• jollylynx

    Återgå till arbetsplatsen som gravid, rädd för corona

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är otroligt lycklig över det!


    Har tidigare haft ett missfall som tog hårt på mig och min man, men ser nu fram mot att få ta hand om denna kommande krabat.


     


    Jag är dock orolig över att gå tillbaka till arbetsplatsen nu när coronarestriktionerna upphör.


    På min arbetsplats så vill man att folk börjar går tillbaka tre gånger i veckan, och eftersom att jag har haft ett missfall tidigare så vill jag vara försiktig och undvika att bli smittad av corona så gott det går.


    Alla mina arbetsuppgifter kan skötas på distans, och jag vill absolut inte trängas i en tunnelbanevagn eller buss på väg till/från jobbet med potentiella smittbärare, eller gå ut på restaurang under lunchtid bland folk.


     


    Jag känner inte att jag kan berätta för min chef att jag är gravid på nytt, jag är än så länge endast i 4e veckan och allt kan ju hända. Vad borde jag göra?

  • Svar på tråden Återgå till arbetsplatsen som gravid, rädd för corona
  • Anonym4848
    jollylynx skrev 2021-09-21 10:05:52 följande:

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är otroligt lycklig över det!

    Har tidigare haft ett missfall som tog hårt på mig och min man, men ser nu fram mot att få ta hand om denna kommande krabat.

     

    Jag är dock orolig över att gå tillbaka till arbetsplatsen nu när coronarestriktionerna upphör.

    På min arbetsplats så vill man att folk börjar går tillbaka tre gånger i veckan, och eftersom att jag har haft ett missfall tidigare så vill jag vara försiktig och undvika att bli smittad av corona så gott det går.

    Alla mina arbetsuppgifter kan skötas på distans, och jag vill absolut inte trängas i en tunnelbanevagn eller buss på väg till/från jobbet med potentiella smittbärare, eller gå ut på restaurang under lunchtid bland folk.

     

    Jag känner inte att jag kan berätta för min chef att jag är gravid på nytt, jag är än så länge endast i 4e veckan och allt kan ju hända. Vad borde jag göra?


    Låter ju som att du måste prata med din chef ändå isf. Men tidigt i graviditeten skulle jag inte oroa mig så mycket, covid-infektion har väl, vad jag vet, inte visat nån förhöjd risk för missfall? Däremot risker senare i grav. Så du kan nog gott vänta några veckor till med att prata med chefen? Jag är i v. 20 och har tänkt fortsätta jobba ett tag till. Jobbar i offentlig miljö men inte värre nu än tidigare med restriktioner.
  • Ebo88
    jollylynx skrev 2021-09-21 10:05:52 följande:

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är otroligt lycklig över det!

    Har tidigare haft ett missfall som tog hårt på mig och min man, men ser nu fram mot att få ta hand om denna kommande krabat.

     

    Jag är dock orolig över att gå tillbaka till arbetsplatsen nu när coronarestriktionerna upphör.

    På min arbetsplats så vill man att folk börjar går tillbaka tre gånger i veckan, och eftersom att jag har haft ett missfall tidigare så vill jag vara försiktig och undvika att bli smittad av corona så gott det går.

    Alla mina arbetsuppgifter kan skötas på distans, och jag vill absolut inte trängas i en tunnelbanevagn eller buss på väg till/från jobbet med potentiella smittbärare, eller gå ut på restaurang under lunchtid bland folk.

     

    Jag känner inte att jag kan berätta för min chef att jag är gravid på nytt, jag är än så länge endast i 4e veckan och allt kan ju hända. Vad borde jag göra?


    Blir nog svårt om du inte pratar med din chef, förhoppningsvis så kan ju din chef vara väldigt positivt bemötande och låta dig jobba hemma?

    Jag jobbar som tandsköterska och måste dessvärre vara på jobbet. Droppade nyheten för min chef på en gång då jag kommer bli sjukskriven om ca 9 veckor, så jag hade inte så mkt till val då han måste hitta en vikarie. Han tog det superbra och gav mig order om att inte stressa, vilket är svårt i mitt yrke.

    Så bästa är nog att tala med din chef om du vill jobba hemifrån så hon/han kan förstå dig
  • nernu

    Vad har ditt missfall, som jag givetvis beklagar, med corona att göra?

Svar på tråden Återgå till arbetsplatsen som gravid, rädd för corona