• Mommyof1

    Inte överens med namn

    Hej

    Jag är en kvinna från ett land I Afrika, vi är också muslimer. Båda jag och pappan till barnet är från samma land. Vi var inte överens om namnet. Han ville att barnet skulle hitta mustapha från början och jag gillar inte namnet, dessutom har min kusin gett namnet mustapha till sitt barn 9 månader innan varan föddes. Jag hade kommit med namn förslag till han men han vägrade att titta på dem.

    Jag hade kommit med namn som är muslimsk med ändå fungerar internationellt typ Noah, Isaac/ Isak, Malik och liknande. Vi bråkade mycket om namnet under graviditeten, och han var fast vid namnet mustapha.

    Jag kan tilllägga att ländet vi kommer ifrån är det mannen som bestämmer båda namnet på första och andra barnet. Mamman hade talan vid trejde barnet. Jag vägrade att följa de reglerna. Vem hade kommit med de reglerna? Ja män såklart.

    Dessutom där vi kommer ifrån, ska man ge barnet namn från någon äldre eller någon man älskar. Jag vill inte så, jag vill ge mitt barn namn jag älskar.

    Mustapha var pappas vän som hjälpte han med mycket.

    Men han kan visa sin tacksamhet på annat satt.

    Hur som helst, han ändra sig sista minuten och gett barnet annat namn. Namna barnet efter hans morbror, som inte bryr ett skit om oss.

    Efter när barnet var ungefär 4 månader, sa han att jag kan tillägga ett till namn. Han ansåg att jag inte var nöjd med sonens namn.

    Jag valde William, det blev tilltalsnamn. Igår skulle vi fixa pass och när han hörde att polisen kallade han William blev han arg. Han kanske inte förstår att det skulle blev tilltalsnamnet.

    Hur som helst familjen kallade han för det namnet pappan har gett.

    Han ringde min mamma som också är typiskt Afrikan och troende och berättat.

    Min mamma ringde mig och sa att jag har gett mitt barn ett kristens namn. Att inga från våran hemlandet att någonsin gjort så. Att det är den största misstaget jag har gjort.

    Jag sagt till min mamma men du vet att jag kallar han för William. Hon sa att hon trodde att jag skojade. Hon sa att hon vet att jag kallade sonen för William men skulle inte registrerade det hos Skatteverket.

    Jag blev ledsen. Pappa vill att jag ändra namnet. Jag vill inte, barnet är snärt 9 månader och han och familjen kan kalla han för andra namnet.

    Vad tycker ni ? Har jag gjort fel? Vad tycker ni om helt svart muslimsk barn med namnet William?

  • Svar på tråden Inte överens med namn
  • trollhona

    Jag tycker du ska behålla namnet William om det är det namnet du har valt. Det är fint och fungerar internationellt. Vilken hudfärg barnet har eller religion spelar ingen roll alls.

    Många barn har dessutom flera namn, låt hans släkt kalla barnet vid det namnet han har valt, ni bor ju inte där så det spelar ingen roll. Här kallas han William och det fungerar bra. Byt inte bara för att någon annan säger det. Kan ju dock vara bra om du och pappan är överens överlag, när han ska skrivas in på dagis osv kommer de ju använda tilltalsnamnet.

    William är inte heller ett "kristet" namn utan i ursprung ett germanskt namn från Wilhelm som betyder: hjälm av guld.

  • Anonym (Nja)

    William låter väldigt skumt på ett muslimskt barn så jag hade bytt, hellre kompromissa om ett annat namn. Men det är min åsikt det.

  • Anonym (Behåll)

    Tycker du ska behålla. Ser ingen anledning att det inte skulle passa ditt barn. Tycker du att det passar så gör det det.

    Tyvärr kan väl mustapha ha en negativ klang hos den mer inskränkta delen av svenskarna så för barnets skull är det kanske fördelaktigt med ett mer svenskklingande namn också.

  • Mommyof1

    Tack för era svar

    Jag behåller namnet tror jag.

    Svar till #2 Jag är inte troende, jag har varken slöja, ber eller fastar när det är Ramadan. Jag är bara född som muslim och för respekt mot mina föräldrar och släktingar kalla jag mig själv för muslim.

    Samma för pappan till barnet, enda skillnad mellan oss är att han giller traditioner och liknande från hemlandet.

    Mitt barn är född som muslim liksom jag men jag kommer inte uppfostra han till att blir troende eller liknande.

  • Kexsmula

    Behåll William men låt pappan och hans släkt kalla barnet för det andra namnet om de vill, det är inget fel i att ha flera namn och man brukar ju säga att kärt barn har många namn.

    Tycker William är jättefint och passar alla nationaliteter/religioner.

  • Xenia

    Ni lever ju i Sverige och då kan det vara bäst med ett svenskt eller internationellt namn. 

    Som sagt pappan och hans släktingar får kalla honom Mustapha.

    Pappan får skylla sig själv som var så envis, annans kunde sonen fått ett namn som Isak som är bibliskt. Men William Mustapha blev det nu. Inte så illa.

    Tror att sonen själv kommer att föredra William när han blir större. Onödigt att ha ett supermuslimskt namn om ni inte ens tänker uppfostra honom särskilt muslimskt.

Svar på tråden Inte överens med namn