• Tiffany

    Graviditetspenning / corona

    Till er som är gravid eller varit gravida inom framförallt äldreomsorgen, blev ni beviljade graviditetspenning från och med v20 pga corona och risk risker för foster om man drabbas osv? 

    Gäller både er som är vaccinerade och ej vaccinerade :) 


    TAcksam för svar. 

  • Svar på tråden Graviditetspenning / corona
  • Anonym (If)

    Hej!

    Jag förstår att du är nyfiken, men vill säga att oavsett vad du får för svar här så kommer det inte säga något om hur det blir i ditt fall (om inte någon som jobbar under samma arbetsgivare skulle svara).

    Det är helt upp till arbetsgivaren att göra den bedömningen

  • Anonym (förälder)

    Vad jag har förstått så gäller det fram till 30 september sen gäller inte det längre.

  • Anonym (If)
    Anonym (förälder) skrev 2021-09-19 07:25:00 följande:

    Vad jag har förstått så gäller det fram till 30 september sen gäller inte det längre.


    Nej detta stämmer inte.

    Så längre gravida räknas som riskgrupp hos folkhölaomyndighwten (vilket inte ändrats) och smittan räknas som grad tre hos Arbetsmiljöverket så ligger detta kvar
  • Anonym (förälder)

    Ja då har jag fel men det här har jag läst så då trodde jag att det var 30 september som gällde men ber om ursäkt om jag skrivit fel.


    Riskgrupper kan få ersättning 

    De som löper stor risk att bli allvarligt sjuka om de smittas med covid-19 samt vissa personer som vårdar anhöriga som löper stor risk kan få ersättning för att stanna hemma från jobbet. Från 1 juni har fler diagnoser lagts till i listan över riskgrupper. Gäller till 30 september. 

  • Anonym (If)
    Anonym (förälder) skrev 2021-09-19 07:32:48 följande:

    Ja då har jag fel men det här har jag läst så då trodde jag att det var 30 september som gällde men ber om ursäkt om jag skrivit fel.

    Riskgrupper kan få ersättning De som löper stor risk att bli allvarligt sjuka om de smittas med covid-19 samt vissa personer som vårdar anhöriga som löper stor risk kan få ersättning för att stanna hemma från jobbet. Från 1 juni har fler diagnoser lagts till i listan över riskgrupper. Gäller till 30 september. 


    Gracpenningwn bygger inte på samma som riskgruppsersättninharna. Så du har rätt i att det som är roskgtippsersättning försvinner. Men gravida ligger som sagt utanför det
  • Anonym (Ananym765)

    Hej, din arbetsgivare måste göra en riskanalys, om arbetet inte går att anpassa och du inte kan bli omplacerad kan du bli beviljad gravidpenning. Hos oss är hr och chef med, och hr är vana att göra dessa analyser :)

  • Anonym (500)

    Hej 
    jag jobbar som Tandsköteska och min arbetsgivare ville inte skriva på papperna som förbjuder mig från att arbeta, så jag kan få graviditetspenning.
    Dom menar att vi inte behandlar covid-19 patienter och att vi använder både munskydd och visir så det är helt riskfritt för mig att jobba vidare. Att jag är mer skyddad på kliniken än hem. Mitt första barn fördes tidig, redan i v 25 så jag fick oro för min graviditet v. 24. 

    läkare har nu sjukskrivit mig 

  • Tiffany

    Jag blev helbeviljad från v20, jobbar inom äldreomsorgen. Detta var hösten 2020

  • Anonym (Va)
    Anonym (500) skrev 2022-02-01 23:35:05 följande:

    Hej 
    jag jobbar som Tandsköteska och min arbetsgivare ville inte skriva på papperna som förbjuder mig från att arbeta, så jag kan få graviditetspenning.
    Dom menar att vi inte behandlar covid-19 patienter och att vi använder både munskydd och visir så det är helt riskfritt för mig att jobba vidare. Att jag är mer skyddad på kliniken än hem. Mitt första barn fördes tidig, redan i v 25 så jag fick oro för min graviditet v. 24. 

    läkare har nu sjukskrivit mig 


    Men va?!

    jag jobbar också som tandsköterska och nu är jag visserligen också sjukskriven pga risk för att föda för tidigt, fick första i v.25 och andra i v.35 trotts cerklage och sängläge. 


    är i v.25 nu men min chef sa innan sjukskrivningen att han skulle stänga av mig för risken är för stor för smittspridning dö
    man som patient inte alltid vet om man är smittad 

    han menar på att trotts visir och munskydd och förkläden så är vi så nära patienter att risken ändå är såpass stor

Svar på tråden Graviditetspenning / corona