• Anonym (Rädd mamma!)

    Jag vågar inte lämna min parter pga rädsla för att lämna mitt barn med honom!

    Hej. Jag ska försöka göra ett så kort inlägg som möjligt, för att folk ska orka läsa. Jag är sedan 4 år sambo med en man som i början var helt fantastisk! Med tiden har det blivit värre och värre, men nu det senaste halvåret har det varit riktigt illa. Jag förstår att det rör sig om psykisk misshandel, och jag har spelat in/filmat utan att hans ansikte varit med, i smyg, för att kunna visa hur han faktiskt är! När vi umgås med vänner visar han en helt annan sida.. Jag har tre barn som bor hos mig, två sedan ett tidigare förhållande, och ett tillsammans med min nuvarande sambo.. Mina äldre barn 12 och 7år, börjar också märka av sambons beteende, och min äldsta pratar ej med sambon nästan alls längre.. Jag har insett att både för min skull, men mest för barnens, så MÅSTE jag lämna honom! Men då finns det en risk att han kommer kräva att få ha vår gemensamma 2 åring, på halvtid. Något som ej lämpligt.. Han kan, och har ej haft sonen ensam nästan något, och de gånger han har honom, gråter sonen nästan hela tiden. Äter ej och sover ej.. När jag jobbat helg tidigare, så har sonen fått vara hos sin mormor för att sambon inte orkat ta hand om honom.. Sambon mår otroligt psykiskt dåligt, och går hos psykolog varannan vecka så det finns ?dokumenterat?.. En gång när han skulle ha sonen ensam en förmiddag, kom jag hem och då hade sonen ej fått frukost, med förklaringen att han ej var hungrig.. han hade fått några kakor istället.. detta var alltså kring 11-12 på förmiddagen.. Nu vill jag inte att han har sonen ensam, och så länge vi bor ihop kan jag styra det.. MEN, jag vill inte bo tillsammans med honom! Han kallar mig ofta hora, idiot osv osv.. säger till sonen att hans mamma är dum i huvudet osv.. Nu förstår ju inte han så mycket eftersom han bara är snart 2 år, men ändå.. Vad ska jag göra?! Vart ska jag vända mig?! Jag är livrädd för att lämna honom, och han får igenom att ha lillen varannan vecka, eller ens varannan helg???? Han kommer självklart få träffa sin son, eftersom jag tycker att vår son har rätt till en relation till sin pappa, och den dagen han mår bättre psykiskt, så kanske det finns en möjlighet för sonen att vara hos sin pappa.. Men som det ser ut nu, är det ej lämpligt.. Jag skulle kunna skriva en hel roman om hur han beter sig mot mig. Men har iaf ?bevis? om det skulle bli något rättsligt av det hela.. hoppas någon orkade läsa hit, och kan komma med tips och råd!????

  • Svar på tråden Jag vågar inte lämna min parter pga rädsla för att lämna mitt barn med honom!
  • Anonym (Amanda)

    Men gud! Stackars er. Men testa att vända sig till socialtjänsten och be att få prata med någon där för råd ang familjerätt. Jag har aldrig gjort det själv men tänker att du behöver få råd av någon kunnig inom just detta. Självklart bör han inte ha ensamtid med barnet, som han uppenbarligen inte kan ge god vård till

  • Anonym (iii)

    Du ska kontakta jurist genast och gå igenom vilka möjligheter du har. Familjerätt och soc är bra, men när man har gemensam vårdnad kan de inte göra mer än ge råd. Om folk sen skiter i att göra det de sagt så är det tyvärr så. Om man däremot kan få igenom enskild vårdnad och boendet via rätten så är det en helt annan sak. Umgänge kan pappan ha, men även det kan regleras av rätten, tex att han inte ska vara ensam med barnet  om det inte bedöms bra. 

    De äldre barnen kanske kan bos hos sin pappa mer under en period? Det skulle visa hur allvarligt du tycker situationen är, att du själv för barnens skull, väljer att göra så (efter att du pratat med jurist) . 

    Tycker också du ska vända dig till en kvinnojour och få lite stöd här och nu. 

  • Anonym (Ellen)

    Din situation är inte alls ovanlig och en anledning till att många väljer att stanna med en partner som behandlar dem illa eller som de bara inte vill leva med längre.
    Du måste snarast få tag i någon att prata med, socialtjänsten eller om du tycker att det är jobbigt - din bvc-sköterska eller någon annan som du känner förtroende för. Någon som kan guida dig.
    Det är förstås inte bra att barnets pappa beter sig som han gör men det är bra för er alla att det finns dokumenterat. För då kan förhoppningsvis även han ges det stöd som han behöver i framtiden om /när det blir aktuellt.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Amanda) skrev 2021-09-20 14:50:26 följande:

    Men gud! Stackars er. Men testa att vända sig till socialtjänsten och be att få prata med någon där för råd ang familjerätt. Jag har aldrig gjort det själv men tänker att du behöver få råd av någon kunnig inom just detta. Självklart bör han inte ha ensamtid med barnet, som han uppenbarligen inte kan ge god vård till


    Detta!

    Jag har precis varit igenom samma sak, krigat med soc med familjerätten osv. Det är bara ett moment 22. Gör inte det!! Ta kontakt med jurist direkt jag lovar att det är värt det! Spara alla bevis ALLA. Jätteviktigt att ha saker dokumenterade och lämna till juristen.

    Försök inte ens med soc och familjerätten det ger ingenting Tyvärr
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-20 15:17:57 följande:

    Detta!

    Jag har precis varit igenom samma sak, krigat med soc med familjerätten osv. Det är bara ett moment 22. Gör inte det!! Ta kontakt med jurist direkt jag lovar att det är värt det! Spara alla bevis ALLA. Jätteviktigt att ha saker dokumenterade och lämna till juristen.

    Försök inte ens med soc och familjerätten det ger ingenting Tyvärr


    Oj förlåt svarade på fel tråd, menade den om att soc och familjerätten inte kan göra så mycket vid gemensam vårdnad. Pappan till mitt barn vägrade att jag skulle ha barnet mer boende mm, han hade hade psykiskt misshandlat oss. Bollat fram och tillbaka med socialtjänst och familjerätten i 2 år snart!! De har gett mig stöd mot hans psykiska misshandel, barnet var fortfarande tvungen att bo där pga att det inte kunde göra något, han har mordhotat oss mm. Polisanmälde det och det ska upp i rättegång.

    Han vägrar ge mig barnet mer tid och vill ha varannan vecka, vi går in i en vårdnadstvist nu när jag tagit kontakt med advokaten.
  • Anonym (Mamma)

    Pappan till mitt barn har mordhotat, trakasserat och stalkat oss. Allt finns dokumenterat, men advokaten tror fortfarande inte att jag kan få ensam vårdnad utan bara boendet.

    Sveriges system är skit när det gäller vårdnad.

Svar på tråden Jag vågar inte lämna min parter pga rädsla för att lämna mitt barn med honom!