• Lilldorisen

    Ni med BMI på 40 och uppåt

    Okej så jag vart oväntat gravid och är överviktig. Har BMI på 40 och undrar hur ni bemöttes av bm etc och hur era graviditeter gått. Har sån sjuk ångest över inskrivningssamtal imorgon.. jag skulle precis börja träna för att gå ner i vikt osv men vart gravid ändå.. kan ni snälla lugna en nervös förstagångs gravid??

    Och om nån kommer med negativa kommentarer så ber jag er att avgå.

  • Svar på tråden Ni med BMI på 40 och uppåt
  • Anonym (32)

    Jag hade iofs bara ett BMI på 32 när jag blev gravid (men på ca 42 när vi började försöka). Barnmorskan erbjöd mig kontakt med dietist och sade att det vore bra om jag inte gick upp så mycket i vikt. Tycker jag blev bra bemött. Det var inte så mycket fokus på min vikt.

  • längtan8282

    Är gravid i vecka 26 nu.. min BMI låg på 36 eller 38 vid inskrivning. Barnmorskan var jätte gullig o sa att jag skulle försöka hålla mig på Max 6 kg under graviditeten. Jag fick med kontakt med en dietist som hade jätte bra information. Konstigt nog så visste inte hon att jag var gravid Kärnhagen kom. Men bra möte.

    Hittills har jag gått ner 10 kg dels pga illamående så har inte ätit som innan.. men det är bara bra sa barnmorskan när jag varit där på kontroll.

    Får extra kontroller med vilket är skönt.

    Så oroa dig inte utan njut av din graviditet. Dom har bra koll på en..

  • Anonym (Sally)

    Inte varit där själv men om du känner att du blir dåligt bemött av din bm sen när ni träffas så har du rätt att byta. Du har rätt till någon som ser dig för den du är och låta dig glädjas åt din graviditet <3

  • Anonym (Camilla)

    Jag har BMI 39,5 och det räknas tydligen som 40.

    Min bm har bemött mig bra, men hon är ju skyldig att informera om att jag inte bör gå upp mer än 5 kg (tror jag det var) besöka dietist etc.

    Jag behöver vägas vid varje besök, göra ett extra ultraljud senare i graviditeten, göra glukosbelastning, åka upp till sjukhuset och göra någon bedömning av narkosläkare, och om det blir snitt måste jag ta blodförtunnande sprutor i två månader efteråt.

    När jag skulle ta blodprov vid ett annat tillfälle påpekade däremot den sköterskan att jag var överviktig, helt i onödan, det vet jag ju redan, och hade inget med blodprovet att göra.

    Men de flesta jag mött i vården har inte sagt något.

    Detta är min tredje graviditet, vid min förra hade jag BMI på 35 och då behövdes inte allt detta.

  • Madani91

    Jag e överviktig, gravid i vecka 27 nu,, min barnmorska väger mig varje gång vi ses och påpekar jag inte får/bör gå upp mer i vikt. Har redan gått upp 13 kg,, jobbigt att hörs henne säga så varje gång,, har alltid varit överviktig, jag hetsäter & har ett matmissbruk,,

  • Anonym (Ultraljud)

    Jag hade ett BMI på 33 gick upp 7kg och fick bra bemötande men jag brukar ta upp min övervikt självmant så de inom vården vet att jag är medveten om den och arbetar på det.

    Det tråkiga var dock att ultraljuden blev dåliga. Inte så de inte såg det som behövdes men det va grynigt. När de hittade ett fel fick jag reda på att jag va svårundersökt på grund av fettet på magen men tycker de sa det på ett diplomatiskt sätt. Inget jag tänkt på innan utan trodde de hade en dålig maskin.

  • Anonym (Lova)

    Gravid i andra trimestern och hade ett BMI på nästan 30 när jag gick in i graviditeten men har bara gått upp 3 kilo hittills. Min barnmorska erbjöd samtal med dietist på inskrivningssamtalet och gav mig ett bra bemötande.

  • Anonym (Lova)
    Anonym (Ultraljud) skrev 2021-10-10 23:11:53 följande:

    Jag hade ett BMI på 33 gick upp 7kg och fick bra bemötande men jag brukar ta upp min övervikt självmant så de inom vården vet att jag är medveten om den och arbetar på det.

    Det tråkiga var dock att ultraljuden blev dåliga. Inte så de inte såg det som behövdes men det va grynigt. När de hittade ett fel fick jag reda på att jag va svårundersökt på grund av fettet på magen men tycker de sa det på ett diplomatiskt sätt. Inget jag tänkt på innan utan trodde de hade en dålig maskin.


    Vad var det för fel om jag får fråga? De missade alltså det på RUL:en pga grynig bild? Blir orolig nu att de ska ha missat nåt för det var grynig bild på min RUL också
  • Anonym (Ultraljud)
    Anonym (Lova) skrev 2021-10-10 23:24:42 följande:

    Vad var det för fel om jag får fråga? De missade alltså det på RUL:en pga grynig bild? Blir orolig nu att de ska ha missat nåt för det var grynig bild på min RUL också


    Nej det såg vad de behövde på RUL men hade svårt att avgöra hur allvarligt det var. Så fick också göra en magnetröngen. Sen var det en missbildning som krävde observation så gick på mååånga ultraljud och i journalen står det att jag är svår undersökt på grund av högt BMI.

    Allt gick dock fin fint och jag har en frisk och glad 4 månaders hemma.
    Anonym (Lova) skrev 2021-10-10 23:24:42 följande:

    Vad var det för fel om jag får fråga? De missade alltså det på RUL:en pga grynig bild? Blir orolig nu att de ska ha missat nåt för det var grynig bild på min RUL också


    Nej de såg vad de behövde se men hade svårt att bedöma hur allvarligt det var så fick också göra en magnetröntgen. Sen var det en missbildning som behövde följas upp så gick på mååånga ultraljud och i journalen står det att jag är svårundersökt på grund av högt BMI.

    Allt gick dock bra och jag har en frisk och glad 4 månaders.
  • Anonym (Bmi 40)

    Hade också ett BMI på 40, gick inte upp ett enda kilo under graviditeten. Fick ett fruktansvärt bemötande från min första barnmorska. Valde att byta, den andra var fantastisk! Då trivs man inte, bara Byt.

  • Anonym (Lova)
    Anonym (Ultraljud) skrev 2021-10-11 13:14:42 följande:

    Nej det såg vad de behövde på RUL men hade svårt att avgöra hur allvarligt det var. Så fick också göra en magnetröngen. Sen var det en missbildning som krävde observation så gick på mååånga ultraljud och i journalen står det att jag är svår undersökt på grund av högt BMI.

    Allt gick dock fin fint och jag har en frisk och glad 4 månaders hemma.Nej de såg vad de behövde se men hade svårt att bedöma hur allvarligt det var så fick också göra en magnetröntgen. Sen var det en missbildning som behövde följas upp så gick på mååånga ultraljud och i journalen står det att jag är svårundersökt på grund av högt BMI.

    Allt gick dock bra och jag har en frisk och glad 4 månaders.


    Tack för svar, och vad skönt att det blev bra i slutändan :)

    Jag blev bara så orolig för jag har den största delen av övervikten på magen så det blev en grynig bild och hon som gjorde RUL:en tog in en annan kollega för att dubbelkolla att tex hjärtat såg normalt ut. Hon sa att det är så smått och svårt att se.

    Allt såg normalt ut, men när jag gick därifrån så började jag undra om hon verkligen såg allt på ultraljudet och om hon var tillräckligt kompetent eftersom hon tog hjälp av en annan kollega. Hon var i medelåldern så fick ändå intrycket av att hon jobbat inom yrket ett tag. Eller så tog hon bara in kollegan för att hon var osäker på just de delarna och säker på de övriga, och då är det ju bara bra. Då var hon ju noggrann.
Svar på tråden Ni med BMI på 40 och uppåt