• Sat 18 Sep 2021 16:52
    2287 visningar
    11 svar
    11
    2287

    Få igång ägglossning själv

    Hej!

    Någon som har något tips på hur man kan få igång ägglossningen själv ?

  • Svar på tråden Få igång ägglossning själv
  • Sat 18 Sep 2021 17:22
    #1

    Vet att vissa testar rosenrot och/eller munkpeppar. Ingen erfarenhet av det själv dock. Annars är mitt råd att gå till gyn och få Letrozol utskrivet - det funkar för de allra flesta (inklusive mig själv) och är relativt lätt att få utskrivet.

  • Sat 18 Sep 2021 17:31
    #2

    Det beror lite på vad grundproblemet är. Övervikt/fetma- ja, då hjälper oftast viktnedgång. Nyligen slutat med p-medel- ja, bara se tiden an. Är över 40 år- begynnande klimakterium, inget att göra åt. PCO- då behöver man oftast medicin.

    Munkpeppar går ju testa iofs.

  • Sat 18 Sep 2021 17:40
    #3

    Jag vet dessvärre inte riktigt vad orsaken är. Tog ut min kopparspiral för 4 mån sedan och sen dess har jag inte haft ägglossning (kopparspiral är ett P-medel utan hormoner och därför påverkas ej ägglossning eller mens) jag har haft kopparspiral tidigare som tagits ut och då har allt varit som vanligt.

    Jag har cystor på äggstockarna pga utebliven ägglossning.

  • Sat 18 Sep 2021 17:40
    #4

    Jag är 25 år gammal, normalviktig och lever en hälsosam livsstil.

  • Sat 18 Sep 2021 17:46
    #5

    Eller också har du utebliven äl just för att du har cystor pga PCO. Man kan ha PCO fast man är normalviktig. Tycker du ska gå till en privat gyn och kolla upp dig. VUL och blodprov ger besked.

  • Sat 18 Sep 2021 17:51
    #6

    Jag har varit på kontroll hos gyn och allt ser bra ut. Dom misstänker hormonell obalans.

    PCO är väll inte heller något man bara får helt sådär? Har aldrig haft utebliven ägglossning förut och har blivit gravid utan problem förut.

  • Sat 18 Sep 2021 17:55
    #7
    Soltjej25 skrev 2021-09-18 17:51:27 följande:
    Jag har varit på kontroll hos gyn och allt ser bra ut. Dom misstänker hormonell obalans.
    PCO är väll inte heller något man bara får helt sådär? Har aldrig haft utebliven ägglossning förut och har blivit gravid utan problem förut.
    Nja, jag vet inte om det bara kan dyka upp. Har du tagit alla blodprover: FSH, LH, prolaktin, progesteron? Gärna AMH, testosteron och östrogen också.
  • Sat 18 Sep 2021 17:57
    #8
    Jag är bara jag skrev 2021-09-18 17:55:29 följande:

    Nja, jag vet inte om det bara kan dyka upp. Har du tagit alla blodprover: FSH, LH, prolaktin, progesteron? Gärna AMH, testosteron och östrogen också.


    Har tagit det tester som behövts enligt läkare.

    Någon med erfarenhet kring detta? Hur har ni gjort för att få igång ägglossningen?

    Vad gäller Letrozol, är detta något man bara kan få utskrivet eller krävs det att man försökt bli gravid ett år? Vilka ska man kontakta för att få ut denna medicin?
  • Sat 18 Sep 2021 18:39
    #9
    Soltjej25 skrev 2021-09-18 17:57:24 följande:
    Har tagit det tester som behövts enligt läkare.

    Någon med erfarenhet kring detta? Hur har ni gjort för att få igång ägglossningen?

    Vad gäller Letrozol, är detta något man bara kan få utskrivet eller krävs det att man försökt bli gravid ett år? Vilka ska man kontakta för att få ut denna medicin?
    Och det är dom jag skrev- speciellt de första. Om de tagit alla dom hade dom sett felet och kunnat ge dig medicin. Möjligt man måste försökt ett år, men saknar man äl kan man ju inte försöka så då får man nog den ändå.
  • Sat 18 Sep 2021 21:30
    #10
    Soltjej25 skrev 2021-09-18 17:57:24 följande:

    Har tagit det tester som behövts enligt läkare.

    Någon med erfarenhet kring detta? Hur har ni gjort för att få igång ägglossningen?

    Vad gäller Letrozol, är detta något man bara kan få utskrivet eller krävs det att man försökt bli gravid ett år? Vilka ska man kontakta för att få ut denna medicin?


    De brukar skriva ut det relativt lättvindigt. Ibland får folk det till och med trots att de har egen ÄL (men inte blir gravida) för att boosta ÄL. Fråga din gyn så bör du kunna få det.
  • Mon 20 Sep 2021 20:42
    #11

    Jag boostade rejält med d vitamin 2 dgr på raken och fick igång en rejäl ägglossning! Har PCOS, så tycker det e häftigt att jag lyckades med d vitamin.

Svar på tråden Få igång ägglossning själv