Föräldraledighet - ta ut dagar
Ska vara föräldraledig med första barnet men tycker det är så svårt att veta vad som är bäst med detta att ta ut dagar.
Kommer vara föräldraledig ca 8 månader och sen ha semester i 5 v på det. Sen kommer min sambo att vara föräldraledig ungefär lika länge.
Vi planerade sen att fasa in på förskola, kanske inte full tid från början. Har en fantastisk förskola nära hemmet med ett tänk vi gillar i dn lugn miljö med små grupper så den miljön i sig känns positiv.
Tjänar ungefär lika mycket, så det blir samma typ av inkomst att räkna på oavsett vem som är föräldraledig.
Men tänker vi fel nånstans, är det orimligt tidigt på föris när man är 1,5 år ungefär?
Vad ska man tänka på med antal föräldradagar man tar ut i veckan? Det enda jag förstått är att sgi efter första året bara skyddas om man tar ut 5 dagar i veckan. Gäller det alltså ett år efter barnets födsel eller gäller det ett år per person?
Försökt läsa på FK men ju mer jag läser och ju fler gånger jag fyller i deras beräkningsgrejer desto mer förvirrad blir jag...
Vad är ett ?bra antal? dagar att ha kvar när barnet börjar förskola?