• Anonym (L)

Måste han skatta i Sverige om han jobbar för engelskt företag?

Min kille har flyttat till Sverige på uppehållstillstånd men hans gamla jobb erbjuder honom tjänst på distans, kan han fortsätta skatta i hemlandet med lägre skatt eller måste han skatta sin utlädnska inkomst med svensk skatt?

• Svar på tråden Måste han skatta i Sverige om han jobbar för engelskt företag?
  • Anonym (Jag)

Om han är bosatt mer än 6 månader här i Sverige, så är det nog så ja..

• Anonym (aaa)
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-18 17:52:45 följande:

Om han är bosatt mer än 6 månader här i Sverige, så är det nog så ja..

vilket? TS har två alternativ i sin text 
  • DomkallarmigS

Man är socialförsäkrad (och därmed betalar sociala avgifter) i det land där man fysiskt utför arbetet. Det är skillnad om arbetsgivaren sänder ut en person för att utföra arbete i ett annat land, men eftersom han kommer att utföra arbetet på distans för att han vill bo i Sverige ska han vara försäkrad här :) Han ska alltså betala skatt i Sverige.

• KittyK80

I regel ska man betala skatt i det land man befinner sig mer än sex månader i per år, så förmodligen ska han betala skatt i Sverige. Men han måste ju kolla upp detta ordentligt, då olika länder har olika regler. Man kan till och med dubbelbeskattas (vara skattskyldig i båda länderna), så han måste kolla upp exakt vad som gäller för hans land. Jag arbetar själv för ett svenskt företag men är bosatt i England och betalar skatt i England. Det är ju England jag utnyttjar skattefinansierade tjänster och infrastruktur osv.

• KittyK80

Förlåt, såg inte i rubriken att det faktiskt var just i England. Då måste han betala i Sverige.

• Anonym (Bocken)

Åker han till England för vård, när han blir sjuk?

• sextiotalist
    Anonym (Bocken) skrev 2021-09-22 08:59:38 följande:

Åker han till England för vård, när han blir sjuk?

Nu vet jag inte hur det fungerar efter Brexit, men för övrigt så fungerar vår sjukförsäkring över hela EU, dvs blir man sjuk i Tyskland, så får man vård där.
Svar på tråden Måste han skatta i Sverige om han jobbar för engelskt företag?