• Stayalive

    Skriker inte när han vaknar

    Detta är kanske en skum trådstart. Som förstagångsförälder är man såklart orolig för allt.

    Jag har en tremånaders som sover hela natten. Har han gjort sen 8 veckor ungefär.

    Den senaste veckan vaknar han runt 5 men han ligger och jollrar och det är det jag vaknar av.

    Innan vaknade jag av att han skrek för att han var hungrig men nu skriker han inte längre. Han får mat och äter upp det han får men han ber inte om maten.

    På dagen ber han om mat men inte på morgonen när han vaknar. Eftersom han sovit runt 8 timmar när han vaknar så får han alltid mat ändå.

    Blir ju såklart orolig att något kanske är fel och undrar om någon annan har det likadant?

    Om jag inte gav honom mat på morgonen skulle han kanske börja skrika till slut i och för sig.

  • Svar på tråden Skriker inte när han vaknar
  • caveat emptor

    Han vaknar väl för att han har sovit färdigt, inte för att han är hungrig. Min bebis var och är fortfarande likadan vid nio månader, han behöver inte äta så fort han vaknar på morgonen.

  • Maymom

    Min vaknade också och låg och jollrade i den åldern, riktig liten solstråle. Sov då 12 timmar om natten. Så i mina öron låter det fullt normalt. :)

  • ElaineBenes

    Men det är väl jättebra att han får mat innan han blir så hungrig att han skriker!

    Njut istället, det är ju betydligare skönare och mindre stressande att starta dagen genom att långsamt vakna till joller istället för att flyga ur sängen till ett skrikande barn

  • SkruttigtÄpple

    Min son har nästan aldrig vaknat upp och skrikit. Inte ens när han var nyfödd. Men jag samsov och samsover fortfarande med honom och ammade honom på minsta signal, vilket gjorde att han aldrig hann komma till skrik-fasen.

    Alla barn skriker helt enkelt inte. Vissa har lättare till skrik än andra. T.ex. så brukar skriket vara det sista barnet tar till när hen är hungrig, innan det så brukar det vara att smacka med munnen, suga på handen m.m.

    Ditt barn är helt enkelt nöjd. Men jag förstår dig. Jag oroade mig för ALLT och analyserade ALLT i början. Sökte som en dåre på Familjeliv, Libero och andra sidor om allt, vilket egentligen inte hjälpte. Det är skönt att veta att vid nästa barn så har man mer kunskap och erfarenhet så man slipper sitta och oroa sig så mycket.

    Lycka till med din lilla vän därhemma :)

  • Stayalive

    Tack för era svar. Och jag är helt införstådd i att jag som förstagångsförälder oroar mig för allt :).

    Jag hade nog en förväntan om att när en bebis vaknar sp skriker den för att den vill ha mat.

    Just nu tackar jag och tar emot eftersom hans goda nattsömn förmodligen kan ändra på sig rätt vad det är.

  • Limeblad

    Vår bebis är knappt tre månader och skriker inte när hon vaknar. Hon är hungrig men inte så hungrig. Tror aldrig hon skrikit efter sömn. Åtminstone väldigt sällan. Hon sover dock inte hela nätter utan brukar låta lite i sömnen som jag vaknar av och kan amma henne när hon sover (sen vaknar hon vid blöjbyte istället).

    Skriker kan hon göra när hon är övertrött eller blir hungrig efter en vakenperiod om jag inte varit uppmärksam på henne.

Svar på tråden Skriker inte när han vaknar