• anghar91

Stegring ägglossningstest

Hej! Någon som är duktig på det här med ägglossning, stickor och stegring? Jag började ta stickor den 14e och har tagit varje dag sedan dess. Trodde jag hade ägglossning den 15e då strecket blev som starkast då för att sedan bli lite lite svagare. Hade även de klassiska flytningarna man ofta kan ha vid ägglossning samt lite molande värk. Men borde inte strecken tonas ner nu 4-5 dagar senare? Strecket var starkast den 15e, men efter det har de varit likadana varje dag. När jag googlar bilder på andras stegringar så ser man så tydligt hur det blir starkare och sen svagare och sen borta. Eller kan det vara så att det inte varit någon ägglossning nu? Någon som har lite kunskap kring detta? Lägger in en bild på hur de ser ut.

• Svar på tråden Stegring ägglossningstest
  • 986247391

Vet inte om jag är till så mycket hjälp, men mina stickor såg liknande ut. Först nästintill obefintliga streck, kort stegring och sen 3-4 dagar av betydligt starkare sträck som sen övergick till jättesvaga. Tolkade det som ägglossning (Första cykeln efter p-stav i många år, så jag har inte stenkoll...)

• DomkallarmigS

Jag är inte jättebra på äl-test heller men har googlat en del och förstått att många har ett svagt streck hela cykeln, just för att LH alltid finns i urinen. 15 ser ju något starkare ut där håller jag med dig, men egentligen är det ju inte så tydligt positivt. Men har du beräknat äl där i dagarna så borde det ju vara just 15 enligt stickorna :)

• DomkallarmigS

Ni får jättegärna hjälpa mig också. Har aldrig tagit äl tester förut men min man köpte hem några bara för att testa lite. Jag fick missfall för ca 5 veckor sedan och har därmed dålig koll på min cykel just nu. Tog ett test i förrgår som var tvärnegativt. Tog detta test idag som jag har svårt att avgöra.. är sträcket lika starkt som kontroll? Jag känner nja men nästan, men tycker liksom kontrollsträcket är så ojämnt så svårt att avgöra. Ska ta ett test i morgon också nu när det blev så starkt :)

• Anonym (Anonym)

Jag skulle gissa på att din topp var den 15:e. Men det är ju värt att tillägga att äl inte sker när testen blir positiva utan ca 24-48 timmar efter det. Eftersom testen mäter LH så är det bara hjärnans signal till äggstockarna att det är dags att ägglossa. Det sker alltså inte direkt när LH är som högst utan ett visst antal timmar senare. Så skulle tro att äl skedde 16:e eller 17:e för din del.

• Anonym (Caw)

Hej!

Ett tips är att försöka ta LH-test framåt eftermiddagen. Då borde du se lite mer skillnad, de flesta hjärnor verkar vilja öka LH på dagtid när man är igång.

Sen när du anar att du är i dagarna före ägglossning, ta ett test på eftermiddagen och sen ett på kvällen. Alltså två test om dagen. Grejen med stegringen är att när den är sådär supertydlig, det är ett kort intervall. Och främst dag/kväll, inte morgon.

• Anonym (Äl)
    anghar91 skrev 2021-09-19 11:55:31 följande:

Hej! Någon som är duktig på det här med ägglossning, stickor och stegring? Jag började ta stickor den 14e och har tagit varje dag sedan dess. Trodde jag hade ägglossning den 15e då strecket blev som starkast då för att sedan bli lite lite svagare. Hade även de klassiska flytningarna man ofta kan ha vid ägglossning samt lite molande värk. Men borde inte strecken tonas ner nu 4-5 dagar senare? Strecket var starkast den 15e, men efter det har de varit likadana varje dag. När jag googlar bilder på andras stegringar så ser man så tydligt hur det blir starkare och sen svagare och sen borta. Eller kan det vara så att det inte varit någon ägglossning nu? Någon som har lite kunskap kring detta? Lägger in en bild på hur de ser ut.

Onsdag den 15e har du stegring, ägget släpper sedan dagen efter eller nästa dag igen. Kör med tempmätning med.
Svar på tråden Stegring ägglossningstest