• Tue 21 Sep 2021 15:57
    2568 visningar
    36 svar
    36
    2568

    Nekad förskola. Lösning?

    Hej

    Jag behöver lite tips och råd...

    Min son får inte plats på förskolan i vår by i januari då de har insläppsstopp.

    Han har fått plats på en fin mysig förskola precis bredvid mitt jobb men då kommer han behöva pendla en timme med gång(vagn) och buss.

    Någon som har erfarenheter av att pendla så med barn? Och har några tips?

    Eller ska jag försöka söka jobb som jag kan jobba hemma och ha han hemma? Har dock ingen sådan utbildning..

    Kom med alla tankar och förslag

  • Svar på tråden Nekad förskola. Lösning?
  • Tue 21 Sep 2021 15:59
    #1

    Det positiva är att han kommer gå kortare dagar på förskolan isåfall..

  • Anonym (??)
    Tue 21 Sep 2021 16:01
    #2
    mcs1988 skrev 2021-09-21 15:57:03 följande:

     

    Eller ska jag försöka söka jobb som jag kan jobba hemma och ha han hemma? Har dock ingen sådan utbildning..

    Kom med alla tankar och förslag


    Menar du att du pang bom skulle säga upp dig från det jobb du har nu och försöka hitta ett där du kan jobba hemifrån? Det låter inte som en så bra plan om ma behöver lösa något snabbt.

    Kan man stå i kö till den förskolan ni egentligen vill ha? Börja på den vid ditt jobb så får ni lösa logistiken en kortare period? 
  • Tue 21 Sep 2021 16:05
    #3

    Det finns inte plats till hösten då? När de äldsta går över till fsk.klass. I så fall kanske föräldraledigheten kan förlängas till dess? Eller höra er för om det går att skola in på förskolan nära ditt jobb, och sedan ev. byta om det behövs? (Ni kanske tycker det är toppenbra på förskolan nära ditt jobb och inte vill byta.)

  • Tue 21 Sep 2021 16:05
    #4
    Anonym (??) skrev 2021-09-21 16:01:05 följande:

    Menar du att du pang bom skulle säga upp dig från det jobb du har nu och försöka hitta ett där du kan jobba hemifrån? Det låter inte som en så bra plan om ma behöver lösa något snabbt.

    Kan man stå i kö till den förskolan ni egentligen vill ha? Börja på den vid ditt jobb så får ni lösa logistiken en kortare period? 


    Just nu försöker jag tänka alla olika lösningar!

    Vad som blir bäst för sonen så att säga..

    Ja han står i kö till den vi vill helst
  • Tue 21 Sep 2021 16:06
    #5

    Det är ju ändå rätt bra att ha nära till förskolan om det händer något och ni måste hämta fort, då är det skönt att vara nära och inte en timme bort.

  • Tue 21 Sep 2021 16:09
    #6
    fjanten skrev 2021-09-21 16:05:05 följande:

    Det finns inte plats till hösten då? När de äldsta går över till fsk.klass. I så fall kanske föräldraledigheten kan förlängas till dess? Eller höra er för om det går att skola in på förskolan nära ditt jobb, och sedan ev. byta om det behövs? (Ni kanske tycker det är toppenbra på förskolan nära ditt jobb och inte vill byta.)


    Förskolan nära mitt jobb ÄR nog bättre men längre bort. Det är en privat förskola med liten barngrupp och hög personaltäthet medan förskolan här är kommunal med många barn, sliten personal som kämpar på.

    Det väntas paviljonger här där vi bor, när dessa kommer upp och lokaler organiserat DÅ kan de börja släppa in barn. Sonen har stått i kö i över ett år men flera innan honom har förtur

    Kan tyvärr inte förlänga föräldraledigheten, jag är själv med barnet och dagarna börjar sina nu vid 1.5 år.
  • Tue 21 Sep 2021 16:11
    #7
    fjanten skrev 2021-09-21 16:06:04 följande:

    Det är ju ändå rätt bra att ha nära till förskolan om det händer något och ni måste hämta fort, då är det skönt att vara nära och inte en timme bort.


    Ja det känner jag med att det är skönt att vara nära och han får kortare dagar.

    Men funderar på hur han kommer reagera på att åka vagn en timme till och från. Idag älskar han att åka vagn.
  • Anonym (Förvi­rrad)
    Tue 21 Sep 2021 16:41
    #8

    Han har blivit erbjuden en plats nära där du jobbar, vad är problemet...?!

  • Anonym (Förvi­rrad)
    Tue 21 Sep 2021 16:43
    #9
    mcs1988 skrev 2021-09-21 16:11:36 följande:
    Ja det känner jag med att det är skönt att vara nära och han får kortare dagar.

    Men funderar på hur han kommer reagera på att åka vagn en timme till och från. Idag älskar han att åka vagn.
    Är det en timme enkel väg eller sammanlagt?
  • Tue 21 Sep 2021 16:43
    #10
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-09-21 16:43:08 följande:

    Är det en timme enkel väg eller sammanlagt?


    Enkelväg
Svar på tråden Nekad förskola. Lösning?