• Anonym (Kaffedraken)

    Ni med båt...

    ...jag behöver er hjälp!

    Så här är det.

    Jag är otroligt sugen på att skaffa båt, har alltid älskat sjön och brukar mer än gärna åka ut med kompisar eller släkt med båt, tycker det är supermysigt!

    Jag har nu bestämt mig att skaffa båt till nästa säsong, men jag kan inget om båtar över lag!

    Planen för mig är att under höst/vinter gå en navigerings kurs samt diverse andra kurser för att helt enkelt lära mig hantera en båt samt navigera på sjön, här kommer första saken jag behöver hjälp med!

    Vilka kurder rekommenderar ni? Vill känna mig trygg i att hantera en båt för min egen och andras skull!

    Nästa grej...vad ska jag leta efter?

    Det jag kollar på i dag är främst snipor! Inga snabba båtar, utan en trevlig båt som puttrar fram i långsam fart och så bensinsnålt som bara möjligt! Gärna med övernattnings möjligheter!

    Har hittat en del redan, men tänker mest på vilken motor man ska gå efter/undvika!

    Så ni som har båt eller kan mycket om båtar, vad rekommenderar ni?

  • Svar på tråden Ni med båt...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skaffa först en godkänd skepparkurs/examen. Gärna med praktik innan du köper den båt.

    Sedan bör du absolut ha körkort så du kan dra upp båten eller kunna åka till den.
    Säkerställ även garanterad båtplats om du inte skall ha den vid egen brygga.
    Skulle satsa på en äldre 70-talare med lite modernare motor (4-takt). Tänk Ryds Camping, som är en väldigt bra båt för nybörjare och som inte är speciellt dyr. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Gammelgäddan) skrev 2021-09-21 14:13:17 följande:

    Skaffa först en godkänd skepparkurs/examen. Gärna med praktik innan du köper den båt.

    Sedan bör du absolut ha körkort så du kan dra upp båten eller kunna åka till den.
    Säkerställ även garanterad båtplats om du inte skall ha den vid egen brygga.
    Skulle satsa på en äldre 70-talare med lite modernare motor (4-takt). Tänk Ryds Camping, som är en väldigt bra båt för nybörjare och som inte är speciellt dyr. 


    Jo, vill som sagt veta lite vad det är jag ger mig in på, s kurser kommer jag att försöka hinna med!
    Körkort har jag och båtplats kan jag nog skaffa ute på mitt landställe, vi har sjötomt men ingen brygga, dock ser det rätt tomt ut vid båtplatserna på somrarna så har hopp om att platser finns! 
    Hur är det med försäkring? 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Körkort? Menar du Förarintyg? Bra att ta. Nästa steg är Kustskeppare. Kan man också ta men tycker inte att du behöver bara för att du ska ha båt.

    Båtförsäkring obligatoriskt i de flesta båtklubbar. Det vill du ha också så klart.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Försäkring och medlemskap i Sjöräddningssällskapet är mer eller mindre obligatoriskt. Inte dyrt på äldre båtar. Motorn är det dyra, så godkänt lås behöver du/ni ha både på motorn och för själva båten. Skall vara ett Klass 3-lås. 

    Annars är det allmänt underhåll man bör räkna med. Bottenmålning, service av motor, laga skador, vinterkonservera motor och allt sådant. Man kan göra det själv, men är man ovan kring motorer och dylikt får man leja bort det.

    Är man inte det minsta praktiskt lagd är rådet att inte köpa en båt alls. Lite som att om man inte kan skruva själv, bör man inte köpa en veteranbil, man kan inte lämna bort den för precis allt, det blir helt enkelt för dyrt i längden. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (H) skrev 2021-09-21 19:43:07 följande:

    Körkort? Menar du Förarintyg? Bra att ta. Nästa steg är Kustskeppare. Kan man också ta men tycker inte att du behöver bara för att du ska ha båt.

    Båtförsäkring obligatoriskt i de flesta båtklubbar. Det vill du ha också så klart.


    Körkort för att kunna dra upp båten samt sjösätta den själv från ett båtsläp. Mindre båtar lyfter man ju sällan upp med kran. Lätt att bottenmåla själv och underhålla båten när den står på ett släp. 

    Förarintyg är ett MÅSTE. Sedan bör man kunna läsa sjökort i fart också, och inte bara förlita sig på en plotter eller liknande. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur fungerar försäkring? Lägger man det direkt på båten eller har man det genom kunna på något sätt? Finns det någon form av ägarbevis som till bil? Någon form av identifiering på båten som kommer kopplas till mig?

    Är relativt praktiskt lagd, aldrig varit rädd för att prova själv, brukar se det som att problem är till för att lösas, och internet finns så man kan kolla upp diverse saker man känner sig osäker på!

    Vad det gäller sjäkort och kurder är allt nödvändigt av intresse, dels för att jag vill veta vad som gäller av säkerhetens själ, men även för att andra ska kunna känna sig trygga när jag är ute och tuffar, sen tycker jag att det verkar intressant och kul att lära sig!

    Finns det någon förening eller ett företag/myndighet man vänder sig till? Lite dom körskola fast för båtar?

    Bor i Stockholm

  • Anonym (Kaffedraken)
    DessieHolmie skrev 2021-09-22 08:26:17 följande:

    Hur fungerar försäkring? Lägger man det direkt på båten eller har man det genom kunna på något sätt? Finns det någon form av ägarbevis som till bil? Någon form av identifiering på båten som kommer kopplas till mig?

    Är relativt praktiskt lagd, aldrig varit rädd för att prova själv, brukar se det som att problem är till för att lösas, och internet finns så man kan kolla upp diverse saker man känner sig osäker på!

    Vad det gäller sjäkort och kurder är allt nödvändigt av intresse, dels för att jag vill veta vad som gäller av säkerhetens själ, men även för att andra ska kunna känna sig trygga när jag är ute och tuffar, sen tycker jag att det verkar intressant och kul att lära sig!

    Finns det någon förening eller ett företag/myndighet man vänder sig till? Lite dom körskola fast för båtar?

    Bor i Stockholm


    Du tecknar försäkringen på båtens VIN/ID-nummer. Det är en separat försäkring, och inget som ingår i tex hemförsäkringen. Det är ett MÅSTE skulle jag påstå. Framför allt så täcker den skrotning och bärgning om båten skulle sjunka, vilket annars är tokdyrt. Du har ett köpekontrakt som intygar att du är ägare till båten. Säljaren bör också ha ett sådant, förutsatt att de inte haft båten väldigt lång tid. 

    Tycker du borde testa google lite. Finns massa saker att läsa sig till där. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    DessieHolmie skrev 2021-09-22 08:26:17 följande:

    Hur fungerar försäkring? Lägger man det direkt på båten eller har man det genom kunna på något sätt? Finns det någon form av ägarbevis som till bil? Någon form av identifiering på båten som kommer kopplas till mig?

    Är relativt praktiskt lagd, aldrig varit rädd för att prova själv, brukar se det som att problem är till för att lösas, och internet finns så man kan kolla upp diverse saker man känner sig osäker på!

    Vad det gäller sjäkort och kurder är allt nödvändigt av intresse, dels för att jag vill veta vad som gäller av säkerhetens själ, men även för att andra ska kunna känna sig trygga när jag är ute och tuffar, sen tycker jag att det verkar intressant och kul att lära sig!

    Finns det någon förening eller ett företag/myndighet man vänder sig till? Lite dom körskola fast för båtar?

    Bor i Stockholm


    skargardstjanster.se/om-foretaget/

    Kolla länken ovan, där fanns en del.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Så som stolt ägare till en DC håller jag med om ovan.  Att köpa en båt och ge sig ut på sjön kan vara väldigt vanskligt. Det bästa är om någon erfaren är med och visar hur man hanterar båten i olika situationer.

    Att köra båt är inte alls lika enkelt som att köra bil även om det kan se ut så. Det är väldigt mycket mer att hålla reda på för att det inte skall gå helt åt pipsvängen.

    Med det sagt vill jag hälsa dig välkommen ut på sjön där det gäller samma regler som på land alltså drogfritt :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jonnynilsson skrev 2021-09-23 12:39:50 följande:

    Så som stolt ägare till en DC håller jag med om ovan.  Att köpa en båt och ge sig ut på sjön kan vara väldigt vanskligt. Det bästa är om någon erfaren är med och visar hur man hanterar båten i olika situationer.

    Att köra båt är inte alls lika enkelt som att köra bil även om det kan se ut så. Det är väldigt mycket mer att hålla reda på för att det inte skall gå helt åt pipsvängen.

    Med det sagt vill jag hälsa dig välkommen ut på sjön där det gäller samma regler som på land alltså drogfritt :)


    Tackar!

    Jo, har nog tänkt kolla om någon i släkten har lust att övningsköra lite

    Tänker väl att det svåra är lägga till osv, att själva körningen är relativt enkel så länge man vet vart man ska och inte ska köra?

    Oavsett vad så vill jag lära mig så mycket jag kan innan jag her mig ut!

    Och jag lovar att det kommer vara nyktert! :)
Svar på tråden Ni med båt...