• Ericky
    Sat 18 Sep 2021 18:04
    2203 visningar
    3 svar
    3
    2203

    Studera till förskolelärare och jobba samtidigt?

    Ni som studerat till förskollärare, och arbetat samtidigt, hur tycker ni det funkat?

    Jag och min sambo väntar vårt första barn och jag är sugen på att skola om mig under/efter föräldraledigheten till förskollärare.

    Skulle därför vilja ha era erfarenheter av det. Ni som studerat heltid, hur mycket har ni jobbat och har det funkat bra?

  • Svar på tråden Studera till förskolelärare och jobba samtidigt?
  • Sun 14 Nov 2021 00:39
    #1

    En nära vän läser till ämneslärare för gymnasiet och försökte jobba ca 30% (blev snarare 50-75%) under första året. Han gick nästan in i väggen pga all läsning, tidiga föreläsningar sen direkt till jobb och sluta kl20.30, krock med praktik, krock med grupparbete, chef som schemalägger på tenta dagar osv. Sen är det nog rätt stor skillnad, bland annat rent tidsmässigt, är väl 3 år för förskolelärare och typ 5 för ämneslärare, så kanske att man går in med inställningen att det inte är så lång tid? Testa. I värsta fall får du ju avsluta det ena eller det andra, säger du upp dig kan du ju försöka gå på goda termer så du kan extraknäcka där eller så om somrarna tex.

  • Sun 14 Nov 2021 08:12
    #2

    Maken jobbade ungefär 60% när han pluggade 100%.

  • nernu
    Sun 14 Nov 2021 08:31
    #3

    Det beror på vilken kapacitet du har skulle jag säga. Har inte pluggat det själv men har vänner som gjort det. Är man smart och har lätt för sig så kan man riva av den utbildningen rätt smidigt. Det är ingen komplicerad utbildning jämfört med många andra. Men om du tycker att det är jobbigt att läsa och skriva och behöver mycket tid så kommer det blir tuffare. Ju mindre tid du behöver lägga på utbildningen men ändå klara den desto mer tid kommer du kunna lägga på jobb helt enkelt.

Svar på tråden Studera till förskolelärare och jobba samtidigt?