• Thu 23 Sep 2021 16:05
    1545 visningar
    14 svar
    14
    1545

    Veta könet i förväg, hur gjorde ni?

    Väntar vårt fjärde barn och ska göra rutinultraljud nästa vecka.

    Vi har tagit reda på könet på de tre andra barnen, de har samma kön alla tre.

    Är i valet och kvalet om jag vill veta denna gång!

    Om man inte vill veta, tänk om man ändå råkar se det på ultraljudet? Har flera bekanta som råkat se fast de inte ville veta.

    Jag vet som sagt inte om jag vill veta redan nu, känns spännande att INTE veta.

    Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Veta könet i förväg, hur gjorde ni?
  • Anonym (Casan­ova)
    Thu 23 Sep 2021 16:12
    #1

    Man ber att få veta vad det är för kön på ultraljudet.

    Sen stönar man ett högt "åh nej" när man får svaret. Sen skäller man ut frugan framför personalen.

    Allvarligt? Första hade jag ingen aning om. De andra har jag vetat. Tycker det är praktiskt att veta. Men ingen stor grej egentligen. Själv kan jag inte se på ultraljudsbilderna vid kub.

  • Anonym (N)
    Thu 23 Sep 2021 16:17
    #2

    Du får tala om att du inte vill veta kön när du ska göra ultraljudet.

    Jag kunde inte se själv vilket kön det var på rutinultraljudet men frågade eftersom jag ville veta.

    Är du rädd för att det ska vara samma kön igen och därför inte vill veta?

  • Anonym (N)
    Thu 23 Sep 2021 16:19
    #3
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-23 16:12:17 följande:

    Man ber att få veta vad det är för kön på ultraljudet.

    Sen stönar man ett högt "åh nej" när man får svaret. Sen skäller man ut frugan framför personalen.

    Allvarligt? Första hade jag ingen aning om. De andra har jag vetat. Tycker det är praktiskt att veta. Men ingen stor grej egentligen. Själv kan jag inte se på ultraljudsbilderna vid kub.


    Hon skrev rutinultraljud och inte kub.
  • Anonym (Casan­ova)
    Thu 23 Sep 2021 16:39
    #4
    Anonym (N) skrev 2021-09-23 16:19:29 följande:
    Hon skrev rutinultraljud och inte kub.
    KUB = Kombinerat Ultraljud och Blodprov

    Säg till om du vill lära dig mer! :)
  • Anonym (T)
    Thu 23 Sep 2021 17:05
    #5
    +1
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-23 16:39:31 följande:

    KUB = Kombinerat Ultraljud och Blodprov

    Säg till om du vill lära dig mer! :)


    Ja och kub görs ca i v 13 och rul i v 20. Det är rätt stor skillnad i hur tydligt saker syns på de olika ultraljuden ;)

    säg till om du vill lära dig mer! :)
  • Anonym (N)
    Thu 23 Sep 2021 17:08
    #6
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-23 16:39:31 följande:

    KUB = Kombinerat Ultraljud och Blodprov

    Säg till om du vill lära dig mer! :)


    Jag vet vad kub är då jag gjort det 3 ggr, men nu var det så att ts skrev rutinultraljud i sin ts och inte kub. Du kanske inte visste att man gör ett rutinultraljud runt V 18 och vad det är?

    På rutinultraljudet går det nämligen att se kön vilket det är lite för tidigt för när man gör kub:en.

    Säg till om DU vill lära dig mer! :)
  • Anonym (Casan­ova)
    Thu 23 Sep 2021 17:08
    #7
    Anonym (T) skrev 2021-09-23 17:05:31 följande:
    Ja och kub görs ca i v 13 och rul i v 20. Det är rätt stor skillnad i hur tydligt saker syns på de olika ultraljuden ;)

    säg till om du vill lära dig mer! :)
    Tyckte det var en onödig översittare-kommentar. Därav mitt motsvarande svar.
  • Anonym (T)
    Thu 23 Sep 2021 17:08
    #8

    Som tidigare nämnt så om du inte vill veta så säg det till personalen som gör ultraljudet så säger de till dig/er att blunda eller titta bort när de kollar i de regionerna :)

  • Thu 23 Sep 2021 17:10
    #9

    Jag har alltid vetat intuitivt. Det har stämt alla gånger. Vad det är eller hur det funkar vet jag inte men jag har vetat långt innan UL.

    Jag saknar den där överraskningen alla pratar om och jag har lite svårt att förstå att man vill veta.

  • Anonym (N)
    Thu 23 Sep 2021 17:11
    #10
    Anonym (T) skrev 2021-09-23 17:05:31 följande:

    Ja och kub görs ca i v 13 och rul i v 20. Det är rätt stor skillnad i hur tydligt saker syns på de olika ultraljuden ;)

    säg till om du vill lära dig mer! :)


    Exakt, haha snacka om att göra bort sig
  • Anonym (N)
    Thu 23 Sep 2021 17:15
    #11
    +1
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-23 17:08:12 följande:

    Tyckte det var en onödig översittare-kommentar. Därav mitt motsvarande svar.


    Jag tror det är du som är känslig, för jag ville bara skriva att du missförstått och inte sätta mig över dig på något sätt. Men oavsett så blir det ju komiskt när du sedan ska försöka läxa upp mig och så är det du som missförstått ts och har fel haha snacka om bortgjord.
  • Anonym (Casan­ova)
    Thu 23 Sep 2021 17:24
    #12
    Anonym (N) skrev 2021-09-23 17:15:19 följande:
    Jag tror det är du som är känslig, för jag ville bara skriva att du missförstått och inte sätta mig över dig på något sätt. Men oavsett så blir det ju komiskt när du sedan ska försöka läxa upp mig och så är det du som missförstått ts och har fel haha snacka om bortgjord.
    Du får gärna förklara på vilket sätt jag missförstått TS?
  • Thu 23 Sep 2021 20:25
    #13
    Anonym (N) skrev 2021-09-23 16:17:13 följande:

    Du får tala om att du inte vill veta kön när du ska göra ultraljudet.

    Jag kunde inte se själv vilket kön det var på rutinultraljudet men frågade eftersom jag ville veta.

    Är du rädd för att det ska vara samma kön igen och därför inte vill veta?


    Men de säger väl inte könet om man inte specifikt frågar efter detta?

    Nej, vilket kön det är har ingen betydelse. Det jag tänker är att det vore spännande att det blir en överraskning vid födseln.
  • Sat 10 Sep 2022 02:15
    #14

    Uppdaterar lite,  har fått göra flera ultraljud efter rutinultraljudet,  tex tillväxtultraljud och även  ultraljud när vattnet gick strax före graviditeten räknades som fullgången.
    Inte på något ultraljud har jag sett något, och de har verkligen tagit hänsyn till att jag inte ville veta könet i förväg.

Svar på tråden Veta könet i förväg, hur gjorde ni?