• Ledsenheten

    Krogen som 17 åring

    Min förra tråd togs bort tror jag så nu försöker jag igen. Mina kompisar ska på olearys i helgen, jag fyller inte 18 förrens om 1 månad. Vill gärna följa med dom. Visst nog kan jag vänta men hade varit roligare att följa med.

    Olearys är ju en restaurang och har fått förslaget om att vi ska gå dit och äta innan och sen sitta kvar tills de börjar komma folk. Nån som vet om det funkar? Jag kan ju antagligen inte beställa i baren men de kan jag ju bara be mina kompisar göra.

    Vill så gärna följa med dom så hoppas nån kan skriva va de tror. Om det kommer fungera eller inte. Och vilken tid är bäst att gå dit och äta isåfall?

    :)

  • Svar på tråden Krogen som 17 åring
  • Anonym (T)

    På restaurang måste man ha fyllt 18 år för att få köpa alkohol. Straffet för langning är böter eller fängelse i upp till två år, vid grova brott upp till fyra år.

    Hälsningar Polisen

  • Anonym (Servitris)

    Kollar de leg i dörren på O'Learys?

    Du kan gå med dina kompisar men bara dricka alkoholfritt, det finns inget förbud mot att vara i lokalen men du får inte köpa i baren eller dricka alkohol. Om inte stället har åldersgräns och vakt i dörren som kollar leg, även då kan du förklara att du bara vill följa med och inte dricker alkohol. Försök inte smygdricka däremot, dels blir personalen sura på dig om de upptäcker det och stället kan förlora alkoholtillståndet om det blir kontroll. Vänta en månad med att dricka så får du göra det lagligt :)

  • Ledsenheten
    Anonym (Servitris) skrev 2021-09-20 14:33:08 följande:

    Kollar de leg i dörren på O'Learys?

    Du kan gå med dina kompisar men bara dricka alkoholfritt, det finns inget förbud mot att vara i lokalen men du får inte köpa i baren eller dricka alkohol. Om inte stället har åldersgräns och vakt i dörren som kollar leg, även då kan du förklara att du bara vill följa med och inte dricker alkohol. Försök inte smygdricka däremot, dels blir personalen sura på dig om de upptäcker det och stället kan förlora alkoholtillståndet om det blir kontroll. Vänta en månad med att dricka så får du göra det lagligt :)


    Tänkte såhär: om vi bokar ett bord sent vid typ kl 20 och köper mat och äter osv, mina kompisar lär ju beställa in drinkar men jag kan ju ta läsk bara. Men då vi ätit så sitter vi kvar där tills det börjar komma folk, eller kommer dom att be oss att gå?

    Sen det med legg vid ingången, dom borde väll inte kolla leg då vi går in för att äta tänker jag. Förstår att jag inte kan beställa alkohol och jag klarar mig utan de men hade vart kul att bara följa med in :)
  • Anonym (-)

    Men snälla någon, inte behöver du väl starta en till tråd om detta? Jag förstår inte problemet.. gå dit och testa eller stanna hemma? Funkar det så funkar det, annars får du vänta tills du fyller 18.

    Det spelar ingen roll vad vi tror. Testa eller testa inte.

  • Anonym (-)
    Ledsenheten skrev 2021-09-20 15:11:28 följande:

    Tänkte såhär: om vi bokar ett bord sent vid typ kl 20 och köper mat och äter osv, mina kompisar lär ju beställa in drinkar men jag kan ju ta läsk bara. Men då vi ätit så sitter vi kvar där tills det börjar komma folk, eller kommer dom att be oss att gå?

    Sen det med legg vid ingången, dom borde väll inte kolla leg då vi går in för att äta tänker jag. Förstår att jag inte kan beställa alkohol och jag klarar mig utan de men hade vart kul att bara följa med in :)


    Testa. Antingen funkar det eller så kommer de be om att få se er legitimation och då är det bara att gå hem.

    Man behöver inte visa legitimation innan nattklubben har öppnat om man bara ska in dit för att äta.
  • Anonym (Servitris)
    Ledsenheten skrev 2021-09-20 15:11:28 följande:

    Tänkte såhär: om vi bokar ett bord sent vid typ kl 20 och köper mat och äter osv, mina kompisar lär ju beställa in drinkar men jag kan ju ta läsk bara. Men då vi ätit så sitter vi kvar där tills det börjar komma folk, eller kommer dom att be oss att gå?

    Sen det med legg vid ingången, dom borde väll inte kolla leg då vi går in för att äta tänker jag. Förstår att jag inte kan beställa alkohol och jag klarar mig utan de men hade vart kul att bara följa med in :)


    Nej de kommer inte att gå runt och be folk att gå så det borde funka att göra som du tänker. Och om du inte dricker alkohol kommer de inte ha något emot att du är kvar heller, särskilt inte om du fyller 18 så snart. Du är ju inte 15 liksom
  • Anonym (T)

    Jag googlade några Olearys och vissa har ingen åldergräns vad jag kunde se, en del har åldersgräns, en del har åldergräns vissa dagar. Åldersgränsen varierade mellan 18 och 21 år. Lättaste sättet för att få veta vad som gäller dit ni ska gå är nog att kolla hemsidan eller ringa och fråga.

  • Anonym (testa)
    Ledsenheten skrev 2021-09-20 14:15:16 följande:

    Min förra tråd togs bort tror jag så nu försöker jag igen. Mina kompisar ska på olearys i helgen, jag fyller inte 18 förrens om 1 månad. Vill gärna följa med dom. Visst nog kan jag vänta men hade varit roligare att följa med.

    Olearys är ju en restaurang och har fått förslaget om att vi ska gå dit och äta innan och sen sitta kvar tills de börjar komma folk. Nån som vet om det funkar? Jag kan ju antagligen inte beställa i baren men de kan jag ju bara be mina kompisar göra.

    Vill så gärna följa med dom så hoppas nån kan skriva va de tror. Om det kommer fungera eller inte. Och vilken tid är bäst att gå dit och äta isåfall?

    :)


    beror helt på hur du ser ut. ser du ut att vara 15-18? då är det kört ser du ut att vara 20+ är det med största sannolikhet helt lungt. jag har själv inte blivit leggad förutom på nattklubb sedan jag var runt 16.
Svar på tråden Krogen som 17 åring