• Martinavid

    Normal blödning eller MF/MA?!

    Hej, snälla hjälp mig att lugna mig!

    Jag är precis i v,11 och har börjat blöda.

    I lördags (2 dagar sedan) gick jag otroligt mycket och var på benen nästan hela dagen. Såg på eftermiddagen att det var lite rosa på pappret. Senare på dagen lite mörkare, mot det bruna hållet. Avtog sedan helt

    Söndagen kom det lite jätte lite färskt blod på eftermiddagen i samband med att jag lyfte lite tungt och satt på huk rätt mycket.

    Idag (måndag) vid lunchtid började jag blöda så jag kände att det blev blött. Det rann inte men blev en liten punkt som blödde igenom trosan (i vecket). Blöder när jag sitter på toaletten och det kommer små, små klumpar på typ knappnåls huvud, 1-2 st vid varje besök.

    Blöder inte knappt något annars. Ibland kan jag känna att det kommer ut lite blod men det är inte mycket. Klockan är nu 22:00 och blödningarna har inte tilltagit. Har inte ont.

    Vad är detta? BM säger att det är normalt men de vet inte att det har börjat blöda mer sedan jag pratade med dem. 1177 säger avvakta.

    Är så rädd och orolig ????

  • Svar på tråden Normal blödning eller MF/MA?!
  • Jag är bara jag

    Rent spontant låter det inte som missfall. Inget pågående i alla fall. Haft 4 varav ett v.11 och jag blödde enorma mängder och hade vansinnigt ont. Jag reste mig inte ens från toan för jag blödde så mycket. Har du gjort nåt VUL/UL innan?

  • Martinavid

    Tack, så skönt att prata med tjejer som varit med om liknande!

    Nej, min region gör inget UL innan KUB-testet. Funderade på att ta ett privat men det kostar 1600kr så tyckte att det var mycket pengar att lägga i v7.

  • Jag är bara jag
    Martinavid skrev 2021-09-20 21:56:19 följande:
    Tack, så skönt att prata med tjejer som varit med om liknande!

    Nej, min region gör inget UL innan KUB-testet. Funderade på att ta ett privat men det kostar 1600kr så tyckte att det var mycket pengar att lägga i v7.
    1600 ! Oj, jag betalade 600 privat. Finns det ingen annan privat? Kan ju vara värt det för lugnande besked.
  • Martinavid

    Ne, vi har bara två privata mottagning och de tar inte emot kunder som inte gjort ivf om de är över v9. Så tyvärr måste jag vänta till ev KUB för att se om det är något i magen.

    Så sjukt. Tycker det är fruktansvärt... sa att jag var så orolig. Fick bara svarat att det förstår, men att det är bara att vänta och se vad som händer

  • Jag är bara jag
    Martinavid skrev 2021-09-20 22:02:40 följande:
    Ne, vi har bara två privata mottagning och de tar inte emot kunder som inte gjort ivf om de är över v9. Så tyvärr måste jag vänta till ev KUB för att se om det är något i magen.
    Så sjukt. Tycker det är fruktansvärt... sa att jag var så orolig. Fick bara svarat att det förstår, men att det är bara att vänta och se vad som händer
    Men så märkligt. Min privata gynläkare gjorde VUL.v13 på mig. Visserligen efter IVF, men han gör VUL på alla som vill.

    Nu tror jag som sagt att det är lugnt för din del ändå. Jag blödde mycket v.7 med första barnet och trodde det var m.f igen, men det var ofarligt. Blödde lite igen v.18 och v.22 med andra barnet. Kan bero på sköra slemhinnor bara.
  • Anonym (T)
    Jag är bara jag skrev 2021-09-20 22:07:18 följande:
    Men så märkligt. Min privata gynläkare gjorde VUL.v13 på mig. Visserligen efter IVF, men han gör VUL på alla som vill.

    Nu tror jag som sagt att det är lugnt för din del ändå. Jag blödde mycket v.7 med första barnet och trodde det var m.f igen, men det var ofarligt. Blödde lite igen v.18 och v.22 med andra barnet. Kan bero på sköra slemhinnor bara.
    Är du säker på att det va vul v 13? Vul görs sällan efter v 10 om inte något är fel.
  • Jag är bara jag
    Anonym (T) skrev 2021-09-21 12:58:58 följande:
    Är du säker på att det va vul v 13? Vul görs sällan efter v 10 om inte något är fel.
    Men självklart vet jag väl vad jag själv gjorde! Jag väntade så länge pga rädsla för fler MA. 
  • Anonym (T)
    Jag är bara jag skrev 2021-09-21 13:06:11 följande:
    Men självklart vet jag väl vad jag själv gjorde! Jag väntade så länge pga rädsla för fler MA. 
    Förlåt att jag frågade, tänkte bara på om det va en miss i terminologin. Vaginala ultraljud så sent är väldigt väldigt ovanliga. Det va inte meningen att trampa dig på tårna.
  • Jag är bara jag
    Anonym (T) skrev 2021-09-21 13:13:26 följande:
    Förlåt att jag frågade, tänkte bara på om det va en miss i terminologin. Vaginala ultraljud så sent är väldigt väldigt ovanliga. Det va inte meningen att trampa dig på tårna.
    Ja, läkaren sa att v.13 är sista veckan man ser bra på VUL så därför väntade jag in i det längsta. Graviditeten före hade jag inte gjort VUL och fick MA v.14. Jag hade total ångest för att det skulle upprepas. Dagen efter VUL gjorde jag f.ö UL på specen. Båda gick lika bra. 
  • Anonym (T)
    Jag är bara jag skrev 2021-09-21 13:17:37 följande:
    Ja, läkaren sa att v.13 är sista veckan man ser bra på VUL så därför väntade jag in i det längsta. Graviditeten före hade jag inte gjort VUL och fick MA v.14. Jag hade total ångest för att det skulle upprepas. Dagen efter VUL gjorde jag f.ö UL på specen. Båda gick lika bra. 
    Skönt att allt såg bra ut! <3
  • Anonym (Lila)

    Jag har haft två missfall, ett i vecka 7 och ett i vecka 10.

    Det i vecka 7 började som sporadiska bruna småblödningar som tilltog efter några dagar och jag fick ont och blödde mer och mer.

    Det i vecka 10 var liknande, påminde om mens. Det i vecka 10 var ett MA, graviditeten hade stannat av redan i vecka 5, men själva missfallet kom inte förrän fem veckor senare.

    Ont har jag haft båda gångerna, men helt hanterbart.

    Jag har fyra lyckade graviditeter, och vid dem har jag blött lite varje gång; men det var varit mycket lite och ingen smärta samtidigt.

    Men jag vet att man kan blöda rätt mycket utan att det behöver vara missfall.

    Hoppas att allt går bra! När ska du göra ultraljud?

Svar på tråden Normal blödning eller MF/MA?!