• Anonym (TS)

    Kan en pappa med afghanskt medborgarskap söka afghanskt medborgarskap för barn födda i Sverige?

    Pappan är afghan, har bott i Sverige i 10 år. Han har afghanskt medborgarskap. Kan han söka och få afghanskt medborgarskap för sina barn som är födda i Sverige, av en svensk kvinna som har svensk medborgarskap? Barnen är alltså svenska medborgare. Men kan pappan ansöka om dubbelt medborgarskap för sina barn?

  • Svar på tråden Kan en pappa med afghanskt medborgarskap söka afghanskt medborgarskap för barn födda i Sverige?
  • Drottningen1970

    Det beror på landets regler. Patriarkaliska länder anser ofta att barnen tillhör pappan främst, så det är troligt att de skulle få medborgarskap utifrån faderns önskan. De skulle få få dubbelt medborgarskap eftersom det nya medborgarskapet inte skulle sudda ut det svenska.

  • Drottningen1970

    Såhär funkar lagen:

    ?Medborgarskapslagen fastställer bland annat att ett barn av afghanska föräldrar anses vara afghansk medborgare oavsett om föräldrarna vid barnets födelse är bosatta inom eller utanför afghanskt territorium (artikel 9?

    ? Emellertid överförs medborgarskap till ett barn från en fader med afghanskt medborgskap. Födelse i landet eller att enbart modern är afghansk medborgare är inte tillräckligt.?

    Ett barn fött av afghanska föräldrar anses alltså vara afghansk medborgare även om barnet fötts utomlands.

    Det är faderns ursprung som räknas när de avgör om ett barn ska räknas som afghan eller ej. Modern är inte relevant tydligen.

    Samtidigt är dubbelt medborgarskap inte officiellt erkänt.

    Men om en afghansk pappa har med sig barnen till myndigheter i sitt hemland och vill registrera dom så lär de ju inte med automatik fråga om barnen möjligtvis redan har svenskt medborgarskap.

    Funkar liksom lite annorlunda med byråkratin i såna länder.

  • Linnie

    Varför vill han ens att hans barn ska ha afghanskt medborgarskap?

    Om han inte vill dra dit dem i brinnande krig så förstår jag inte varför den frågeställningen skulle vara aktuell nu.

    Om fadern kommit hit som asylflykting så borde han inte kunna resa tillbaka till Afghanistan på väldigt länge. Vill han resa tillbaka inom snar framtid så kanske asylbehovet inte var så starkt ändå?

    Kanske är fördomsfull, men detta känns som en varningsklocka för att eventuellt planera att kidnappa barnen till faderns hemland.

  • Anonym (...)
    Linnie skrev 2021-09-22 22:39:57 följande:

    Varför vill han ens att hans barn ska ha afghanskt medborgarskap?

    Om han inte vill dra dit dem i brinnande krig så förstår jag inte varför den frågeställningen skulle vara aktuell nu.

    Om fadern kommit hit som asylflykting så borde han inte kunna resa tillbaka till Afghanistan på väldigt länge. Vill han resa tillbaka inom snar framtid så kanske asylbehovet inte var så starkt ändå?

    Kanske är fördomsfull, men detta känns som en varningsklocka för att eventuellt planera att kidnappa barnen till faderns hemland.


    Fruktansvärt att man tolkar det så, jag gör detsamma! Läser mellan raderna en mamma i panik som undrar om barnens pappa kan ge dem dubbelt medborgarskap utan hennes vetskap för att sedan bara försvinna med barnen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2021-09-23 06:31:45 följande:

    Fruktansvärt att man tolkar det så, jag gör detsamma! Läser mellan raderna en mamma i panik som undrar om barnens pappa kan ge dem dubbelt medborgarskap utan hennes vetskap för att sedan bara försvinna med barnen.


    Exakt det jag är rädd för! Jag vet ju att korruptionen sträcker sig till den afghanska ambassaden i Stockholm, har en vän som kunde betala för att få det han behövde. Så jag litar ju inte alls på ambassaden.
  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-22 20:37:47 följande:

    Det beror på landets regler. Patriarkaliska länder anser ofta att barnen tillhör pappan främst, så det är troligt att de skulle få medborgarskap utifrån faderns önskan. De skulle få få dubbelt medborgarskap eftersom det nya medborgarskapet inte skulle sudda ut det svenska.


    Precis, det är så jag också misstänker att det är, dvs att han i princip kan stövla dit (till Afghanska ambassaden i Stockholm) med barnen och begära medborgarskap...
  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-22 20:48:38 följande:

    Såhär funkar lagen:

    ?Medborgarskapslagen fastställer bland annat att ett barn av afghanska föräldrar anses vara afghansk medborgare oavsett om föräldrarna vid barnets födelse är bosatta inom eller utanför afghanskt territorium (artikel 9?

    ? Emellertid överförs medborgarskap till ett barn från en fader med afghanskt medborgskap. Födelse i landet eller att enbart modern är afghansk medborgare är inte tillräckligt.?

    Ett barn fött av afghanska föräldrar anses alltså vara afghansk medborgare även om barnet fötts utomlands.

    Det är faderns ursprung som räknas när de avgör om ett barn ska räknas som afghan eller ej. Modern är inte relevant tydligen.

    Samtidigt är dubbelt medborgarskap inte officiellt erkänt.

    Men om en afghansk pappa har med sig barnen till myndigheter i sitt hemland och vill registrera dom så lär de ju inte med automatik fråga om barnen möjligtvis redan har svenskt medborgarskap.

    Funkar liksom lite annorlunda med byråkratin i såna länder.


    Kan han gå till myndigheter i Sverige (afghanska ambassaden i Stockholm) och begära afghanskt medborgarskap tro?
  • Anonym (onetwothree)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 08:15:37 följande:
    Kan han gå till myndigheter i Sverige (afghanska ambassaden i Stockholm) och begära afghanskt medborgarskap tro?
    Det enklaste är nog om du kontaktar afghanska ambassaden och frågar hur det går till. Det är nog inte många här som kan afghanska lagar innan och utan. 
  • Linnie
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 08:11:28 följande:
    Exakt det jag är rädd för! Jag vet ju att korruptionen sträcker sig till den afghanska ambassaden i Stockholm, har en vän som kunde betala för att få det han behövde. Så jag litar ju inte alls på ambassaden.
    Kan tänka mej att korruptionen är stor på ambassaden, den är ju en del av Afghanistan. 
    Ska man besöka Iranska ambassaden måste man ha slöja, säkert samma på afghanska, inga svenska lagar gäller ju på andra länders ambassader.

    Men även utan korruption (även om det alldeles säkert skyndar på) tror jag absolut att han bara kan begära medborgarskap för barnen och få det.

    När barnen är på plats i Afghanistan, om de hamnar där någon gång, då existerar inte deras svenska medborgarskap. Väldigt många länder erkänner endast det egna medborgarskapet.

    Om man misstänker att risk kommer ske för kidnappning borde man kunna höra av sej till polisen och meddela misstankarna. Jag hoppas verkligen att de kan göra något.
    Finns ju tyvärr en hel del fall där det skett. Men vet inget om dessa fall blivit förvarnade till polisen eller inte.

    Hur som är det ju helt fruktansvärt! 
     
Svar på tråden Kan en pappa med afghanskt medborgarskap söka afghanskt medborgarskap för barn födda i Sverige?