipper bli nåt dramatiskt som ett lvu.

    Mitt tips till TS är att be socialtjänsten om hjälp med umgängesstöd.
  • Anonym (H)

    Då får du väl anmäla tillbaka, för umgängessabotage.

  • Anonym (Maskros)
    Anonym (aaa) skrev 2021-09-18 15:42:15 följande:

    Du startar tråd på tråd. Bättre om du fortsätter i den första så blir det inte så rörigt för oss som läser. Lättare att svara något när man vet hela bakgrunden. 


    vilka fler trådar har han startat? Jag håller ju med om att det vore bra att ha samlad info...
Svar på tråden Min ex stack med vår son, jag har inte träffat honom på 18 dagar