• HericotVerts

    Hjälp - Hur skulle ni tänka? Bo stort och dyrt eller litet och billigt

    Hej, jag har inte riktigt någon att bolla detta med så nu hoppas jag att jag får er hjälp med lite input. Hur hade ni resonerat om ni varit i situationen nedan?

    Situationen är att jag är 30 (31 i vinter) år gammal kvinna, och bor ensam utan potentiell sambo i en första hands hyresrätt (48 kvm, 2a) med 9300kr i hyra (jättefin nybyggd hörnlägenhet) i en av de större städerna och jag pendlar till jobbet i Stockholm, vilket även det är en hög kostnad (2200kr).

    Allt som allt efter att alla räkningar är betalda så har jag bara 2-4000kr kvar av lönen olika månader, vilket tar bort allt mitt framtidshopp om att kunna köpa en bostadsrätt och kunna plugga (avgiftsbelagd utbildning), men även möjligheten att kunna spara och göra kul saker. Men - jag trivs verkligen i lägenheten (är hemma väldigt mycket, har inte så många vänner) och jag tänker även lite strategiskt i det fall att jag skulle träffa någon att flytta ihop med och eventuell börja bilda familj, dock är stressen för ekonomin ständigt närvarande nu när jag bor själv eftersom det kommer ta flera år bara för att spara ihop en buffert och jag har inte någon familj att falla tillbaka på om jag ex. skulle bli arbetslös och få svårt att betala hyran.

    Jag har fått en möjlighet att byta till en mindre lägenhet (28 kvm,1a) som har samma standard på lägenhet som min nuvarande, och med en hyra på 3000kr lägre än min nuvarande, dvs ca 6100kr.

    Min fundering är - är det värt att flytta in i en superliten men fin lägenhet (really, min säng kommer bokstavligen stå 1,5 m från spisen) i syfte att spara mer pengar för att framtidenkunna köpa något större?

    Med framtid menar jag att det förmodligen kommer ta ca 5 år innan jag har tillräckligt för en kontantinsats (under förutsättningen att jag bor själv).

    Jag tänker lite att det känns som ett så stort steg bakåt, jag är ju snart 31 år gammal.. känner mig så misslyckad oavsett vilket alternativ jag väljer.

    (Inget dumförklarande tack, men gärna input om hur ni tänker??)

  • Svar på tråden Hjälp - Hur skulle ni tänka? Bo stort och dyrt eller litet och billigt
  • Anonym (Soligt)

    Hade flyttat och sparat. Och funderat på att skola om mig till något som är CSN-berättigat - leder till jobb, och gärna välbetalda sådana. Du måste ha extremt låg lön nu, vilket säger mig att du troligen är outbildad. En utbildning som kostar, vad är det? Florist eller liknande? Skippa det och läs en vettig utbildning istället. Är det snarare Berghs? Skippa det också, går att få vettiga utbildningar inom området pä vanliga högskolor/universitet. Du kan inte betala 9300 i hyra och ha så lite kvar att leva på. Det är enbart korkat.

  • CitronTulo

    Är ju bara du själv som kan svara på vad du tycker är viktigast för DIG!
    Om du skulle vantrivas i att bo i en trång, men billig etta, så är det kanske inte värt det! Men om du känner att det är helt okej att ha det så under några år så är det väl fint att kunna spara undan lite pengar eller slippa leva så tajt ekonomiskt som du kanske gör nu.

  • Drottningen1970

    Låter dyrt för en så liten etta. Jag skulle satsa på ett tredje alternativ. Dvs en lite större lägenhet än denna etta, till ett billigare pris. Det är olidligt att bo så litet i många år. Bättre med en lite äldre men billigare bostad kanske i ett sämre område, under färre år.

  • Anonym (Kalle)
    HericotVerts skrev 2021-09-18 20:46:28 följande:

    Hej, jag har inte riktigt någon att bolla detta med så nu hoppas jag att jag får er hjälp med lite input. Hur hade ni resonerat om ni varit i situationen nedan?

    Situationen är att jag är 30 (31 i vinter) år gammal kvinna, och bor ensam utan potentiell sambo i en första hands hyresrätt (48 kvm, 2a) med 9300kr i hyra (jättefin nybyggd hörnlägenhet) i en av de större städerna och jag pendlar till jobbet i Stockholm, vilket även det är en hög kostnad (2200kr).

    Allt som allt efter att alla räkningar är betalda så har jag bara 2-4000kr kvar av lönen olika månader, vilket tar bort allt mitt framtidshopp om att kunna köpa en bostadsrätt och kunna plugga (avgiftsbelagd utbildning), men även möjligheten att kunna spara och göra kul saker. Men - jag trivs verkligen i lägenheten (är hemma väldigt mycket, har inte så många vänner) och jag tänker även lite strategiskt i det fall att jag skulle träffa någon att flytta ihop med och eventuell börja bilda familj, dock är stressen för ekonomin ständigt närvarande nu när jag bor själv eftersom det kommer ta flera år bara för att spara ihop en buffert och jag har inte någon familj att falla tillbaka på om jag ex. skulle bli arbetslös och få svårt att betala hyran.

    Jag har fått en möjlighet att byta till en mindre lägenhet (28 kvm,1a) som har samma standard på lägenhet som min nuvarande, och med en hyra på 3000kr lägre än min nuvarande, dvs ca 6100kr.

    Min fundering är - är det värt att flytta in i en superliten men fin lägenhet (really, min säng kommer bokstavligen stå 1,5 m från spisen) i syfte att spara mer pengar för att framtidenkunna köpa något större?

    Med framtid menar jag att det förmodligen kommer ta ca 5 år innan jag har tillräckligt för en kontantinsats (under förutsättningen att jag bor själv).

    Jag tänker lite att det känns som ett så stort steg bakåt, jag är ju snart 31 år gammal.. känner mig så misslyckad oavsett vilket alternativ jag väljer.

    (Inget dumförklarande tack, men gärna input om hur ni tänker??)


    Jag hade gjort något annat, dvs inte nybyggt. Måste ju finnas andra lägenheter som har lägre hyra. Sedan hade jag sett över mina kostnader, och kanske bytt jobb för att få högre lön. 
    Du får bestämma dig för vad som är viktig, fin lägenhet nu eller spara och leva billigare för att kunna köpa sedan. Hur stort sparande har du idag, och hur är det placerat?
  • Anonym (Dyrt)

    Tycker båda lägenheterna har sjukt hög hyra, går det verkligen inte att få tag i något billigare? Jag hade i din situation i alla fall flyttat, hade aldrig klarat mentalt att ha så snäv ekonomi.

  • Anonym (apelsinen)

    Jag hade inte velat flytta till mindre. Framför allt inte om jag var hemma mycket och saknade familj/släkt och sådan livsglädje. Då hade jag verkligen velat trivas med min egen hemmavardag.

    Funderar mer på dina övriga utgifter. Runt 11 000 för boende och pendling - dyrt javisst, men det borde bli pengar över. Kan du dra in på annat? Kommer du kunna få högre inkomster framöver?

Svar på tråden Hjälp - Hur skulle ni tänka? Bo stort och dyrt eller litet och billigt