Det finns för- och nackdelar med allt, man får väga för och emot och sen fatta ett beslut. Blir det helt kaos kan man förhoppningsvis komma överens om en prövoperiod så att det finns möjlighet att ändra sig?
I vår familj har vi en förälder som jobbar skift och en som har kontorstider måndag-fredag. Fördelarna kommer sig av att ha en skiftarbetare i familjen, det är få saker jag kan bidra med som förälder som arbetar måndag-fredag... utöver att det är jag som har ansvar hemma varannan helg när min man jobbar. Men jag sammanfattar det så här:
Fördelar:
Den som jobbar skift kan göra ärenden och fixa saker under veckan. Boka in läkare-och tandläkartider (både för sig själv och för barn), besikta bilen, åka till soptippen etc på dagar då inte alla andra är där.
Den som jobbar skift får återhämtning på vardagen när den andra föräldern arbetar och barnen är på skola/förskola.
Den som jobbar skift kan (beroende på arbetets art och behov av återhämtning givetvis) ha barn hemma någon/några dagar per vecka = inte lika mycket tid på förskolan.
Den som jobbar skift kan genom att byta pass med kollegor komma åt att skapa längre perioder av ledighet vid lov, sommar, helger etc.
Vi är olika som personer och har olika behov av återhämtning och egentid. Därav är det rätt skönt att vi båda har tid hemma för oss själva. Jag har huset för mig själv när han jobbar natt. Han är själv hemma på dagtid när vi andra gått hemifrån. Man skaver inte på varann liksom.
Nackdelar:
"Kostar mycket" att vabba eller vara sjuk. Även om vi haft bra kontakter med F-kassan genom åren så är det ett faktum att min man förlorar väldigt mycket på att vabba jämfört med vad han får ifrån FK. Så därav tar jag klart mer vab än honom vilket skapar en onödig inlåsningseffekt eftersom jag är kvinnan. Det hade inte behövt vara så om man räknade på ett annat sätt.
Det är lite småtrist ibland att kolla kalendern i början av ett år bocka av de helger som vi ser att min man ska jobba. Schemat bara rullar på så man ser direkt vilka helger han kommer jobba såsom påsk, midsommar etc.
När barnen är sjuka (eller man själv för den delen) så är det väldigt jobbigt att vara ensam nattetid. Det är sällan värt att min man ska avstå jobb och förlora pengar när det handlar om nätter och folk förväntas sova. Men med sjuka barn är det inte jättekul alltid, då är det en styrka att vara två som kan lösa av varandra.