• Anonym (Flyttar)

Västerbotten, vilka skolor är bra??

Hej! Vi ska flytta och då är prio ett barnens skolgång. Vi vill flytta till utkanten av någon stad i Västerbotten, inte bo inne i staden. Vi sneglar på Skellefteå kommun som nummer ett. Vilka skolor är bra i byarna runtomkring?? Schoolparrot, skolkollen och Googles egna recensioner ger inte så mycket info egentligen... Sitter någon inne på information om hur jag tar reda på det? Ringer jag till skolor kommer de ju inte ge opartisk information precis.

Har kollat även lite på platsbanken, vilka skolor som har mycket utannonserade tjänster (lärare flyr) eller svårt att tillsätta (dåligt rykte). Exempelvis har vi Burträsk skola, Björnåkersskolan, som länge försökt hitta 4-6 lärare. Annonsen har varit ute i flera omgångar, vad är problemet hos dem undrar man ju då? Lär ju inte vara brist på folk med den utbildningen nära en stad liksom. Är det en katastrofskola bortom räddning? Hur ska jag tänka?

Vi sneglar även kring Umeå, kollat ända bort mot Vindeln till men det är så svårt att veta! Vi vill ju inte flytta och inse att skolan var dålig för barnen så man måste flytta en gång till...

• Svar på tråden Västerbotten, vilka skolor är bra??
  • Mackan1978

Skolan i Lövånger är dålig, Tundalsskolan i Robertsfors är dålig. Sen vet jag inte så mycket mera.

• Anonym (Nina)

Om barnens skola är viktig hade jag snarare sökt mig till Umeå än Skellefteå och Vindeln, då Umeå är betydligt större och har ett bredare utbud för barnen sen när det kommer till gymnasium. I Skellefteå finns bara en handfull och vet knappt om Vindeln har ett nu? Och klart det vore lite trist om barnen behövde flytta hemifrån redan vid 15-16 för skolans skull.

Tycker även att Umeå har ett bra utbud F-9 skolor så ni torde ju hitta ett bra alternativ där.

• Anonym (Flyttar)
    Anonym (Nina) skrev 2021-09-19 16:53:36 följande:

Om barnens skola är viktig hade jag snarare sökt mig till Umeå än Skellefteå och Vindeln, då Umeå är betydligt större och har ett bredare utbud för barnen sen när det kommer till gymnasium. I Skellefteå finns bara en handfull och vet knappt om Vindeln har ett nu? Och klart det vore lite trist om barnen behövde flytta hemifrån redan vid 15-16 för skolans skull.

Tycker även att Umeå har ett bra utbud F-9 skolor så ni torde ju hitta ett bra alternativ där.

Men var runt Umeå? Vi vill inte bo i stan utan utanför i någon by. Sedan är vi lite rädda för Umeås bopriser. De är skyhöga tyvärr...
  • Anonym (Flyttar)
    Mackan1978 skrev 2021-09-19 16:47:34 följande:

Skolan i Lövånger är dålig, Tundalsskolan i Robertsfors är dålig. Sen vet jag inte så mycket mera.

På vilket sätt är de dåliga?
  • Mackan1978

Jag gick skolan i Obbola. Det var den absolut bästa skolan som jag känner till. Den var helt underbar!

Skolorna i Lövånger och Robertsfors är stökiga, lärarna har inte pli på eleverna, dålig skolledning osv. Tyvärr

• Anonym (Flyttar)

Hur är det med Vännäs då? Samhället och skolor?

• Anonym (Flyttar)
    Mackan1978 skrev 2021-09-19 20:43:18 följande:

Jag gick skolan i Obbola. Det var den absolut bästa skolan som jag känner till. Den var helt underbar!

Skolorna i Lövånger och Robertsfors är stökiga, lärarna har inte pli på eleverna, dålig skolledning osv. Tyvärr

Är det bra än i Obbola?
  • Mackan1978

Ja jag har den uppfattningen.

• Anonym (l)
    Anonym (Flyttar) skrev 2021-09-19 15:46:15 följande:

Har kollat även lite på platsbanken, vilka skolor som har mycket utannonserade tjänster (lärare flyr) eller svårt att tillsätta (dåligt rykte). Exempelvis har vi Burträsk skola, Björnåkersskolan, som länge försökt hitta 4-6 lärare. Annonsen har varit ute i flera omgångar, vad är problemet hos dem undrar man ju då? Lär ju inte vara brist på folk med den utbildningen nära en stad liksom. Är det en katastrofskola bortom räddning? Hur ska jag tänka?
    ..

Jag tycker att detta är en väldigt dåligt sätt att bedöma skolor. Det är alltid problem på mindre orter/byar att få tag i kompetenta lärare.

www.mynewsdesk.com/se/skellefteakommun/pressreleases/studera-till-laerare-och-arbeta-samtidigt-nu-startar-rekryteringen-i-skellefteaa-3073928

• Anonym (Norrlänning)

Det var ett märkligt sätt att bedöma om en skola är bra eller dålig. Det är ju hur svårt som helst att hitta lärare, tandläkare, läkare och präster hit upp.. Hälsocentralen som har svårt att hitta läkare, är det då en "dålig" hälsocentral. Om en lärare flyttar upp så finns ofta en man eller fru som också måste hitta jobb och vi har alla svårt att få jobb. Även vi som redan bor här.

Lediga platser på en skola, skulle det bero på att lärare flyr? Jag har aldrig hört eller tänkt så men så är jag norrlänning oxå. Det finns inga jobb plus att de med högre utbildning flyttar söderut där löneläget ofta är högre.

Svar på tråden Västerbotten, vilka skolor är bra??