• Anonym (Rådvill)

Föräldraledighet - ta ut dagar

Ska vara föräldraledig med första barnet men tycker det är så svårt att veta vad som är bäst med detta att ta ut dagar.

Kommer vara föräldraledig ca 8 månader och sen ha semester i 5 v på det. Sen kommer min sambo att vara föräldraledig ungefär lika länge.

Vi planerade sen att fasa in på förskola, kanske inte full tid från början. Har en fantastisk förskola nära hemmet med ett tänk vi gillar i dn lugn miljö med små grupper så den miljön i sig känns positiv.

Tjänar ungefär lika mycket, så det blir samma typ av inkomst att räkna på oavsett vem som är föräldraledig.

Men tänker vi fel nånstans, är det orimligt tidigt på föris när man är 1,5 år ungefär?

Vad ska man tänka på med antal föräldradagar man tar ut i veckan? Det enda jag förstått är att sgi efter första året bara skyddas om man tar ut 5 dagar i veckan. Gäller det alltså ett år efter barnets födsel eller gäller det ett år per person?

Försökt läsa på FK men ju mer jag läser och ju fler gånger jag fyller i deras beräkningsgrejer desto mer förvirrad blir jag...

Vad är ett ?bra antal? dagar att ha kvar när barnet börjar förskola?

• Svar på tråden Föräldraledighet - ta ut dagar
  • student2013

Vi skolade in vår dotter vid 1,5 år perfekt ålder.

När det kommer till försäkringskassan så är det dagen barnet fyller 1 år som man måste ta ut 5 dagar / vecka för att skydda sin SGI

• Zaxika

När barnet har fyllt 1 år så behöver man fylla ut med föräldrapenning för att behålla sin sgi. Det gäller ju även om barnet börjar förskola och ni bestämmer att bara jobba 3 dagar per vecka, då behöver ni fylla ut med 2 dagar föräldrapenning för att behålla sgi på samma nivå, annars räknas en ny sgi ut som baseras på hur mycket du tjänar på dina 3 dagar/vecka.

• Anonym (Q)

Nej, 1,5 år är inte alldeles för tidigt. Skulle säga att det är normen, i alla fall på förskolan jag arbetar på. Vissa börjar tidigare medan andra börjar senare. Men jag tycker inte ni ska fokusera på vad alla andra tycker och tänker i denna fråga utan vad som känns rätt för er och även vad som funkar för er :)

Angående SGI så kan du/ni ta ut dagar hur ni vill under barnets första levnadsår utan att det påverkar din/er SGI. Därefter måste den som är föräldraledig ta ut 5 dagar/vecka på 100% för att behålla sin SGI. Det är inte ett år var utan börjar gälla från då barnet fyller ett.

Lycka till :)

• Anonym (Rådvill)

Tack hörni!

Tycker det är svårt när man inte gjort det förr. Förskolan jag hoppas på (och tror på) är en riktigt fin en med mycket grönska runt om där barnen får leka i så det känns som ett riktigt bra ställe med för barn.

Vill mest se till att inte bomma SGI, spara nog med dagar så det kan räcka sen kommande år för att ta vid lov när semestern inte räcker och se till att få det så bra det går för barnet...

• Anonym (H)

1,5 skulle jag säga är normen. Samtidigt så är det mitt i en trolig separationsfas. Vilket egentligt gör det till en dum ålder att skola in. Men gå naturligtvis bra för de flesta ändå.

Nu vet jag inte när erat barn är fött. Men säg att det föds i december, då blir 1,5 år i juni och inte heller lämpligaste månaden att skola in då många förskolor stängs ich slås ihop med andra under sommaren. Plus risk för att behöva ?skola in igen? om barnet skall vara ledig länge under sommaren .

Så tänk på detta när ni räknar på att barnet skall börja.

Att ha i åtanke är att ni efter att barnet är 4 år kan ha 96 dagar sparade att lägga på lov och likande (tills barnet blir 12). Hur mycket vill ni kunna vara lediga efter barnets fyrs första år? Vill ni ha 96 dagar så räkna bort dom från de dagar ni kan använda innan barnet fyller fyra.

Räkna sedan. Mellan att barnet är 1-1,5 måste ni ta 5 dagar i veckan för att skydda sgi. Hur många dagar har ni då kvar? Hur mycket vill ni att barnet skall vara ledig när nu ?fasar in? som du uttrycker dig. Och hur länge? Räkna bort dessa dagar.

Hur många dagar finns ny kvar att lägga under barnets första år? Klarar ni er på den inkomsten ni får ut? Ni kanske rentav inte behöver ta en enda dag barnets första år för ekonomins skull?

Tänk på att ni även har rätt att gå ner i tid till 75% tills barnet fyller 8. Om ni går ner halvårsvis så ändras inte er sgi.

Alltså. Om du går ner ett halvår och sedan jobbar heltid ett halvår och går ner i tid igen ett halvår (din partner gör likadant) så kommer er sgi inte räknas om.

Om nu ligger över taket (runt 38.000) så kanske är sgi ändå inte förändras av att arbeta 75%. Om lönen för er när ni arbetar 75% är runt 38.000 så kommer ni ju slå i taket ändå, och har då inget behov av att skydda de 25% resterande av sgi

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (H) skrev 2021-09-20 19:24:17 följande:

1,5 skulle jag säga är normen. Samtidigt så är det mitt i en trolig separationsfas. Vilket egentligt gör det till en dum ålder att skola in. Men gå naturligtvis bra för de flesta ändå.

Nu vet jag inte när erat barn är fött. Men säg att det föds i december, då blir 1,5 år i juni och inte heller lämpligaste månaden att skola in då många förskolor stängs ich slås ihop med andra under sommaren. Plus risk för att behöva ?skola in igen? om barnet skall vara ledig länge under sommaren .

Så tänk på detta när ni räknar på att barnet skall börja.

Att ha i åtanke är att ni efter att barnet är 4 år kan ha 96 dagar sparade att lägga på lov och likande (tills barnet blir 12). Hur mycket vill ni kunna vara lediga efter barnets fyrs första år? Vill ni ha 96 dagar så räkna bort dom från de dagar ni kan använda innan barnet fyller fyra.

Räkna sedan. Mellan att barnet är 1-1,5 måste ni ta 5 dagar i veckan för att skydda sgi. Hur många dagar har ni då kvar? Hur mycket vill ni att barnet skall vara ledig när nu ?fasar in? som du uttrycker dig. Och hur länge? Räkna bort dessa dagar.

Hur många dagar finns ny kvar att lägga under barnets första år? Klarar ni er på den inkomsten ni får ut? Ni kanske rentav inte behöver ta en enda dag barnets första år för ekonomins skull?

Tänk på att ni även har rätt att gå ner i tid till 75% tills barnet fyller 8. Om ni går ner halvårsvis så ändras inte er sgi.

Alltså. Om du går ner ett halvår och sedan jobbar heltid ett halvår och går ner i tid igen ett halvår (din partner gör likadant) så kommer er sgi inte räknas om.

Om nu ligger över taket (runt 38.000) så kanske är sgi ändå inte förändras av att arbeta 75%. Om lönen för er när ni arbetar 75% är runt 38.000 så kommer ni ju slå i taket ändå, och har då inget behov av att skydda de 25% resterande av sgi

Det här är det svåra. Tycker SGI-frågan är svår att få grepp om.

Det jag önskar att jag visste var hur många dagar som är rimligt att räkna att man behöver för lov etc mellan barnet börjar på förskola och att det är 4.

Om man nu inte får spara mer än 96 dagar efter att barnet är 4 år och resten brinner inne då - vad vinner man på att spara många dagar första året? Vad missar jag? Eller är det om man vill vara hemma längre sammanlagt än 1,5 år?
  • fjanten
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-09-20 20:30:48 följande:

Det jag önskar att jag visste var hur många dagar som är rimligt att räkna att man behöver för lov etc mellan barnet börjar på förskola och att det är 4.

Om man nu inte får spara mer än 96 dagar efter att barnet är 4 år och resten brinner inne då - vad vinner man på att spara många dagar första året? Vad missar jag? Eller är det om man vill vara hemma längre sammanlagt än 1,5 år?

Det beror ju på. På mina barns förskola är "ingen" där under höstlov, jullov, sportlov eller påsklov, lediga alla klämdagar, 4-5 stängningsdagar ovanpå det, och "alla" har minst sex veckor lång ledighet på sommaren. Barnen börjar fsk. mellan 1,5 och 2,5 års ålder (är barnet inte 1,5 år i augusti-september är barnet hemma ett år till). Så det krävs ändå att man sparar en del dagar för att få ihop det.
  • Anonym (H)

Sgi kan jag hjälpa dig en hel del med bara jag får konkreta frågor?

Ni har sammanlagt 480 dagar. 90 av dessa är lägstanivå (jag brukar rekommendera att man sparar alla lägstanivå bland de 96 då de är mer flexibla i hur man kan använda dem samt inte lika stor förlust om man inte gör av med dem innan barnet fyller 12).

480-96= 384 dagar (fram tills barnet fyller 4 behöver ni alltså gjort av med 384 dagar).

Mellan barnet är 1-1,5 måste ni ta 5 dagar i veckan. 26x5=130 dagar.

Kvar har ni nu 384-130= 254 dagar.

Om ni barnets första år skulle lägga 5 dagar per vecka så räcker alltså inte resterande dagar till det. De 254 dagar som nu är kvar räcker till drygt 50 veckor.

Nu vill ni dessutom inte att barnet skall gå fulla dagar på en gång. Du ser snabbt att ni måste snåla dagar första året?

Säg att ni vill att barnet är förskola 6h per dag från 1,5-2,5 år. Ni saxar era tider så det räcker att en person är föräldraledig 2h per dag. Det betyder 10h per vecka. Alltså 1 och 1/4 föräldradag.

1,25x52= 65.

Nu har ni plötsligt bara 254-65 dagar att lägga barnets första år. Alltså 189 dagar.

189/52= 3,6.

Ni kan om ni vill ha korta dagar barnets första år på förskola bara lägga 3,5 dagar föräldrapenning per vecka barnets första år.

Du ser att dagarna snabbt sjunker? Detta är anledningen till att verkligen räkna på hur mycket ni kan lägga barnets första år utifrån hur mycket ni sedan vill vara lediga.

Nu har jag inte ns räknat med lov.

Kanske vill man lägga iaf två veckor på loven fram tills barnet fyller 4?
  • Anonym (Rådvill)
    fjanten skrev 2021-09-20 20:35:01 följande:

Det beror ju på. På mina barns förskola är "ingen" där under höstlov, jullov, sportlov eller påsklov, lediga alla klämdagar, 4-5 stängningsdagar ovanpå det, och "alla" har minst sex veckor lång ledighet på sommaren. Barnen börjar fsk. mellan 1,5 och 2,5 års ålder (är barnet inte 1,5 år i augusti-september är barnet hemma ett år till). Så det krävs ändå att man sparar en del dagar för att få ihop det.

Tack! Bra att veta lite vad man ska räkna på så man får ihop dagarna.
  • nnnnnnnn

Det är väl efter barnet börjat förskolan som man känner att man vill ha lite extra tid med barnet? = Behöver ha FP-dagar kvar att ta ut,
    När barnet är hemma 100% med dej så har ni ju "all tid i världen" och samma sak för pappan när han är hemma med barnet.  Fast när du är hemma 100% med barnet så kommer pappan att längta efter er och samma sak för dej när barnet är hemma med pappan = Bra att ha dagar kvar så man kan ta ut  lediga dagar lite då och då.

Såhär gjorde vi ungefär:
    Barnet är 4 år = 96 dagar sparas = 384 dagar tas ut före barnet fyller 4 år.

När barnet är 1-1,5 år behöver den som är hemma med barnet ta ut 5 dagar/vecka. Räknar man med 26 veckor så går det åt 130 dagar = 254 dagar kvar att ta ut. Om du också vill vara hemma mer tex jobba 80-90% eller mindre, så går det åt fler dagar. Ni kan vara hemma båda om ni tar ut olika dagar tex du är ledig varje onsdag och tar ut FP för onsdagarna, din partner tar sön+mån + tis + tors + fre och får ut 5 FP-dagar trots att du är hemma onsdagar.

När barnet är mellan 1,5 år och 2,5 år = lagom att båda jobbar 80% och tar lite extra ledigt ibland tex längre ledighet vid jul, sommar och kanske någon spontanvecka/dag då och då?
    Om båda jobbar 80% går det ca 52 dagar/år för att täcka upp den heldag eller de 2 halvdagar/vecka som man är hemma = 104 dagar för båda => 150 dagar kvar efter "grundledigheten" är beräknad. Räcker det till att förlänga jul och sommar?

När barnet är mellan 2,5 och 4 år kanske ni vill jobba 80-90% båda?
    Hur många dagar har ni kvar? 150 om ni inte tagit ut något extra, 124 om du tagit onsdagar det halvåret din partner är hemma, har ni tagit tex 2 veckor vars extra/år för att förlänga semestern så har det gått åt 1,5 år x 10 extradagar/år x 2 föräldrar => 30 dagar till har gått åt = 94 dagar kvar.
    Jobbar båda 90% går det åt ca 26 dagar/person för ett år = 39 dagar per person för 1,5 år => 78 dagar om båda jobbar 90%, då har ni 16 dagar (8 dagar vars) till att förlänga semestern under dessa 1,5 år om ni redan varit lediga lite extra.

Så min erfarenhet är att dagarna verkligen behövs för att inte jobba 100% båda två, med normal semester, utan att ha möjligheten att båda jobbar lite mindre och att ledigheterna blir lite mer rejäla.

Svar på tråden Föräldraledighet - ta ut dagar