• Anonym (Vikt)

    Han tycker jag är fet

    Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

    Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

    Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

    Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

    Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

    Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

  • Svar på tråden Han tycker jag är fet
  • Anonym

    Jag blir helt bestört när jag läser din tråd. 
    Det kallas för psykisk misshandel
    Ring och beställ tid på familjerådgivning redan på måndag morgon

  • Anonym (Kram)

    Det där låter inte klokt. Ert barn är ett par månader gammal och han pressar dig att träna och gå ner i vikt, samtidigt som du bär allt ansvar för barnet? Och så utbrott och hot om du inte "gör som han säger". Det låter för mig som en våldssituation.

    Jag tycker du ska fundera på om allt står rätt till med den mannen och om du verkligen bör vara med honom. Det där är inte normalt. När man får barn stöttar man varandra och har största fokus mot barnet, inte pressar och skäller om att träna och gå ned i vikt.

    Ta hand om dig.

  • Anonym (X)

    Förlåt, men på riktigt - det här är bara förfärligt. Din man uppvisar ett fruktansvärt, helt vidrigt beteende. Enda jag tänker som kan vara förmildrande är om han varit fantastisk innan är om han hamnat i någon form av psykos eller förlossningsdepression. Utöver det kan jag inte komma på någonting som kan ursäkta detta.

    Vad du ska göra? Som föregående föreslagit är familjerådgivning en sak, men det ska tilläggas att det vid psykisk misshandel INTE är rådigt att gå på det då det inte alls, tvärt emot vad folk må säga, alltid är bådas fel om man träter. Ibland ÄR det till 100% en persons fel. I det här fallet verkar mannen helt ha tappat allt vett, förutsatt att han haft något tidigare.

    Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen och få kuratorskontakt via dem. Och jag tycker att du ska kontakta kvinnojouren på din ort. Du behöver dels bli stärkt i dig själv, dels få verktyg för att kunna lämna detta förhållande. Du behöver kunna stå upp för dig och om inte annat visa för ditt barn att det inte är ok att vare sig trampa på någon, men inte heller att låta sig bli trampad på. Det finns hjälp, så kontakta båda dessa instanser, kvinnojouren i morgon, vårdcentralen på måndag. Psykisk misshandel är sjukt lurigt, men det är exakt vad han utsätter dig för.

  • Anonym (qwert)

    Jag tycker du ska samla bevis mot honom (spela in vad han säger) sen tar du barnet och lämnar. Han är en hustrumisshandlare och en barnmisshandlare.

  • Anonym (Fridis)
    Anonym (Vikt) skrev 2021-09-18 22:33:12 följande:

    Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

    Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

    Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

    Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

    Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

    Förslag eller tankar om det här. Vad göra?


    Dumpa!
  • Tiffany

    gud så fruktansvärt att läsa detta.. vilken fruktansvärd hemsk människa, förlåt men aldrig hört på maken! 

  • Anonym (Lina)

    Det är hemskt att läsa detta. Det är psykisk misshandel och det finns INGA ursäkter för att bete sig som han gör.

    Du måste börja berätta för din omgivning hur du har det. Berätta för dina föräldrar och dina syskon. För dina vänner. Du måste få stöd i detta. Dölj inte hur han beter sig, det är han som ska skämmas.

    Boka tid på BVC och berätta allt. Du kan absolut även ringa till en kvinnojour. De har varit med om liknande fall många gånger förr. De lyssnar och kan ge råd och stöd. Är det så att du behöver boende så kan de hjälpa till.

    Snälla TS, ta stöd av andra nu. Om du vore min dotter, min syster eller min vän så skulle jag vilja att du berättar hur du har det. Annars kan jag ju inte hjälpa. Om du så ringer klockan 03 på natten, så gör det!

    Stanna inte med denna hemska karl. Du förtjänar bättre. Ditt barn förtjänar bättre.

  • velig13

    Du är lätt överviktig enligt BMI men vad i helsike spelar det för roll! Var och varannan nybliven mamma har lite hull vilket ofta behövs pågrund av amning och efter graviditet . Han misshandlar dig solklart! Ta hjälp av BVC omedelbart innan det blir värre! Slaget ligger förmodligen inte långt borta?det bruksr börja med psykiskt/känslomässigt våld

  • Miss Skywalker

    Blev han plötsligt ett sånt svinigt kräk efter förlossningen eller har han alltid varit det?

Svar på tråden Han tycker jag är fet