• Anonym (Tvivlan)

Måndag till fredag, eller oregelbundna arbetstider ???

Hur ser era arbetstider ut ni som har barn?

Min man jobbar måndag till fredag 100%, och jag jobbar i vården med varannan helg och dag/kväll. 75% med önskeschema. Vilket fungerar väl rätt bra. Barnen är 4 och 11 år. 4 åringen går i snitt 3 dagar i veckan på förskola.

Men jag är ändå lite sugen på testa måndag till fredag.

Är dock skönt med lediga dagar mitt i veckan också.

Nyfiken på era erfarenheter eller synpunkter på för och nackdelar med de bägge? :)

• Svar på tråden Måndag till fredag, eller oregelbundna arbetstider ???
  • Anonym (Ht)

Jag har jobbat många olika tider. Dagtid vardagar, helg, kväll, natt. Värsta tiderna jag haft var 8-17, därefter 7-16. Precis hela dagen och veckan gick åt till jobb kändes det som och så fort man behövde göra något ärende, t.ex gå till vårdcentralen, var man tvungen att ta ledigt. Kändes mig helt slut och otroligt fångad. Bästa tiderna jag har jobbat var natt.

• Anonym (Liinda)

Vi jobbar nästan så. Skillnaden är att min man jobbar natt, 100% är tjänsten på men avtalet är att han jobbar 80%. Så em/kväll har vi ju alltid ihop och vi har möjlighet till fritidsaktiviteter på kvällarna (både vi och barnen). På sikt tänker vi att han också ska jobba måndag till fredag, är ju ob som ger en del som vi just nu inte vill vara utan, husrenoveringar kostar haha.

Jag har själv jobbat skift i många år men bytte för fyra år sen. Det som är positivt med arbetstiderna är bla att alla jobbar samma (det är inga byten eller stök och bråk om vem som ska jobba julafton etc för ingen jobbar julafton), det är jämnt flow (innan kunde det ändras och bytas, ibland kunde man jobba 6 dgr en vecka etc), min kropp ställer in sig på att det är 5 dgr i rad, sen ledigt. Man vet till 100% att man är ledig alla helger. Som jag nämnde ovan är det ju positivt att kunna skjutsa till plus delta på aktiviteter på kvällarna.

Det negativa (åtminstone på min arbetsplats) är att jag inte kan samla flex. Det är också svårare att boka frisör/läkare etc eftersom många har samma arbetstider som oss men en del av såna besök är ju numera via nätet eller telefon (inte frisören dock haha). Det är väl det jag kommer på och att man då lönemässigt (givetvis) förlorar ob.

• Fjäril kär

Jag har jobbat olika arbetstider med liknande skiftgång och det sög verkligen eftersom det var schemalagt även storhelger så jag kunde aldrig vara säker på att få vara ledig på jul, påsk och sånt. Och det var tufft att missa klassiska lovveckorna med barnen då jag jobbade upphackat liksom. Och lediga dagar innebar oftast att ingen annan var ledig och dessa dagar gick åt till att fixa praktiska saker och ärende osv så jag kände mig sällan ledig utan bara stressad.

Numera jobbar jag enbart dagtid och jag mår mycket bättre att ha samma rytm som sonen. Jag är alltid ledig helger och alltid ledig röda dagar. Vilket gör att jag har mycket lättare att planera in saker med familjen och kan tacka ja till bjudningar, middagar, evenemang etc. Jag vet på förhand när jag har semester. Har flextid och har därför aldrig problem med doktorn, tandläkare eller annat. Inga problem att ta ledigt en dag här och där vid behov. Bara en sån sak som att spontant kunna boka en hotellweekend med min sambo över en helg är guld värt.

• mammabitch

Både jag och maken arbetar inom vård och omsorg och vi arbetar tvåskift (ej natt) . Vi har gjort så även under större delen av barnens uppväxt.
    Med förstående chefer, en mamma som ställt upp en hel del på kvällarna  och scheman som ser till att en förälder är hemma på morgonen har det fungerat utmärkt !
    Skulle aldrig vilja arbeta rak vecka, har provat vid några tillfällen och jag har aldrig varit så stressad och trött.

• Anonym (Dagutochin)

Vi jobbar vardagar båda två. Ca 8:30 - 15:30 (deltid). Vi trivs med att alltid ha samma tider, att aldrig behöva gå igenom veckans schema, inte behöva lägga in fritidstider efter hand, utan det är likadant vecka efter vecka efter vecka. Vi har flex båda två så vi anpassar arbetstiden efter barnens aktiviteter, som ju också ligger på samma veckodag och tid hela terminerna. Lugnt och skönt. Det passar vår familj.

• Anonym (Tvivlan)

Tack för era svar. Ska fundera någon dag till innan jag svart på erbjudandet :)

• Anonym (Elin79)

Det finns för- och nackdelar med allt, man får väga för och emot och sen fatta ett beslut. Blir det helt kaos kan man förhoppningsvis komma överens om en prövoperiod så att det finns möjlighet att ändra sig?
    I vår familj har vi en förälder som jobbar skift och en som har kontorstider måndag-fredag. Fördelarna kommer sig av att ha en skiftarbetare i familjen, det är få saker jag kan bidra med som förälder som arbetar måndag-fredag... utöver att det är jag som har ansvar hemma varannan helg när min man jobbar. Men jag sammanfattar det så här:

Fördelar:
    Den som jobbar skift kan göra ärenden och fixa saker under veckan. Boka in läkare-och tandläkartider (både för sig själv och för barn), besikta bilen, åka till soptippen etc på dagar då inte alla andra är där.

Den som jobbar skift får återhämtning på vardagen när den andra föräldern arbetar och barnen är på skola/förskola.

Den som jobbar skift kan (beroende på arbetets art och behov av återhämtning givetvis) ha barn hemma någon/några dagar per vecka = inte lika mycket tid på förskolan.

Den som jobbar skift kan genom att byta pass med kollegor komma åt att skapa längre perioder av ledighet vid lov, sommar, helger etc.

Vi är olika som personer och har olika behov av återhämtning och egentid. Därav är det rätt skönt att vi båda har tid hemma för oss själva. Jag har huset för mig själv när han jobbar natt. Han är själv hemma på dagtid när vi andra gått hemifrån. Man skaver inte på varann liksom.

Nackdelar:
    "Kostar mycket" att vabba eller vara sjuk. Även om vi haft bra kontakter med F-kassan genom åren så är det ett faktum att min man förlorar väldigt mycket på att vabba jämfört med vad han får ifrån FK. Så därav tar jag klart mer vab än honom vilket skapar en onödig inlåsningseffekt eftersom jag är kvinnan. Det hade inte behövt vara så om man räknade på ett annat sätt.

Det är lite småtrist ibland att kolla kalendern i början av ett år bocka av de helger som vi ser att min man ska jobba. Schemat bara rullar på så man ser direkt vilka helger han kommer jobba såsom påsk, midsommar etc. 

När barnen är sjuka (eller man själv för den delen) så är det väldigt jobbigt att vara ensam nattetid. Det är sällan värt att min man ska avstå jobb och förlora pengar när det handlar om nätter och folk förväntas sova. Men med sjuka barn är det inte jättekul alltid, då är det en styrka att vara två som kan lösa av varandra.

• SilverEmma

Jag går på ett rullande 5-veckorsschema. Arbetstiderna är förlagda mellan 6.30 - 22 mån - sön året runt. Jag är ledig 3/5 helger varav en långhelg fredag - söndag. Jag älskar det. Det är skönt med en vardag ledig ibland för att kunna sköta ärenden som bara eller till största delen funkar på kontorstider. Ibland är jag hemma när ungarna ska till skolan, ibland när de kommer hem. Maken jobbar bara kontorstider och vi har ett bra upplägg med ansvarsområden t ex att den som är hemma först börjar med middagen, det är inte alltid samma person som måste fixa det hela veckan. Visst kan det kännas tråkigt ibland att åka iväg runt 13 en lördag och veta att man missar kvällen hemma, men då vet jag att jag har en ledig vardag att se fram emot veckan efter. Jag har jobbat kontorstider på tidigare arbeten och föredrar faktiskt det här upplägget. 

Svar på tråden Måndag till fredag, eller oregelbundna arbetstider ???