• Anonym (Orkarinte)

Säga upp mig?

Hej!

Om ni hade jobbat på ett företag där både chefen och kollegor kränker er och förminskar era känslor, hade ni jobbat kvar då?

Tex så vet chefen om min psykiska ohälsa och använder detta emot mig. Varje gång jag pratat med denne om saker som känns fel på jobbet så är detta endast i mitt huvud, jag måste söka hjälp enligt chefen (detta säger denne vid varje lite problem jag tar upp, tex att vi är underbemannade)

Jag vet att jag gör mitt jobb otroligt bra, men aldrig bra nog. Vad jag en gör så är det fel. Chefen ogillar mig som person och har därför bestämt sig för att så är det och att jag gör ett bra jobb spelar då ingen roll utan denna chef vill bara förminska mig som människa.

Jag klarar inte mycket mer. Jag gråter varje dag, jag har ångest och självmordstankar pga detta.

Jag älskar mitt jobb och vissa av mina kollegor, men denna nya chef har förstört allt.

Jag vill säga upp mig, men vågar ej. Folk säger åt mig att hitta ett nytt jobb först men jag vet inte om jag klarar detta mer. Alla på jobbet ser hur jag blir orättvist behandlad av chefen och tycker detta är jättetråkigt.

Vad hade ni gjort?

Jag har pratat med HR men dom är såklart på chefens sida.

• Svar på tråden Säga upp mig?
  • Anonym (H)

Om inte hr lyssnas så vänd dig till facket.

Kontakta vc imorgon och se till att få en sjukskrivning

• LadyJane

Jag hade rekommenderat, och uppmuntrat dig att söka nytt jobb.
    För det är svårt, nästan omöjligt att göra något åt en chef som fallerar.
    Tyvärr finn det då bara ett alternativ kvar: att byta jobb.

Hur är dina möjligheter att få nytt jobb?

• Anonym (Jag)

Jag sa upp mig från ett jobb jag i grunden trivdes jättebra med, men chefen drev mig till tårar varje dag när jag kom hem. Jag stod inte ut! Straffet blev 3 månaders avstängning från A-kassan. Minns inte ens när jag fick nästa jobb. Men det var värt det. Hälsan, måendet och förståendet går före alla jobb. Man har bara ett liv. Det ska inte kastas bort på att må dåligt pga idioter man kan slippa.

• Anonym (Orkarinte)

HR på detta företag är otroligt fula mot de anställda dessvärre, och orsaken till att dom kan vara såhär är för att företaget ej är med i facket. Vilket gör detta ännu svårare.

Nytt jobb lär jag kunna få, jag har ingen utbildning men jobbet jag jobbar på nu är ett jobb som är bra att ha på cvt.

Jag har funderat på att kontakta VC för sjukskrivning men vet inte riktigt hur man går till väga? Jag går sönder.

• Anonym (Byt)

Sök dig vidare till en annan arbetsplats, och försök välja ett ställe med kollektivavtal den här gången! Och behöver du vara sjukskriven så ska du vara det. Se bara till att du får tid hos vårdcentralen så att du får intyg i tid (minns inte om det är 1, 2 eller 3 veckor som gäller nu i.o.m. covid) ifall du behöver vara hemma länge.

• Anonym (Orkarinte)
    Anonym (Byt) skrev 2021-09-18 19:18:21 följande:

Sök dig vidare till en annan arbetsplats, och försök välja ett ställe med kollektivavtal den här gången! Och behöver du vara sjukskriven så ska du vara det. Se bara till att du får tid hos vårdcentralen så att du får intyg i tid (minns inte om det är 1, 2 eller 3 veckor som gäller nu i.o.m. covid) ifall du behöver vara hemma länge.

Okej så man gör detta via vårdcentralen då? Sjukskrivning alltså. Vad menar du med intyg i tid? Förlåt för alla frågor men har inte varit sjukskriven förut.
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Orkarinte) skrev 2021-09-18 19:27:19 följande:
    Okej så man gör detta via vårdcentralen då? Sjukskrivning alltså. Vad menar du med intyg i tid? Förlåt för alla frågor men har inte varit sjukskriven förut.

Första tiden du är sjukskriven (normalt sett en vecka, men jag tror att det är längre nu) behöver du bara ringa jobbet och sjukanmäla dig, men sedan behöver du intyg från läkare. Det kan ibland ta några dagar från att man kontaktar vårdcentralen till att man får träffa en läkare, så man ska inte vänta till sista dagen innan man gör det.
  • Anonym (Orkarinte)
    Anonym (Byt) skrev 2021-09-18 19:33:46 följande:

Första tiden du är sjukskriven (normalt sett en vecka, men jag tror att det är längre nu) behöver du bara ringa jobbet och sjukanmäla dig, men sedan behöver du intyg från läkare. Det kan ibland ta några dagar från att man kontaktar vårdcentralen till att man får träffa en läkare, så man ska inte vänta till sista dagen innan man gör det.

Okej tack för ditt svar. Jag kommer kontakta VC på måndag. Har dock hört att det är väldigt svårt att bli sjukskriven pga psykisk ohälsa men jag får försöka.
  • Anonym (Ifrågasätta)
    Anonym (Orkarinte) skrev 2021-09-18 19:37:43 följande:

Okej tack för ditt svar. Jag kommer kontakta VC på måndag. Har dock hört att det är väldigt svårt att bli sjukskriven pga psykisk ohälsa men jag får försöka.

Kan du på något sätt ifrågasätta din chef beteende och spela in i smyg och därefter vända dig till facket? Bara för att bevisa och få rätten på sin sida?

Om du sedan ändå blir sjukskriven eller säger upp dog så måste det ändå ha vart skönt att klämma åt din chef? Och vad är det för ryggradslösa amöbor till kollegor du har som inte vågar så upp för dig?

Man behöver ju inte vara bästa vän med en kollega för att visa lite civilkurage och nu får det vara nog! Vi ska lära våra barn att inte retas/mobbas men när det kommer till vuxna så vågar vi inte ta ställning alls?! Pinsamt.

Du ska göra vad som känns bäst för dig TS. Tycker bara att det är tragiskt att människor som din chefs beteende existerar.

Törs du - ryt ifrån! Och gärna inför sina kollegor.
  • Anonym (Orkarinte)
    Anonym (Ifrågasätta) skrev 2021-09-18 19:43:20 följande:

Kan du på något sätt ifrågasätta din chef beteende och spela in i smyg och därefter vända dig till facket? Bara för att bevisa och få rätten på sin sida?

Om du sedan ändå blir sjukskriven eller säger upp dog så måste det ändå ha vart skönt att klämma åt din chef? Och vad är det för ryggradslösa amöbor till kollegor du har som inte vågar så upp för dig?

Man behöver ju inte vara bästa vän med en kollega för att visa lite civilkurage och nu får det vara nog! Vi ska lära våra barn att inte retas/mobbas men när det kommer till vuxna så vågar vi inte ta ställning alls?! Pinsamt.

Du ska göra vad som känns bäst för dig TS. Tycker bara att det är tragiskt att människor som din chefs beteende existerar.

Törs du - ryt ifrån! Och gärna inför sina kollegor.

Tro mig jag har verkligen velat ryta ifrån. Jag önskar att även mina kollegor kunnat stå upp för mig men enligt dom så skulle det inte förändra något. Känslan jag känner är hopplöshet och att jag verkligen inte har någon på min sida.

Jag minns ett möte vi hade där jag var väldigt skör, jag hade precis gått in i väggen och under detta möte så sa chefen att jag är för känslig och att jag måste sluta vara stressad. Jag bröt ihop totalt och började stor böla, jag förklarade då att orsaken till att jag är stressad är för att vi är underbemannade (vi var 2 personer i ett team där vi tidigare var 5) han vart bara tyst och otroligt obekväm för att jag grät, då sa han åt mig att söka hjälp. Att jag ska söka hjälp har jag fått höra från honom flera gånger nu.

Jag vet inte riktigt om det skulle hjälpa att spela in ett samtal, företaget är inte anslutna till facket så vet inte om jag kan få hjälp därifrån?

Dom gånger jag rytit ifrån och sagt att det inte funkar med denna bemanning osv så har jag fått höra att jag är oprofessionell.
Svar på tråden Säga upp mig?